Krijg blok niet aan de praat - Vespa LX 4T2V

JJ010

New Member
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden vroeg ik het een en ander over een slecht werkende motor. Omdat de problemen (waarschijnlijk) in de cilinder zaten, had ik besloten om een nieuw blok te kopen. Dat heb ik afgelopen weekend gedaan. Ik heb deze de afgelopen dagen bevestigd aan het frame en aangesloten. Toen ik het probeerde te starten, lukte het niet. De startmotor doet het wel (geeft geluid). Heb geprobeerd de kickstart te gebruiken, maar beiden geen succes. Ik heb vervolgens de bougie vervangen maar ook dat gaf geen verschil. Verder heb ik de oude (werkende) carburateur geprobeerd, maar ook hiermee geen succes.

Ik zag dat er wel brandstof naar de carburateur liep (kwam brandstof uit). Momenteel heb ik eigenlijk geen idee waar ik verder nog naar kan kijken. Alles lijkt goed aangesloten, maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Zouden jullie met mij mee kunnen denken? Misschien is het iets heel simpels, misschien wat lastiger. Alle reacties zijn welkom. :)

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Ik had dat geld wat je nu aan een niet lopend blok hebt verkwanseld, uitgegeven aan het herstellen van je oude blok.
Dan weet je tenminste wat je hebt, nu heb je een niet lopend blok gekocht dat er misschien erger aan toe is dan je eigen originele blok.
Maar goed, deze welbedoelde raad komt te laat.
Even alles goed nakijken wat @trabiarie hierboven aangeeft, als je geluk hebt, is het maar een kleinigheid,
 
Bedankt voor de reacties. Ik ga er vanmiddag naar kijken. Iemand een idee waar deze kabel voor is? Gaat voor op het blok. Lijkt 3-pins. Kan op geen enkele tekening vinden waar deze voor dient.
 

Attachments

  • 7443f0b4081c3f19a4ae62d4e423ce925b71f3ff.jpg
    7443f0b4081c3f19a4ae62d4e423ce925b71f3ff.jpg
    99.5 KB · Views: 16
Beetje wazige vraagsteling met een onduidelijke foto en een cirkeltje wat om minstens 4 connectoren getekend is.

Welke connector bedoel je en welke draadkleuren zijn hierop afgewerkt?


Zit aan de voorkant van het blok gemonteerd. Het gaat om kabel die hierop (zie foto) wordt gemonteerd. Gaat om de wat grotere kabel (op de eerste foto lichtgrijs) en heeft wat weg van een voedingskabel C13.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2022-10-19 om 15.23.12.png
    Schermafbeelding 2022-10-19 om 15.23.12.png
    122.7 KB · Views: 12
Bedankt voor de reacties nogmaals. Heb even gecontroleerd en is idd van de stator. Deze heb ik nogmaals gecontroleerd en lijkt nu goed te zitten (erop geschoven; kan dit ook verkeerd?). Heb met een aantal verschillende bougies geprobeerd of er een vonkje komt. Hier ergens lijkt het probleem zitten: ik zie namelijk geen vonkje bij startpogingen. Is dat een teken dat de CDI kapot is of dat deze aansluiting niet goed is? Zijn er manieren om erachter te komen waar het probleem zit?
 
De bruine draad uit de ontsteking is het signaal van de pickup, en moet natuurlijk naar de CDI
De blauwgrijze levert de wisselstroom die omgezet en geregeld wordt door de spanningsregelaar.
Wanneer de stekker intact is, kan je hem maar op 1 manier aansluiten. Het is een twee pins!
 
Als je een cdi hebt ( ik ben niet bekend met jou scooter) heb je er èèn met 6 aansluitingen? Dan heb ik daar een aansluitschema van , en kun je aan de hand daarvan kijken of de bedrading klopt. Snelheids sensor is de sensor bij de koppeling bel achter het vario deksel. zit die er niet op dan is het een massa aansluiting. Anders zal zeker iemand reageren die het juiste schema heeft.
 

Attachments

  • AC-cdi aansluit schema.jpg
    AC-cdi aansluit schema.jpg
    111.9 KB · Views: 7
ik ben niet bekend met jou scooter
Hoi Arie, Vespa LX heeft een iets ander model (andere connector) maar werkt in principe hetzelfde.
De bobine zit in de behuizing van de cdi en heeft geen cartersensor.
Hieronder voeg ik even het schema toe in de vorm van een PDF.

Zijn er manieren om erachter te komen waar het probleem zit?
Een multimeter biedt de oplossing.
De CDI zelf kun je niet echt meten dus bepalen of de cdi defect is, kun je enkel door alle ander componenten uit te sluiten.
 

Attachments

  • Vespa LX50 4T-2V Wiring Diagram.pdf
    1.7 MB · Views: 3
Het probleem zat niet in de CDI. Ik heb een ander geprobeerd. Daarmee was het hetzelfde. Ik ben vervolgens nog een keer goed gaan kijken naar de stator aansluiting. Door het rubbertje was ik niet zeker of deze wel goed bevestigd zat. Deze heb ik eraf gehaald en daarna er goed opgezet. Ik hoorde nu echt een klik dat 'ie vast zat. Daarna de hele boel weer geprobeerd en de bougie gaf vonken!! Daarna de motor geprobeerd aan te zetten en deze ging in één keer aan. Bleek dus iets heel simpels te zijn. Bedankt voor het meedenken allemaal!

Nog een laatste vraag voor de zekerheid; Het blok bevestig je met de pin door het blok en subframe en daarnaast de schokbreker achter. Verder niks toch?
 
Back
Top