Krakend en zoemend geluid bij koppeling vanaf 50-55 km/h

TythorZeth

Well-Known Member
Beste leden,

Als ik ongeveer de 50 km/h aantik (rijdt max 60) dan begint mijn (denk ik) koppeling een krakend en zoemend geluid te maken. Hij rijdt niet slechter dan voorheen. Ik heb een Piaggio Zip 45 4T uit 2016 met 10.000 km op de teller, laatst een grote beurt gehad. 6.1 gram rollen, sproeier 80, varioringen eruit, grijze ducati CDI (ontgrenst dus).

Dit probleem ontstond toen ik ~200 km na de grote beurt m'n rollen ging vervangen van 5.5 naar 6.1. Mijn garage heeft ernaar gekeken, de koppeling geschuurd en het leek wat minder herrie te maken maar ik hoor het nu gewoon alsnog duidelijk. Als ik terugga zeggen ze dat ze niks horen als ze een paar rondjes rijden. Nee goh, dan moet je ook harder gaan rijden. Ook zeggen ze dat het geen kwaad kan qua schade. Ik heb hier zo mijn twijfels bij, er lijkt mij toch duidelijk een probleem.

Ik heb hem op de onderstandaard gezet en toen volgas gegeven. Dit is het geluid dat hij dan maakt: https://vocaroo.com/i/s0AtlF7Zxjy9. Weet iemand wat er mis kan zijn? Misschien los ik hier ook het probleem mee op dat hij 'maar' 60 rijdt.
 
Advertisement - register to remove this

Heeft niemand een idee?

Samenvatting:
Piaggio Zip 4T 2016 maakt krakend geluid vanaf 50 km/h achterin carter
Op de bok hetzelfde geluid goed hoorbaar
Garage kan niks vinden, als ze opschuren is het even wat minder, de lager is niets mis mee


Het klinkt alsof ik m'n scooter langzamerhand aan het kapotrijden ben.
 
Lijkt er inderdaad op een losse vario, Misschien ook handig om even te kijken naar je various (misschien is deze wel versleten waardoor het gaat bewegen en dus geluid gaat maken).

Ook kan je je koppeling even schoonmaken en starten zonder carter erop... (ga niet zo rijden)
Dan kan je rustig kijken of er iets mis is en waar het geluid precies vandaan komt.

Als het geluid uit je koppeling komt probeer dan hem helemaal uit elkaar te halen ( ook de drukveer ) geef de koppeling een goeie schoonmaak (nu je toch bezig bent kan je hem net zo goed even opschuren.

Kijk of er een onderdeel er versleten uit ziet en zo ja vervang dat onderdeel.

lost dit nog steeds niks op? dan kan het ook je vertanding zijn en dan ben je misschien verder van huis!

Ik hoop dat dit nuttig was voor je!
 
Thanks voor jullie antwoord! Het geluid komt heel duidelijk van achterin m'n carter. De variateur is er ondertussen al 3x af en opgezet, waarvan de laatste 2x door een bekende garage (ik zelf eerste keer). Ook hebben ze mijn koppeling opgeschuurd en bekeken, er was niets aan de hand. "Helemaal niks gevonden" was het antwoord en het geluid "kon geen kwaad". Lijkt me niet als je het zo hoort. Ze hebben 2x naar m'n koppeling gekeken. Het geluid wordt dan even wat minder, maar ik merk al snel weer dat het naar het oude vercrackte geluid teruggaat. Toch vertanding dan? Hoewel je wel zou verwachten dat het toch de koppeling is, omdat het geluid wel minder is nadat ze er naar hebben gekeken (en dus hebben opgeschuurd/schoongemaakt).

Degene met het meeste verstand van scooters van die garage (en er zelf niet naar heeft gekeken) had het over het vervangen van iets achter m'n koppeling, naar iets van Polini van rond de 45 euro? Welk onderdeel is dat? Zou dat het kunnen zijn?
 
Last edited:
Nee, daar heb ik zelf niet genoeg verstand voor en mijn garage zei dat het daar niet aan lag. Ik zal naar een andere garage gaan en laten weten wat er uit komt. Bedankt en als iemand nog een idee heeft dan hoor ik het graag, want mijn vorige garage zei wel specifiek "nee het is niet je vertanding". Daarnaast is het geluid duidelijk minder als ze m'n koppeling onder handen hebben genomen, wat wijst op een probleem bij de koppeling zelf, toch?
 
Ik heb gebeld met Joey Schaar, hij zegt dat het een probleem is dat wel vaker voorkomt en dat het niet valt te 'repareren'. Lekker dan, zo kan ik dit ding nooit doorverkopen...
 
Back
Top