Krukas centreren lukt niet

Goedenmiddag,
zoals enkelen hebben meegekregen, ben ik bezig aan een blokrevisie voor een piaggio 2t lang carter blok.
Ik heb net eindelijk de krukas in de carters weten te krijgen. Maar nu wat ik ook doe, de krukas wilt niet soepel draaien. De carterboutjes iets losser draaien helpt wel. Wat kan ik doen?
 
Advertisement - register to remove this

Heb je voelermesjes? meet de afstand van de wangen tot het blok aan beide kanten. Waar je cilinder komt te zitten.

Draai je moer op de krukas en geef er een paar tikken op met een rubbere hamer om de krukas te centreren.
 
Heb je voelermesjes? meet de afstand van de wangen tot het blok aan beide kanten. Waar je cilinder komt te zitten.

Draai je moer op de krukas en geef er een paar tikken op met een rubbere hamer om de krukas te centreren.
Ik heb jammer genoeg geen voelermaatjes liggen, Ik heb al de standaard techniek van 2 tikken op beide kanten geven. Natuurlijk met de moeren op het schroefdraad.
 
3 vragen:

- Heb je de keerringen er al inzitten of niet?
- Heb je de blokbouten op moment (nm) vastgezet? Zo ja, hoeveel?
- Heb je de carter helften waar ze elkaar raken alleen schoongemaakt of ook vlak geschuurd? (Wat imo niet nodig is en zelfs funest kan zijn maar in sommige YouTube filmpjes zie je het ze wel doen)
 
3 vragen:

- Heb je de keerringen er al inzitten of niet?
- Heb je de blokbouten op moment (nm) vastgezet? Zo ja, hoeveel?
- Heb je de carter helften waar ze elkaar raken alleen schoongemaakt of ook vlak geschuurd? (Wat imo niet nodig is en zelfs funest kan zijn maar in sommige YouTube filmpjes zie je het ze wel doen)
1. Er zitten nog geen keerringen in.
2. Exacte nm weet ik niet, ze zijn allemaal vast;ze trillen niet los maar ik breek geen ratel om ze eruit te krijgen.
3. Ik heb de carterhelften alleen schoon gemaakt met ontvetter, een goede borstel en een schraper om de resten pakking eraf te krijgen.
 
1. Er zitten nog geen keerringen in.
2. Exacte nm weet ik niet, ze zijn allemaal vast;ze trillen niet los maar ik breek geen ratel om ze eruit te krijgen.
3. Ik heb de carterhelften alleen schoon gemaakt met ontvetter, een goede borstel en een schraper om de resten pakking eraf te krijgen.

knelpunt zie ik dat je dus niet op moment hebt gezet, zal als ik jou was echt die bouten op moment vast zetten. In het service manual staan de juiste momenten om aan te houden.

als je zelf geen momentsleutel hebt misschien even met blok langs scooterzaak of auto garage om even te vragen of ze dat voor je willen doen op juiste moment.

En die voelermaatjes kosten geen drol een setje bij de bouwmarkt dus wellicht ook handig om te halen als je idee hebt dat je wel goed centreert als aan beide zeiden gelijk dan zou ik gewoon na alles op moment te hebben gezet gewoon de boel in elkaar zetten. Bij mij was het ook niet heel soepel maar draait gewoon goed. Hier wel alles op moment vast gezet en met voelermaatjes gecheckt. En was allemaal goed.
 
knelpunt zie ik dat je dus niet op moment hebt gezet, zal als ik jou was echt die bouten op moment vast zetten. In het service manual staan de juiste momenten om aan te houden.

als je zelf geen momentsleutel hebt misschien even met blok langs scooterzaak of auto garage om even te vragen of ze dat voor je willen doen op juiste moment.

