Koud beter dan warm

ooodjjbooo

Well-Known Member
Misschien een onnozel vraagje maar goed, ik weet het niet zeker.

Moet je als de scooter goed koud wegrijd en warm iets minder in gasreaktie ed is, nou kleiner of groter in sproeier?

Reden waarom ik me dit afvraag is dat in theorie een warme motor minder benzine nodig heeft, dus kleiner is sproeier moet. Maar daarentegen rijd je met koude motor vaak nog op choke (automatisch), dus dan zou je weer zeggen juist groter.

Ook start ie met het koude weer iets slechter en tijdens de eerste minuut gas geven geeft meestal het buwaap geluidje, dus daarin dacht ik ook juist weer groter.

Dus eindconclussie denk ikzelf groter...

Wie kan mij hier in bevestigen of ontkrachten??

Het lijkt trouwens een beetje erop alsof de rolletjes niet meer goed opkomen, dus alsof degene die je normaal een duw in de rug geeft uitgeput is. Ivm tijdgebrek (werk) vraag ik het dus even omdat ik momenteel niet veel kan sleutelen.

Setup:
Peugeot Jetforce C-Tech 2007 model
Airsal70cc / hittegraad 8 NGK bougie (kleur koffiebruin)
D'O 17,5 / sproeier 60 / luchtschroef 1,5 slag open
P1 vario / 7 gr rollen (meerdere rollen al geprobeerd, 6 overtoeren/8 te zwaar)
Minarelli MHR overrange poelies & Morini vsnaar
Delta koppeling, witte trekveren sterkste stand / Gele drukveer
Vertanding primair 34/12 / vertanding secundair 45/12
Stnd ontgrensde uitlaat momenteel (normaal Doppler S3R)
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Als een motor koud/warm staat heb jer verschil in:
- Wrijving van riem,cilinder,lagers,rollen,...
- Heeft je zuiger een andere passing
- Drukveer en trekveren andere sterkte
- Mengselverhouding is anders
- ...

Je moet niet zomaar een koude met warme motor vergelijken.
en nog minder om de sproeiermaat te bepalen.
Je moet je motor zo afstellen dat hij het goed doet als hij warm staat.

En koude motor geeft nu eenmaal meer vermogen af, maar slijt ook weer
net wat sneller.
 
Als een motor koud/warm staat heb jer verschil in:
- Wrijving van riem,cilinder,lagers,rollen,...
- Heeft je zuiger een andere passing
- Drukveer en trekveren andere sterkte
- Mengselverhouding is anders

Klopt maar daarvoor stel je je scooter doorgaans warm af. En ik denk dat het persoonlijk dat het een probleem is met mn mengselverhouding. Overbrenging is al mee getest geworden, maakte geen verschil.
Ook lijkt het me heel sterk dat bij een warme motor de wrijving zo groot word dat het 1 a 2 seconden duurt voordat hij vooruit word gestuwt. Dus dit ligt na mijn mening aan de mengselverhouding. Ik weet ook wel dat dit aan meer factoren dan je sproeier kan liggen, maar het ligt na mijn idee gewoon aan het inlaat traject. Vooral omdat hij vlak na het starten problemen heeft met het willen uitvallen (het bwuap idee) zou ik dus uit gaan van de sproeier.

Het zou ook gewoon een stom ding kunnen zijn dat mn sproeier gewoon verstopt is. Zal hiervoor dit weekend als ik even tijd heb carb schoonmaken en sproeier eens omhoog gooien. Dit lijkt imo. gewoon de beste oplossing ipv gissen wat voor factoren er nog meer in mee spelen.
 
Je begrijpt mijn punt ook gewoon verkeerd dat duidelijk vet gedrukt staat....

En dat hij vlak na het starten, in deze barre koude weeromstandigheden, even dood valt na vol gas geven is volledig normaal.

en het kan idd aan veel liggen.
Mengselverhouding(Hoofdsproeier, gasnaald stand, meng vijs, stationair sproeier, vuile carb, valse lucht(pakkingen, scheurtjes, oliekeringen)), compressie en
overbrenging (rollen (verkeerd gewicht/versleten), drukveer(te zwak), riem niet uitgelijnd)

noem maar op.
Het goed laten oppakken van een motor gebeurd door ervaring dat niet zo direct uitgelegd kan worden op een forum. Leren naar de motor luisteren, proberen en testen, testen, testen (met alle factoren)...
 
iik heb precies het zelfde probleem met mijn peugeot ludix
als die koud is eerste paar meter wilt die uitvallen
dat is normaal omdat hij door de kou niet alles kan ontbranden
maar als die nog koud is trekt hij veel sneller door na zijn top
en als die warmer is dan duurt het steeds langer
waar kan dit aan liggen?

Gr
 
Back
Top