Koude start lastig (choke?)

Beste mensen,

Bij het afstellen van m'n setup heb ik het volgende;

Sproeier maat moet nu goed zijn denk ik ,88. Ik heb van 88 t/m 98 geprobeerd. Maar bij 88 is de afstelling goed (bougie koffie bruin). Scooter loopt goed.

Maar als de scoot een tijdje uit is geweest en is afgekoelt start die moeizaam. 1 keer kicken en hij loopt. Maar na 5sec. kan ik geen gas geven anders valt ie uit. Dit duurt ongeveer een minuut of 2. Ik moet dus in het begin geen gas geven en dan een beetje spelen met het gas. Na deze 2minuten heb ik hier geen problemen meer mee, ook niet na opnieuw starten ofzo. Zou die tijdens de electrische shoke teveel benzine krijgen? Ik denk dat het verzuipen is
confused.gif
. Misschien een kleinere hoofdsproeier?

Heeeél soms als ik vanuit stilstand volgas wegtrek houd ie een keertje heel kort in. Dit voelt hetzelfde aan als het koude start probleem.

Wat raden jullie mij aan? Tnx!
 
Advertisement - register to remove this

Heb net nog ff testgereden;

Na scooter uit de schuur halen start direct. 3min. geen gas geven en stationair laten lopen anders valt ie uit, loopt heel (te) rustig stationair. Daarna wegrijden, gaat prima.

Na 5km aan 1 stuk door volgas op topsnelheid (lange weg), had ik ff m'n bougie gecheckt, aan de grijze kant. Vervolgens 5km in de stad gereden (~halfgas), bougie was mooi koffiebruin met een klein donkerbruin vlekje.

Ik moet dus zowieso weer een maatje sproeier groter. En moet ik misschien de gasnaald wat lager zetten? Dat ie wat minder brandstof op halfgas geeft? En de shoke? Ik had de sproeiers t/m 98 al getest maar ook bij deze had ik het koude startprobleem? Ik zal eens sproeier 95 (weer) testen. Of moet er een stationair of shoke sproeier worden aangepast?

http://files-upload.com/files/568237/S8002514.WAV

Dit is een geluidsbestandje, ff op link klikken en op die site wachten. Als je goed luisterd hoor je dat ie bijna afslaat na net starten. Op dit geluidsfragment heeft ie ongeveer 2uur stilgestaan.

tnx voor reacties!
 
Last edited:
Ik heb dit ong elke morgen als ik men scooter wil starten, dan heeft hij dus een hele nacht stil gestaan in de garage. Maar na 2 uur heb ik het bijv nooit..

Maar als ik de scoot een hele dag niet gebruik, dan lijkt het net alsof hij nog slechter start..

Iemand een idee waar het aan ligt, of is dit normaal?
 
Ik heb dit ong elke morgen als ik men scooter wil starten, dan heeft hij dus een hele nacht stil gestaan in de garage. Maar na 2 uur heb ik het bijv nooit..

Maar als ik de scoot een hele dag niet gebruik, dan lijkt het net alsof hij nog slechter start..

Iemand een idee waar het aan ligt, of is dit normaal?

maak ff je eigen topic aan , dit is wel vervelend zo ;)

@ topicstarter , het is gebrek aan brandstof , dus waarschijnlijk te klein in sproeier oid , carburateur verstopt etc.

maar even wat meer info , wat voor setup , wat voor scooter?
 
maak ff je eigen topic aan , dit is wel vervelend zo ;)

@ topicstarter , het is gebrek aan brandstof , dus waarschijnlijk te klein in sproeier oid , carburateur verstopt etc.

maar even wat meer info , wat voor setup , wat voor scooter?


http://www.scooter-freaks.nl/persoscoots/viewperso.php?id=56687

Heb alles nagekeken. elektrische choke is zeker niet kapot, naaldje kwam precies 4mm naar buiten na een tijdje draaien (door malaguti voorgeschreven). Heb sproeier 95 gemonteerd, loopt goed. Stationair toerental heb ik iets hoger gezet, luchtschroef (goed) afgesteld, hoogste stationair toerental was op 4 slagen uit.
Morgen ga ik testrijden. Bedankt voor al jullie hulp !

toch vind ik het raar, ik had hetzelfde probleem een paar dagen terug bij sproeier 98.
 
De koude start is nog steeds een probleem. Lijkt nu wel erger. Ik weet het echt niet wat het is, is het nou verzuipen of teveel lucht? Wat jij zegt Melf, zou dat kloppen? Ik denk juist teveel benzine omdat dit alleen is wanneer de shoke bezig is. Of moet dit probleem met de luchtschoef worden verholpen? Of grotere chokesproeier?