En die voelermaatjes kosten geen drol een setje bij de bouwmarkt dus wellicht ook handig om te halen als je idee hebt dat je wel goed centreert als aan beide zeiden gelijk dan zou ik gewoon na alles op moment te hebben gezet gewoon de boel in elkaar zetten. Bij mij was het ook niet heel soepel maar draait gewoon goed. Hier wel alles op moment vast gezet en met voelermaatjes gecheckt. En was allemaal goed.
Voelermaatjes en momentsleutel komen er nog aan, maar nu even in theorie, als ik alle boutjes goed op moment draai en voelermaat heb, wat zou ik kunnen nalopen als centreren nog niet lukt? Ik heb het idee dat de krukas zelf niet wilt bewegen. Want na meerdere tikken op het uiteinde van de krukas met een kunststof hamer, heeft de krukas zich nog niet verplaatst.
 
Op die manier centreren is ook eigenlijk puur geluk. Hopen dat hij in het midden uitkomt.

beste is speciaal gereedschap (krukastrekker) en dan dus met voelermaatjes in het midden trekken. Maar ook dan kan het alsnog Stroef lopen.

maar hoe stroef loopt het? Zoals gezegd heeft het bij mij ook niet super soepel gelopen maar dus wel met 1 keerring er in maar voor mooie had soepeler moeten lopen maar ding starte na 1 kik.
 
Voelermaatjes en momentsleutel komen er nog aan, maar nu even in theorie, als ik alle boutjes goed op moment draai en voelermaat heb, wat zou ik kunnen nalopen als centreren nog niet lukt? Ik heb het idee dat de krukas zelf niet wilt bewegen. Want na meerdere tikken op het uiteinde van de krukas met een kunststof hamer, beweegt de krukas niet.
Op die manier centreren is ook eigenlijk puur geluk. Hopen dat hij in het midden uitkomt.

beste is speciaal gereedschap (krukastrekker) en dan dus met voelermaatjes in het midden trekken. Maar ook dan kan het alsnog Stroef lopen.

maar hoe stroef loopt het? Zoals gezegd heeft het bij mij ook niet super soepel gelopen maar dus wel met 1 keerring er in maar voor mooie had soepeler moeten lopen maar ding starte na 1 kik.
De stroefheid voelt alsof er een cilinder met compressie op zit. Hij is te draaien, maar met flink wat kracht.
 
Zal mijn er niet te druk om maken en gewoon lekker in elkaar zetten. Kijk wel even of je wangen van je krukas niet echt tegen je lagers/carter aanzitten en belangrijk is dat wel je lagers echt helemaal tegen de uiterste rand aanzitten want als dat dat niet goed zit heb je wel een ding.

welke volgorde heb je gedaan? Eerst lagers in carter of eerst lagers op krukas?
 
Zal mijn er niet te druk om maken en gewoon lekker in elkaar zetten. Kijk wel even of je wangen van je krukas niet echt tegen je lagers/carter aanzitten en belangrijk is dat wel je lagers echt helemaal tegen de uiterste rand aanzitten want als dat dat niet goed zit heb je wel een ding.

welke volgorde heb je gedaan? Eerst lagers in carter of eerst lagers op krukas?
Ik heb eerst de lagers op de krukas gemonteerd, met behult van een badje hete olie, toen groot carter opgestookt met gasbrander, en klein carter heb ik in de over gelegd op 155celsius. Lagers vielen steeds gewoon erin/omheen. Ik zal nog even een kijkje nemen of de lagers zo diep zitten als ze kunnen.
 
zo diep moet lager er in zitten. Echt 2 millimeter uitstekend ongeveer. Misschien zelfs minder.
Kan je wel zien vanaf de cilinder kant.
 

Attachments

  • 35F832B0-2954-4F96-83E6-9E1F9F8BB0FC.png
    35F832B0-2954-4F96-83E6-9E1F9F8BB0FC.png
    1.1 MB · Views: 28
misschien een rare vraag.... maar, heb je de lagers wel gecontroleerd op werking voordat je ze monteerde?
draaide ze mooi rond zonder ratel/tik geluiden?
 
Back
Top