Korte of lange ?

70manstonzip

Well-Known Member
Ik ben een beetje aan het kijken voor een nieuwe vario en waarschijnlijk wordt dat er een van malossie of polini , maar nu zie ik dat je ze hebt met lange variobus en grote rollen en korte variobus met kleine rollen ...

Mijn vraag wat is nu het verschil en wat kan ik het beste nemen ?

Het is voor een zip sp 2000 gewoon std met een snel uitlaatje

Advertisement - register to remove this

Voor malossi vario's heb je mhr99 en mhr2000 vario's... mhr99 heeft klein formaat rollen, anders gevormde gradenplaat en daarom ook een kortere glijbus.

De mhr2000 vario heeft gewoon (net als de standaard piaggio vario) grote rollen, normale gradenplaat en normale lengte glijbus.

Bij evo vario's heb je 2 verschillende lengtes glijbussen, namelijk 50 en 52mm.
De glijbus met een lengte van 52mm heeft ook een grotere binnendiameter dan de iets kortere glijbus van polini. Deze past ook alleen op evo krukassen!
Die 50mm glijbus heeft normale binnendiameter en past verder op zo goed als elke krukas.

Dat zijn de verschillen in lengtes van glijbussen (of variobussen, what ever)

Op een standaard zip sptje kan je prima een mhr99 vario nemen, met kleine rolletjes. Die zijn wat goedkoper en doen hun werk goed.

Dan heb ik ook een vraagje tussendoor. Ik heb een Zip oud model ( Pia kort blok AC) kan daar dan ook een vario ( merk doet er ff niet toe) van een lang nieuw model blok? Of MOET ik dan perse een hebben met korte buis? Mn standaart vario heeft dus een korte buis en kleine rollen.

Nee, zolang je maar de juiste afstandsbus gebruikt.
Dus als jij een vario wilt met grote rollen, dan moet je de afstandsbus gebruiken van een scooter die standaard wel een vario heeft met grote rollen (runner bv altijd)

Ik wist trouwens niet dat hele oude type piaggio scooters vario's hadden met kleine rollen :) ... voor zover ik weet zijn alle std piaggio vario's met grote rollen. Maar ik kan er naast zitten natuurlijk.

Ff een vraagje!
Ik heb een standaard Zipje (oudblok AC) met een DR70.
Maar hij vliegt echt snel hoog in de toeren, dus ik zal wel zwaardere rollen moeten maar ik weet totaal niet welke? Heef iemand enig idee? En is het std 8,4 gram? (staat op Easyparts). En wat de drukveer betreft? Ben helaas niet zo een kei in afstellen!
Alvast bedankt!

Het gaat TS denk ik om welke versie , runner heeft een kortere vulbus achter de vario dan een typhoon bijv. , echter kun je deze natuurlijk ook omwisselen, je kunt bijv. op een typhoon een vulbus van een runner gebruiken en er zo een vario met grote rollen in te zetten.

Back