Krukas balanceren

Advertisement - register to remove this

uitbalanceren word gewoon gedaan bij het erin zetten van je krukas ....
dan behoort ie alle toerentallen [er zijn grenzen] aan te kunnen

of heb ik iets gemist?
 
Voor zover ik weet maak je het gewicht van de krukas wangen zo, dat hij bij een bepaald toerental (en dus zuigersnelheid x gewicht zuiger) bijna niet trilt.

Heb welleens gehad dat m'n voorste blok bout brak (huh what the h3ll?) resultaat, je voelde onder de 8000 a 9000 flink wat trillen en daarboven liep ie als een naaimachine, je voelde zowat nix!
Waarschijnlijk omdat dan de amplitude te klein was om het door te geven aan het frame ofzo..
Maar een goed gebalanceerde krukas zal dan ook zoiets (kunnen) doen!??
 
Originally posted by black_phoenix
leg dan maar eens uit wat 'uitbalanceren van de krukas' inhoud :) :)

Heel simpel eigenlijk:een goed uitgebalanceerde krukas zorgt ervoor dat het trillen van het blok, zoveel mogelijk beperkt wordt.... correct me if I`m wrong...
 
Originally posted by viva la Nilzz


Heel simpel eigenlijk:een goed uitgebalanceerde krukas zorgt ervoor dat het trillen van het blok, zoveel mogelijk beperkt wordt.... correct me if I`m wrong...

ja dat snap ik ook nog wel....das ook een doel van het centreren
maar hoe word dat dan gedaan? uitbalanceren? lijkt me vreemd dat je zoiets kan doen door wangen aan te passen.....daar krijg je ook nog eens minder vermogen door toch als je wangen minder inhoud krijgen?
 
Is zo minimaal bij uitbalanceren, dat die factor geen rol speelt...

Check als voorbeeld je vliegwiel eens, die is ook uitgebalanceerd...

Greetz.
 
Ok zal ff mezelf quoten :) :
Ok, ff stukje theorie, k zal t proberen beetje simpel te houden...
Om de zuiger te bewegen of te sotppen is een krachtnodig en die kracht moet zich ergens aanvast houden. De enige manier om de zuiger in dit geval vast te houden gaat via de drijfstang, de kruktap en de krukaslagers naar het motorblok. Dat motorblok zit vast aan het frame dus trekt en duwt de zuiger bij het stoppen en opgangkomen eigenlijk aan het frame en dat voelen we als trillingen.
Als we er nu in slagen om een even grote kracht de andere kant op te laten werken en dan ook nog even vlug (met dezelfde fequentie) dan trilt het motorblok niet meer: het zooitje is GEBALANCEERD. LET OP: de krachten die door de zuiger worden veroorzaakt bestaan nog steeds. Ze worden alleen naar buiten toe opgeheven door een evengrote kracht de andere kant op....

btw dit had ik een tijdje geleden al getypt in een ander topic (Search gebruikt? :|)
 
Last edited:
Juist! alleen als de zuigersnelheid veranderd (=toerental) verhoog je de ocilerende massa.
En raakt dus weer uit onbelans.
Dus de vraag is op wel toerental je hem dan balanceerd.
Opzich dan niet zo gek, juist bij een scooter deze te laten balanceren op het toerengebied waar die op rijd.
Theoretisch beukt het dan wat minder hard, en gaan er dus spullen langer mee?
Bij een brommer maak je van een veeel breder toerengebied echt gebruik dus zou het dan minder uitmaken..
 
Stukje verder: Als je er vanuit gaat dat je de krukas voor 100% balanceert, dus een gewicht dat evenzwaar is als de zuiger in de tegen gestelde richting laten werken (bijv horizontaal bij een liggende cil) dan heb je geen horizontale trillingen meer, maar omdat het balans gewicht juist geen tegen kracht heeft in de verticale richting ben je eigenlijk weer terug bij af (Wet van behoud van ellende :)) Daarom worden krukkassen meestal maar voor 50% gebalanceert...
pffff ben wel beetje gaar dus: correct me when I`m wrong :)
 
Originally posted by Honda NSR-II
En daarvoor hebben honda schakels een balans-as..
Maarja hoe minder trillingen hoe beter lijkt me !!g..
Ben zelf ook g44r man gaaaaap 8@

Jaaaa balans assen... das weer een ander verhaal :) geen zin meer in...
ga lekker slaapie slaapie doen :Z
 
Dit is wel belangrijk, want bij een racemotor zijn er geen balansassen. ik ben nu bezig met een honda MT 50cc. de balans assen zijn er uit maar ik moet nog lijken hoe en wat. zonder deze assen trilt hij gruwlijk. wie heeft al op een Mt50cc krukas gewerkt????
 
Back
Top