Koppeling versleten, of afstelling?

Status
Not open for further replies.
Hey kerel, ja goed. Druk geweest.

Die bougie zou ik voor een paar euro vervangen.

En weet je wel hoe je kan zien of de koppeling is versleten? (Jij kent me Bram) dus dit is ook zeker niet kinderachtig bedoeld.

Is het met de transmissie olie nog gelukt?

En ja die slang is een ontluchting. Ik kijk meestal, als ik het niet meer weet, of deze een slang klem aan het uiteinde heeft.

Of een afdruk ervan. Zit die er wel bij, dan weet je dat die ergens aan vast moet.

Zitten deze sporen er niet op zal die ook nergens aan vast horen en mogelijk dus een ontluchtingslang zijn.

Beetje ekort door de bocht uitgelegd maar het is een leidraad voor mijzelf.

En wat is de vraag over foto 2? Die met die tairip. Wat doet die daar eingelijk?
Manu al sla je me dood, volgens mij doet die tyrip niks zo te zien.
Misschien dat er iets in blijft hangen onder t rijden. Goed oog! Ik had de foto's op de gok gemaakt.
Om te vragen of t een originele carburateur is.
Maar die bougie had een vieze aanslag! Kon het er zo afvegen.

Dus heb ik meer vervuiling
 
En niet van de hak op de tak! ;)

Begin eerst met 1 ding. En niet gaan wensen wat je wilt maar actie uitvoeren aan de hand van wat forum leden hebben geplaatst.

En ja er zitten 2 sproeiers in.

Benzine sproeier
Luchtsproeier
 
Klopt, hij heeft 400km gelopen. Ik check zo ff me boekhouding. Maximaal 400km.
Nadat ik m schóon had gemaakt liep hij wel goed stationair.

Maar om een proefrit te maken moet al mijn gereedschap in mijn kist, netjes, anders moet ik zoeken. En naar 7 hoog brengen. Is klote
Door verbouwing heb ik geen schuurtje, ik woon in Eindhoven, op en neer met de lift kan ooit 7 minuten duren.

Dan is mijn gereedschap weg.
 
Die tiewrap zou ik dat metalen stripje in de vorm van een banaan inhaken. Het pieletje die nu tegen de spiraalveer aanhangt. Die stelt jouw acceleratiepomp buiten werking, iets wat ik bij 50cc'tjes altijd doe.

Welke hoofdsproeier zit er op dit moment in?

Groet,
 
Die tiewrap zou ik dat metalen stripje in de vorm van een banaan inhaken. Het pieletje die nu tegen de spiraalveer aanhangt. Die stelt jouw acceleratiepomp buiten werking, iets wat ik bij 50cc'tjes altijd doe.

Welke hoofdsproeier zit er op dit moment in?

Groet,
Ik zou het niet durven zeggen.
Weet niks van 4 takt carburateur

Daarentegen van een 2 takt wel.
Dus ik begrijp wat ik doe als ik aan stationairschroef en luchtschroef draai.

Ik ben eerlijk gezegd wel verschoten dat ik 2 sproeiers kan verwachten.

Heb er net op gereden en van 70% gas tot 100% gas doet hij niks.

Ik heb niks aan de scooter veranderd. Ik heb gekeken of de ring eruit was, ja dus, en de bus glad is, ook ja.

Dat heb ik gedaan omdat hij toen al niet boven de 50gps kwam.

Oké, ik ga die tyrip hangen zoals je zei, is er ook maar een kans dat het de oorzaak is?

Wat doet de 2e sproeier, nog beter, waarom 2 sproeiers?

Heeft er iemand documentatie van de carburateur en de werking en dan zo ook welke schroef wie is?

Ik ga nu weer niet overhaast iets doen. Dan wacht ik op meer uitleg. Of ja de foto met pijltjes wie wie is.

Van Sparky heb ik een methode gekregen om hem af te stellen. Daarvoor erg bedankt.
Vroeger, 25 jaar geleden was de stationairschroef de schroef met t veertje er achter, hoe verder je m indraaide hoe harder stationair en andersom.
 
Last edited by a moderator:
Over de sproeiers heb ik al gereageerd.

Dus je kan wel aan de stationair schroef draaien maar niet aan de Lucht" sproeier". Die zit in je carburateur naast de brandstof sproeier.

En waarom die erin zit? Je hebt zuurstof nodig om de brandstof te laten ontbranden.

Oftewel in jip en Janneke taal:

Benzine + Lucht = rijden
Benzine + niks = niet rijden.

Geen lucht sproeier is dus onmogelijk.
 
Allemaal bedankt. Ik moet t gewoon gaan doen.
Inderdaad Bram, gewoon doen!!

Het heeft mij veel tijd en nog steeds gekost om de brommer basiskennis te leren.

Is ook vaak fout gegaan maar heb daar veel van geleerd.

