Kosten revisie motorblok

PSp

New Member
Beste allen,

Mijn zoon heeft een 2e hands scooter gekocht. Piaggio Zip 4 tact. Lekt wat olie dus naar een plaatselijke scooterzaak gebracht om na te kijken. Die geven nu als antwoord dat het motorblok lekt. Moet gereviseerd worden. Kosten 350 euro. Ik heb er de .... verstand van. Komt dit euvel jullie bekend voor? Zijn dergelijke kosten normaal?

grt.
 
Advertisement - register to remove this

En heeft hij ook aangegeven waar die lekt?

Soms vertellen ze het dramatischer dan het is. Aan een revisie kunnen ze meer aan verdienen.

Een kapotte pakking of degelijke kan voor lekken zorgen. Een pakking van een paar euro kunnen ze verhullen door te zeggen "het blok lekt"

Ik zeg niet dat dat altijd zo is maar ik heb het meegemaakt.

Ik breng mij scooter alleen naar de shop als ik er zelf niet uit kom.

Ik zou:

1: blok schoon maken. Goed schoon. Verwijder olie resten enz.
2: leg blanco papier op de grond.
3: zorg dat je blok de benodigde vloeistoffen heeft tot normaal niveau.

Bij LC natuurlijk ook koel vloeistof.

LC: vloeistof gekoeld.
AC: lucht gekoeld.

4: plaats de brommer zo dat je blok boven het papier staat.
5: laat de brommer dan ff lopen om de doorloop op gang te brengen.
6: veeg wederom de troep van het blok. (Voor de zekerheid)
7: Laat hem dan een nacht staan.
8: dan de volgende dag, voor je de brommer verplaatst, speur het blanco papier af naar olie druppels.


LET OP: een hangende druppel geeft niet altijd de lekkage plek aan. De olie zakt altijd naar het laagste punt. Dus de "druppel" kan misleidend zijn doordat die zijn eigen weg heeft gekozen.

Goed kijken onder het blok met goed licht.

Revisie kan altijd nog. Zonde van het geld als het een pakking zou zijn.
 
Dank voor de snelle reactie. Tussen het blok werd gezegd. Ik ben zelf totaal niet handig dus durf er geen eigen project van te maken. Toevallig een tip voor een second opinion in de buurt van Utrecht?
 
Dank voor de snelle reactie. Tussen het blok werd gezegd. Ik ben zelf totaal niet handig dus durf er geen eigen project van te maken. Toevallig een tip voor een second opinion in de buurt van Utrecht?

Nee die heb ik niet. Kom uit Limburg. Maar je moet doen waar jij je het beste bij voelt :)

Ik kan me voorstellen dat als je er geen of weinig verstand van hebt er geen project van wilt maken.

Maar 350 euro is veel geld. :(
 
Tussen het blok? Heb je daar een foto van? Als het bij de carter lekt, is de pakking niet goed meer, of het sluit niet meer mooi aan.
Welk bouwjaar is de zip?
Km-stand?

Maar de 350 euro voor een zip met carburateur is gewoon heel normaal.
Een revisie van de lagers kost normaal al 150 euro.

Eventueel in Amersfoort ken ik er wel 2.
SP-Scooters (Contacten via Telefoon 06-36499444)
Pronto Scooters (https://www.prontoscooter.nl/)
 
Back
Top