Hier nog 2 geluidsfragmentjes, als je bij die site bent ff 30 sec wachten, dan op die link klikken;
http://files-upload.com/files/569787/S8002521.WAV

na 5min.tot ie het goed doet;


http://files-upload.com/files/569789/S8002522.WAV
 
Last edited:
Opgeslost. Luchtschroef precies op 1 ¾ slag gezet. Maar bijna overal lees ik dat je bij een warme motor de luchtstelschroef moet afstellen op het hoogste toerental. Bij mij is dit op 4 slagen uit. Maarja, gewoon op 1¾ start ie gewoon goed.

close
 
Opgeslost. Luchtschroef precies op 1 ¾ slag gezet. Maar bijna overal lees ik dat je bij een warme motor de luchtstelschroef moet afstellen op het hoogste toerental. Bij mij is dit op 4 slagen uit. Maarja, gewoon op 1¾ start ie gewoon goed.

close

soms wel ja , maar op 1,5 loopt ie altijd goed , als ie dan niet goed zou lopen ligt het iig daar niet aan ,het is meer een richtlijn.

uiteraard kan het zijn dat je beter uit bent met de stelschroef iets verder in of uit maar het is stukken belangrijker om de rest goed te hebben.
 
Start probleem is geheel weg. Luchtschroef een tikje verder (nu 2 1/8 slag) uitgedraait.

Soms bij het volgas optrekken vanuit stilstand (stationair toerental), wil die soms ff 1 keer (ongeveer 1 slag) stotteren/inhouden. Als ik rustig gas geef en op toeren laat komen heb ik hier geen probleem mee. Zou dit misschien aan de stand van de gasnaald liggen? De gasnaald staat op de standaard instelling (1 na bovenste groefje).

Verder rijd de scoot nu echt lekker!

Tnx.
 
Last edited:
Heb de gasnaald een standje hoger getzet (nu precies in het midden). Startprobleem is er nog wel een heel klein beetje. 5x kicken en dan een halve minuut rustig aan doen met gas. (alleen bij koude motor).

Ook soms het vanaf stilstand wegtrekken komt die direct goed (hoog) op toeren, trekt niet al te snel op. Wanneer die gelijk in toeren stijgt met gas geven, wil die soms een halve seconde inhouden (soort stotter ofzo?). Na gasherneming trekt die goed door naar z'n top.

verder rijd de scooter echt lekker.

Wat zou dit kunnen zijn? Bedankt voor jullie hulp!
 
Ja heb ik getest. Eruit gehaald bij koude motor, motor gestart. Naaldje steekt/loopt precies 4 mm uit na ongeveer een minuut. Dit schrijft Malaguti precies voor in het handboek dus hier ligt t niet aan. Maar het starten gaat al wel een stuk sneller dan eerder (lag aan de luchstelschroef, lees een paar posts terug). Trouwens er zitten 2 kleine ringetjes (1 rubber en 1 metalen) over het chokenaaldje die de carb.-choke afsluiten, hoe horen deze precies te zitten? Nu zit deze als volgt erin; chokenaald-rubberringetje-metalenringetje-carb. Volgens mij hoort dit gewoon zo.

Wat ik meer een probleem vind is dat (ook als die warm is), dat ie ff inhoud (0,5sec) bij volgas wegrijden vanuit stilstand. Hij maakt direct goed toeren, maar tijdens optrekken is deze (dip/stotter/ofzo?) er heel ff (0,5sec.), dan doe ik iets gas terug en weg is het! Als ik een beetje gas geef maakt die ook mooi toeren maar dan is dit probleem er bijna nooit niet. Zou dit aan teveel lucht/brandstof liggen? Luchtstelschroef?
Dit zelfde had ik ook met mn 12mm carb. Nu met mn 17,5 mm is de sproeier ook goed afgesteld. Bij 88 werd die grijs, bij 98 zwart, nu bij 95 precies goed (bougie licht-koffiebruin)!
 
Last edited:
Als ik mijn luchtstelschroef meer uitdraai (ongeveer 3 slagen) loopt ie perfect onderin! alleen bij een koude motor start die dan slecht. Wanneer deze warm is 1x kicken en lopen! Maar als ik bij een koude motor de Luchtschroef op 1,5 zet start ie goed.

Moet er een grotere chokesproeier in? ik denk dat t hier aan ligt.
 
Back
Top