En ja iedereen heeft zijn of haar visie over scooter setup of zo maar als je de brommer techniek interessant vind zul je toch zelf een keer moeten aanpakken. ;)
 
Die tiewrap zou ik dat metalen stripje in de vorm van een banaan inhaken. Het pieletje die nu tegen de spiraalveer aanhangt. Die stelt jouw acceleratiepomp buiten werking, iets wat ik bij 50cc'tjes altijd doe.

Welke hoofdsproeier zit er op dit moment in?

Groet,
Ik heb met dat tyripje liggen kloten maar dat zou t mogelijk oplossen. Alleen weet ik niet goed waar ik hem nu precies omheen moet haken.
Ik had hem op een manier zitten dat mijn klachten halveerde.

Ik wist absoluut niet waar hem te haken omdat ik een nieuw tyripje moet gebruiken.

De oude op de foto was blijkbaar nuttig maar strak aangetrokken en krijg ik hem niet meer goed op zijn plaats.

Ik zal nog eens goed kijken. Hij liep wel iets beter met optrekken en 5 km harder.
 
Die tiewrap zou ik dat metalen stripje in de vorm van een banaan inhaken. Het pieletje die nu tegen de spiraalveer aanhangt. Die stelt jouw acceleratiepomp buiten werking, iets wat ik bij 50cc'tjes altijd doe.

Welke hoofdsproeier zit er op dit moment in?

Groet,
2019-10-12 23.35.10.jpgDit
 
Kan je niet gewoon je hoofdsproeier aan passen? En wat is de kleur van de bougie punt.

Denk dat het ding gewoon verzuipt in de benzine en daardoor slomer gaat. 70 - 100% is juist de hoofdsproeier.

2 sproeiers;

de lange is voor stationair draaien, dan zit de hoofdsproeier zowat dicht omdat er de gasnaald in steekt.
Dus moet hij ergens anders beetje benzine in de motor toe kunnen voegen, want anders slaat de motor af.

De grote sproeier is meer naar 1/4 gas en daarboven.

Stationair schroef is om stationair te draaien. Als je die niet had stond de gasschuif op 0% en dan heb je geen doorloop van lucht en benzine meer, dus een niet lopende motor.

De luchtschroef is alleen maar om de lucht verhouding te regelen voor de stationair sproeier. Bij goed afgesteld is de gas reactie ook veel vlotter.
 
Die tiewrap zou ik dat metalen stripje in de vorm van een banaan inhaken. Het pieletje die nu tegen de spiraalveer aanhangt. Die stelt jouw acceleratiepomp buiten werking, iets wat ik bij 50cc'tjes altijd doe.

Welke hoofdsproeier zit er op dit moment in?

Groet,

Het zou best kunnen wat je zegt maar ikzelf heb nooit tairip bij de carb./ gasveer gezien. (Ja misschien eigen toevoeging?

Maar dat lipje op die veer komt dan los zodat de acceleratiepomp uit staat?

Maar waarom zou je de acceleratie pomp willen uitzetten? Wat gebeurt er dan? Of beter gezegd wat gebeurt er dan niet?

Wat zijn de voordelen?

Gewoon nieuwsgierig en mogelijk weer wat te leren.

Ik hoor het graag van je.
 
Die acceleratiepomp zit er niet voor niks.

Dit is om de scooter wat extra benzine te geven op het moment dat hij vanuit stilstand plots moet gaan rijden, maw als hij even extra moet werken om op gang te komen.
Ik begrijp dus ook niet dat mensen hieraan kloten!!!!
Als de scooter verzuipt bij het optrekken is dit gewoom een tegen, zoals eurokit ook al opmerkte dat de brandstofverhouding niet klopt en het mengsel al reeds te rijk staat.
Dit kan twee oorzaken hebben, de hoofdsproeier is te groot of de luchtschroef staat het niet toe dat voldoende lucht wordt gemengd.

Daarom, eerst de carburateur goed afstellen zoals in mijn bijdrage #8.

brambiggelaar said:
Ik ben eerlijk gezegd wel verschoten dat ik 2 sproeiers kan verwachten.

By the way, @Bram, een 2-takt carburateur heeft ook een stationairsproeier en een hoofdsproeier, dit was ook al zo 25 jaren geleden!!!
 
Last edited:
@Sparky Het is wel zo dat niet alle carburateurs een accelleratie pomp hebben, althans niet op de 18mm Deni DPD 18.

Als ik ooit de mogelijkheid heb om te testen ga ik eens kijken wat daar allemaal mee te doen is.
 
Opgelost. Hij loopt weer als eerst .
De oplossing om de acceleratie pomp uit te zetten was de goede.

Blijkbaar zit er al een grotere sproeier in.

Het zit nog niet ideaal maar ik heb me oude scooter terug. Harry en Manuel, dat was de juiste diagnose.

1 tyrip
O ja de slang die er los bij hing, waarvan ik d8 dat het ontluchting was, is voor als je knoeit met tanken, kwam ik achter toen ik net ff de buddy eruit pakte.
 
Die acceleratiepomp zit er niet voor niks.

