Kosten brommerrijbewijs

Bas

Administrator
Staff member
Ik zie dat er de laatste jaren veel veranderd is om een rijbewijs te halen voor de scooter en brommer. Het valt me vooral op hoe hoog de kosten wel niet zijn voor iemand van 16 jaar.

Voor 2014 vond ik de volgende bedragen, stel ik ben 16 en wil gaan scooterrijden:
Kosten theorie examen CBR: 34 euro
Theorieboek (online): 5,20 euro

Praktijkexamen CBR: minimaal 91,75 euro. Maar dit kan alleen door een rijschool worden aangevraagd en die rekenen weer administratiekosten, dus een bedrag van rond de 125 euro is geen uitzondering.
Rijles voor praktijkexamen: 35 euro gemiddeld voor 60 minuten. Gemiddeld 4-6 lessen dus als we uitgaan van 5 lessen kost dat je 175 euro.

Je bent dus gewoon al minimaal 340 euro kwijt om alleen je brommerrijbewijs te halen. Dit is toch absurd? Ik snap dat mensen nu kiezen om geen brommer of scooter te gaan rijden, zeker nu het begeleid rijden door de overheid als proef is ingevoerd.

Maar als ik de huidige regelgeving goed begrijp, krijg je een brommerrijbewijs bij het behalen van je autorijbewijs. Dit zou dus kunnen betekenen dat je op je 17e beide rijbewijzen kan hebben.

Wat vinden jullie van deze situatie? Is dit positief of had de overheid dit anders moeten aanpakken? Zelf vind ik het erg jammer dat het zo onnodig duur is gemaakt met een praktijk examen. De ongelukken komen niet door de voertuigbeheersing, maar door de bestuurders die de regels aan hun laars lappen.
 
Advertisement - register to remove this

Ze kunnen beter met fietsers beginnen om een rijbewijs te mogen halen.. Dat zijn net zulke gevaarlijke wegpiloten.. Ik vind dat ze nu rustig weer de brommers en scooters met helm gewoon onbegrensd laten lopen. Bekeuren voor snelheid en niet voor vermogen. Net als een auto of motor. Scooter heeft ook een kenteken.
Die begrensde scooters van tegenwoordig verbruiken meer en hebben meer uitstoot omdat zij begrensd/geknepen zijn.
Voorbeeld.
Ik rijd met mijn Peugeot tkr 2takt (brom) met een ander uitlaatje 3x zoveel km als mijn broertje met zijn speedfight3 met 4 takt motor.
En dan loopt dat ding van mij 70 km/h en die van hem 27 km/h op top
4takt brom verbruikt al wat minder. Maar nog steeds stukken meer dan mijn oude peugeotje..

Italië, Frankrijk, Spanje lopen die dingen zoals ze uit de fabriek komen
 
Back
Top