Koppeling + vertandings problematiek en de kosten vraag.

Chris de Boden

Vivacity silversport
Mijn scooter is nu eens echt defect en meestal als bij mij iets defect raakt is het ook einde oefening en ik vrees dat het nu ook bij mijn scooter weer zo is.

Wat is het probleem, tijdens het optrekken komt er een ratelend en schrapend geluid uit mijn vario en komt de scooter niet vooruit ook. (nog geen 35) en soms valt dat gekke geluid weg en trekt de scooter wel normaal.
Bij het stoppen lijkt de versnelling dan ook te blijven hangen.

Nu ik er aan terug denkt zijn de problemen begonnen toen ik in het donker een veels te hoge drempel niet zag en met volle snelheid erover heen ging.

Ik de vario open gemaakt en de rollen waren wel wat afgevlakt, maar zeker nog niet versleten en ook aan de v-riem kan het niet liggen.

Bij nader onderzoek zag ik dat naast de achtersre poelie wat ijzervijlzel zit en dat zit ook aan de binnenzijde van de kap.
Toen ik verder keek zag ik dat de as waar de koppeling op zit behoorlijk diep bekrast is :(
Als ik het laat draaien klinkt er een erg slecht scrapend en schurend geluid uit het gedeelte waar de vertanding zit.

In het ergste geval zou dat betekenen dat zowel de vario, snaar, de koppeling, de as van de koppeling, de vertanding en de lagers vervangen zou moeten worden.

Ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten repareren en ik heb er ook geen gereedschap voor en ik vrees dat ik mijn scooter moet laten maken(en niks is zo vernederend en al helemaal de preek die ik dan aan moet horen wat een prutser ik ben en ik dus weer meerdere malen tot 10 moet tellen).
Dit zou weleens een zeer kostbare reparatie kunnen worden.

Nu vraag ik me af of de scooter het nog waard is om te laten repareren gezien ook mijn voorremmen versleten zijn en mijn achterband versleten is. De peugeot vivacity silversport komt van begin 2006 en is 2,5 jaar oud dus met 122xx op de teller.

Ik zit me af te vragen, hoe hoog kan ik het beste mijn budget stellen?
Ik heb werkelijk maximum 500 euro beschikbaar.

Of kan ik niet beter de scooter als sloper aan een collega doorverkopen en zelf tijdelijk ff zonder scooter doen en in december een gloedje nieuwe aan te schaffen.
En wat kan ik er nog voor vragen als sloper, optisch is de scooter op wat gebruikerssporen na nog picobello.?

Wie weet wat er aan de hand zou kunnen zijn?
 
Advertisement - register to remove this

Je kunt ook kijken voor een 2dehands vertandingsdeksel inclusief vertanding ( daar zit die as van de krukas ook bij. )
Alleen zul je dan nog de lagers in het vertandingsgedeelte moeten vervangen.
Als je het blok zelf eronderuit haalt en de vertanding open legt etc. zodat de monteur meteen bij de lagers kan, dan lijkt het mij dat het niet super duur wordt.

Als je met voorrem versleten de remblokjes bedoelt is dit niet duur, aangezien remblokjes 15,- ofzo kosten en dit redelijk makkelijk zelf te doen is.
 
je vario en vsnaar is niks mis mee.
Haal je achterste poulies er eens af en probeer de achteras eens rond te draaien met je hand. Als je dan nogsteeds dat geluid hoort is er waarschijnlijk wat met je vertanding mis idd. laat je vertandings olie er uit lopen en kijk of je zelf de fout kunt ontdekken als je je vertandings deksel hebt losgeschroefd. en anders kan je met je vertandingsdeksel en de rest van het verhaal naar een goede dealer stappen om zijn mening te vragen.
De reparatie kosten zullen niet in de 500 euro lopen zolang het alleen in je vertanding zit en niet in een ander deel van het carter bijv.
 
Sorrie voor de late reactie, maar als 31 jarige man heb ik eenmaal meer verantwoordelijkheden dan iemand van 16 en kom daardoor niet zo vaak online.

Mijn scooter rijdt weer :)

Nadat ik op mijn werk zelf een sleutel gemaakt had, was het losmaken van die moer achter(ben ff de naam vergeten) kinderspel.
Het bleek de koppeling te zijn, de dealer had deze op voorraad(compleet) en zo doende kon ik de boel repareren.
Voor de zekerheid heb ik er gelijk een nieuwe v-riem en nieuwe rolletjes(9 gram) geplaatst.

Dit probleem is iig opgelost echter wel iets waarvan ik niet weet of dat normaal is.

Vroeger voordat de scooter defect raakte maakte hij bij het afremmen een fluitend geluid, een normaal variomatic afrem geluidje. De top was 55 op eigen teller.
Tijdens het terug monteren heb ik de begrensring weggelaten(gezien de aankomende herfst laat ik de scooter zoiezo veel vaker staan als ik naar de grote stad moet) en de top is nu 65 a 70+ en met wind mee, heuveltje af en opgepompte band 80 en de teller liep nog verder door :eek: tijdens een testrit vanmiddag.
Maar als ik onder normale omstandigheden op zijn top rijd, hoor ik een soortgelijke fluit als het afrem gefluit, maar alleen hoger en vroeger hoorde ik geen fluitje tijdens het rijden op volgas, maar de scooter liep wel minder hard. Rij ik nu 55, dan hoor ik overigens ook geen fluitje.

Rem ik af vanaf zijn top tot stilstand dan klinkt het afrem fluitje een stuk hoger en wanneer de teller onder de 55 komt dan ook hetzelfde als vroeger.

Is het normaal dat er nu een vario fluitje te horen is bij volgas en kan dit kwaad?.

Mijn voorrem is ook gefixed. Nieuwe blokkies, olie en ontlucht ;) :)
Bedoelde dit niet als ernstig probleem, maar samen met de rest wat aan de beurt is/was (alleen mijn achterband nog, zit nu 1 mm profiel op=haast kaal dus, maar heb er wel bijna 3 jaar op gereden en die band heeft mij van hot naar her gebracht, was idd een goede band wat de dealer toen zei) dreef dit de kosten nog verder op ;)
 
Last edited:
Back
Top