Dit is om de scooter wat extra benzine te geven op het moment dat hij vanuit stilstand plots moet gaan rijden, maw als hij even extra moet werken om op gang te komen.
Ik begrijp dus ook niet dat mensen hieraan kloten!!!!
Als de scooter verzuipt bij het optrekken is dit gewoom een tegen, zoals eurokit ook al opmerkte dat de brandstofverhouding niet klopt en het mengsel al reeds te rijk staat.
Dit kan twee oorzaken hebben, de hoofdsproeier is te groot of de luchtschroef staat het niet toe dat voldoende lucht wordt gemengd.

Daarom, eerst de carburateur goed afstellen zoals in mijn bijdrage #8.



By the way, @Bram, een 2-takt carburateur heeft ook een stationairsproeier en een hoofdsproeier, dit was ook al zo 25 jaren geleden!!!
Sparky, ik heb een marktplaats scooter, bestaande uit meerdere scooters.
Ik moest meteen:
Remhendel schakelaars vervangen
Kickstarter werkt niet
Heb bij de cdi nog plaats voor 1 stekker.
Buddy startblokkering is een loze schakelaar
Kabelboom is eigen huismerk, niet de mijne!


O ja over vroeger, ik heb bij Honda MT-70cc 2 takt 4 versnellingen, sproeiers veranderd, gasnaalden versteld, aan luchtschroef gedraaid, was een schroefje met platte kop en platte schroevendraaier. De stationairschroef ziet er wel t zelfde uit.

Ik denk dat die acceleratie pomp voor de 125cc versie is en dat er bij mij een grotere sproeier in zit.



Maar hij reed goed
 
Oké ik geef me gewonnen, tegen zoveel kennis kan ik niet op.
Laten we t positief bekijken.

Mijn koppeling is goed!
Afstelling
Op de manier zoals beschreven is!

Bedankt

Is soms moeilijk de goede info uit de stormvloed van informatie te halen vh internet
 
Nou ik vrees dat toch mijn koppeling wat mankeert.
Optrekken wordt ik door voetgangers in gehaald.
Vanaf de 20 km per uur trekt hij door naar de 45.

Maar ik ben continu met de gashendel aan t corrigeren.
Bij 70% volgas werkt t allemaal t beste . Alleen kan ik niet harder, de CDI is onbegrensd.

Als ik meer dan 70 procent gas geef dan moet dat in micro stapjes.
Dus om de top te halen heb ik 10 km rechte weg nodig.

Verder gaat alles oké, alleen moet ik m boven de 20 of 30 km per uur houden. Dus zo let ik niet goed genoeg op t verkeer en rij ik me gegarandeerd dood omdat ik bijna alles doe om niet te stoppen.

Hij loopt perfect stationair, alleen blijft t achterwiel draaien.
Alleen als ik wat afrem voor een bocht valt hij bij een bepaald toerental ook weer terug.
Ik weet nu alles van de Vario, op de harde manier.

Nu denk ik aan de koppeling.
Dus heb ik koppeling sleutel nodig.

Wat adviseren jullie voor koppeling?
Ik koop een variosetje en een setje voor de koppeling en een v snaar, en een bougie en wat sproeiers.

Ik sta open voor advies. Ik haal die carterkap er nog 1x af en hoop dan klaar te zijn.

Graag advies, heb nog steeds Sym Orbit 2 50 cc 4 takt uit 2014, snelle cdi, gladde bus geen varioring.
Ik wil een variosetje kopen, rolletjes, rubberen hoesjes vd ramplaat, v snaar, binnenkant vd koppeling, en trekveertjes.

Ik denk aan de koppeling omdat bij de zeer laag stationair t achterwiel nog te hard draait.

Ik hoop dat jullie ondanks mijn (bekende) verwarde uitleg mij nog willen helpen.

Als ik klaar ben heb ik dadelijk veel geleerd.
 
Hey @brambiggelaar

Mijn advies op dit moment is ff rustig de scooter laten voor wat het is.

Je maakt het jezelf veel te moeilijk door steeds over iets anders begint.

Chil man... eerst herstellen.

Wil je toch doorgaan doe het dan stap voor stap.

Nu ben je aan het plannen wat je zou willen maar begin niet aan de koppeling als je niet weet wat je doet. (Niet beledigend bedoeld) omdat ik je ken onderhand maar echt sommige dingen moet je echt ff goed inlezen.

En je hoeft niet te hopen dat iemand je wilt helpen. Die zijn er altijd wel maar in jou geval wil je teveel ineens een dan loopt het in de soep. ;)

Toen ik lag te kloten om zowel de kruk as moer en de koppelhuis moer te verwijderen heb ik afstand daar van gedaan en een Luchthamer aangeschaft. Tweede hands maar Jezus wat een verschil zeg...heerlijk. 15 euro. Compressor had ik al.

Nou Bram, eerst een plan maken en vandaar uit gaan werken. Niet alles door elkaar. :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top