Krijg mijn moer van mijn koppling niet los?

roeltholen

RunnerMan
Ik wil mijn koppleingsveertjes vervangen maarkrijg geen beweging in de moer van de achterkoppeling wat moet ik nu? Het de dealer laten doen? Maar ik heb niet zo'n vertrouwen in die dealer hier nogal zo'n flash hond.
 
Advertisement - register to remove this

Buzetti sleutel gebruik ik, sluetel 15 erop, en gaat op de 15 staan de ander op de buzetti, en langzaam kracht erop zette, totie los schiet, en de koppelingsmoer, doe ik tusse bacnk schroef sleutel erop en zachtjes met hammer tikke,idd.
 
Originally posted by Mr Polini Evo
Buzetti sleutel gebruik ik, sluetel 15 erop, en gaat op de 15 staan de ander op de buzetti, en langzaam kracht erop zette, totie los schiet, en de koppelingsmoer, doe ik tusse bacnk schroef sleutel erop en zachtjes met hammer tikke,idd.

Ja ga ik zometeen effe proberen.
 
tip: zet een baksteen op zijn kant en laat daar de punt van de sleutel op rusten.zo kan jij al je kracht gebruiken om de moer los te draaien.pas wel op dat de sleutel er niet af scheit,dan kan je je hard stoten:rolleyes:
 
die tip van wimpie is idd een goede ja, moet je wel iemand hebben die je scooter tegen houd, en iemand die die sleutel er goed op houd..
bij mij schoot die sleutel toen ineens los, had een snee van ongeveer 5 mm diep in me hand :| :| :rolleyes:
 
Nou dan heb ik ook ff een vraagje, ben gisteren ook ff met koppeling bezig geweest, tenminste dat zou ik doen.
Maar wat zag ik? Geen moer van maat 17 of iets in die richting, nee een maatje 24! Ik kan hier dus nergens zo'n dop/sleutel vinden, had iemand anders ook zo'n grote moer op zijn koppelingshuis zitten? En kan je dop 24 gewoon bij de bekende gereedschapzaken kopen?
 
Originally posted by B-100
mjah mijn rox heeft ook 24, firefox van m8 van me ook.. die doppen zijn gewoon te koop hoor heb er pas ook een gekocht.

Ok kan je zulke doppen los krijgen of moet je dan zo'n set kopen?
Zal wel ff langs wat bouwmarkten enz gaan.
 
wat tips:

tip 1
gebruik een verlengstuk aan je sleutel (dop, ring of steek) , ik bedoel een buis waarmee je je hefboom vergroot

tip2
denk ff met het principe van de luchttol
druk een paar keer met rukken tegen de sleutel. dan zet je meer kracht dan wanneer je gewoon staat te trekken (spreek uit ervaring)
dus met je arm krom trekken en dan totdat je arm strekt en dan klapt je arm dus min of meer aan en zet je ff veel kracht met een stoot..

suc6 gegarandeerd:#
 
Mja waarom zo moeilijk doen enzo.
Koppeling sleutel in koppelingshuis, dopsleutel 24 oid. Koppeling sleutel tegen je schoen aan en dan je dopsleutel links omdraai en hij gaat wel los.

En om die andere moer van je koppeling los te krijgen, gewoon in de werkbank (met wat lapjes ter bescherming), en dan zo'n grote waterpomptang pakken, 2 slagen open draaien. Dan omdraaien en die moer in de werkbank doen, en dan weer links omdraaien.
Dit omdat als de moer bijna los is, hij niet het schroefdraad van je poulies verneukt (ervaring). Als je hem normaal houdt, dan schiet die veer super hard naar boven en gaat je schroefdraad van je moer en je poulies naar de klote...
 
Beetje moeilijk gedoe allemaal.... ik kan het altijd gewoon alleen...
Koop gewoon een oliefilterklem (leren band met een ijzeren staaf). Deze kun je om je koppelingshuis leggen, het ijzeren gedeelte rust dan op de grond. Met een ratel kun je dan de moer van de as draaien. Oke, koppeling los :).
Dan plaats klem je de grote moer van de koppeling tussen een werkbank en klem je de oliefilterklem om de koppelingsschoenen. Dan draai je hem een slag los, NIET te los dus anders krijg je je koppeling tegen je muil :).
Dan ga je op de grond zitten en plaats je simpelweg je schoenen op de koppeling en draai je de moer er met je handen af.
In omgekeerde volgorde monteer je hem dan weer.
Heb je geen werkbank doe het dan met een grote baco.
Op deze manier beschadig je zeker niets...afhalen van het koppelingshuis kan uiteraard ook met een speciale sleutel.
 
Back
Top