krijg je al een boete als je scooter 55km/h rijdt?

Status
Not open for further replies.

Zipboy1209

New Member
Hallo iedereen, ik ga binnenkort 2e hands een scooter kopen. Het is een zip (sp look) 4t.
Hiervan heeft de eigenaar de vario ring eruit gehaald waardoor de scooter nu 55km/h loopt. De eigenaar zegt dat hij weleens een rollerbank tegen is gekomen en dat hij zo weer door mocht rijden, maar nu ben ik een beetje bang dat als ik een rollerbank tegenkom de politie alsnog moeilijk gaat doen en me een boete en wok geeft. Maak ik me onnodig zorgen of is het toch slim om de varioring er weer in te zetten?
 
Advertisement - register to remove this

Snor of brom?
Is het 55 op de teller of op gps?

Vanaf 57km/h krijg je een boete en een WOK. T/M 56km/h dus niet.
 
Snor of brom?
Is het 55 op de teller of op gps?

Vanaf 57km/h krijg je een boete en een WOK. T/M 56km/h dus niet.

Dit geld dus voor snelheids controles op de openbare weg met de daarvoor uitgeruste voertuigen of radar controles.
Tot 57km kom je dr vanaf met een geldboete.
Dit geld niet voor de rollerbank dit is gewoon 45km en t aantal kw wat is aangegeven op je kenteken bewijs als je een aardige diender heb die desbetreffende controle uitvoert kan ie inderdaad zoiets hebben van 50/55 km 5 a 10 kilometer te hard we voeren correctie uit
Meestal 2 kilometer en passen een boete bedrag toe.
Dit is afhankelijk van de omstandigheden hoe gedraag je je hoe hard je reed tijdens de aanhouding de staat van je voertuig decibellen etc etc.
Vast gegeven is echter wel 30 kilometer te hard ben je onmiddelijk je rijbewijs kwijt minimaal 4 maanden en een dikke geldboete en uiteraard een wok melding.
Wordt je 3x gepakt voor hetzelfde delict ben je je voertuig in dit geval een brommer gewoon kwijt.
 
De snelheidsmeters op de scooters wijken vaak grof af.
Dus lees je 55 kmpu op de snelheidsmeter van je scooter is dit waarschijnlijk maar 50 kmpu.

Mijn Kymco geeft zelfs 60 kmpu aan, wanneer ik dan langs zo'n kmpu aanduidig rijdt, die zo langs de weg staat, is dit maar 50 kmpu.
Dus de afwijking van mijn snelheidsmeter is dus 10 kmpu bij 50 kmpu
 
De volgende tekst is afkomstig van deze site

Vraag het de politie

Bij welke snelheid met mijn brom/snorfiets krijg ik een bekeuring?
Bij scooters (brom- of snorfietsen) maakt de politie onderscheid tussen de gereden snelheid en de constructiesnelheid.

Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Rijd je snorfiets sneller dan 30 kilometer per uur? Dan wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden. Gaat je bromfiets sneller dan 66 kilometer per uur? Dan kan je kentekenbewijs ingevorderd worden.

Ook maakt de politie een WOK-melding aan als je brom-/snorfiets is opgevoerd-melding. Dit is een ‘Wacht Op Keuren status’ in het kentekenregister bij de RDW. Je mag dan niet meer op je brom- of snorfiets rijden, behalve als je naar het keuringsstation van de RDW gaat om je tweewieler te laten keuren.

Straffen
Bij de gereden snelheid meet de politie je snelheid terwijl je rijdt, met een lasergun of een radarauto. Bij deze controles krijg je een boete wanneer je de snelheidslimiet met 7 km of meer overschrijdt. Rij je (na correctie) harder dan 30 km per uur, dan krijg je niet alleen een boete, maar vordert de politie ook je rijbewijs in. De officier van justitie bepaalt dan wanneer je je rijbewijs weer terugkrijgt. De rijontzegging kan oplopen tot vier maanden. Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).
 
het gaat me er vooral om dat de politie volgens mij erg vaak mensen door laat rijden terwijl deze mensen bijvoorbeeld 55 op de rollerbank rijden, Ik was dus benieuwd of dit vaak voorkwam zodat ik een beetje kon inschatten of ik de vario er wel of niet in moet zetten
 
Ik heb er nog nooit problemen mee gehad in ieder geval, rijd zelf nu 4 jaar. Net boven de 60op de teller en zoals ik al eerder zij dus 53 op de rollerbank.

55 op de teller zou dan prima zijn
 
het is 55 op de teller

Maar is het nu een snor of brom? Want 55 op de teller met een snor lijkt me onwaarschijnlijk dat hij door mocht rijden van de politie. 55 op de teller bij een brom zou nog gaan aangezien tellers iets te optimistisch zijn :)
 
De volgende tekst is afkomstig van deze site

Straffen
Bij de gereden snelheid meet de politie je snelheid terwijl je rijdt, met een lasergun of een radarauto. Bij deze controles krijg je een boete wanneer je de snelheidslimiet met 7 km of meer overschrijdt. Rij je (na correctie) harder dan 30 km per uur, dan krijg je niet alleen een boete, maar vordert de politie ook je rijbewijs in. De officier van justitie bepaalt dan wanneer je je rijbewijs weer terugkrijgt. De rijontzegging kan oplopen tot vier maanden. Met een snorfiets mag je niet harder dan 25 km per uur. Met een bromfiets mag je niet harder dan 45, 30 of 40 km per uur (alleen op de rijbaan of op het fietspad binnen of buiten de bebouwde kom).


Is dat nieuw dat je rijbewijs wordt ingevorderd bij snelheden boven de 30 km/h voor snorfietsen? Naar mijn weten wordt enkel een boete uitgeschreven en de scooter op WOK gezet, wat betekent dat je kentekenbewijs wordt ingevorderd. Niet je rijbewijs.. Wie weet hier meer over?
 
Hoi Vanos de info die ik hier gepost heb is afkomstig van de politie zelf zie Disclaimer
Dus dit is wat het is en ja de politie (kan) je rijbewijs vorderen als je boven de 30km te hard gaat ;)
 
Op het oog ben je meestal moeilijk te bepalen of je 3 km harder gaat.. En het ligt er ook aan in welke gedeelte van Nederland je rijd.. Bij de ene zijn ze veel strenger dan bij de andere.. Ze moeten dan altijd eerst een traject meting doen alvorens je ze een boete of wok zullen uitdelen..

Vaak komt er dan een politie motor achter je rijden.. (gewoon zorgen dat je dan binnen de beperken blijft) na een paar minuten zal oom agent weg moeten rijden als je je gewoon stil houd en de andere kant op blijft kijken..

Je krijgt alleen vaak een directe boete als je echter veel harder dan dat hebt gereden of met wok erbij.. Dan val je gewoon teveel op.
 
op 4:50 zie je de boetes;
Post automatically merged:

kortom nee, je mag maximaal 55 km rijden, als je 56km rijd is afgekeurt
\
 
Last edited:
het is 55 op de teller
Kan niet , want teller is niet geijkt en dan dus niet rechtsgeldig , kms moeten echte kms zijn , geen natte vingerwerk.
Post automatically merged:

het is 55 op de teller
Kan niet want een scooter teller is niet geijkt dus geen rechtsgeldig meetinstrument en dus niet geschikt om een bekeuring mee uit te schrijven
Post automatically merged:

het is 55 op de teller
Onmogelijk , want een scooterteller is niet geijkt.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top