Koppeling versleten, of afstelling?

Status
Not open for further replies.
D

Deleted member 68514

Guest
Sym Orbit 2 50cc 4 takt bromscooter 2014 met 9.000km op de teller.

Ik blijf idd aan t sukkelen zo.
Het goede nieuws is dat mijn scooter weer in elkaar staat.
Voor diegenen die t niet weten;
Ik heb al veel hulp van de leden vh forum gehad ivm met mijn variateur.
Nou varioring was er al uit, ik had al een gladde bus, na overleg hier heb ik m weer in elkaar gezet.

Nu ko.t het volgende, hij loopt netjes stationair, zit zelfs nog de oude v POWER in, wat nu meer een nadeel is dan voordeel, omdat het er al 6 weken (!) er in zit.

Bij t optrekken begint hij te hakkelen en stotterende kom ik weg, bij de 12 km per uur trekt hij naar de 45.
T vreemde is dat ik nu vaak t gas een kwart dicht moet draaien om harder te gaan.

Dat Ik gas dicht moet draaien doet me denken aan teveel lucht.
Nb ik heb niks veranderd!
Ik heb op aanraden de transmissie olie vervangen, zat 30ml te weinig in. (Manuel hartelijk bedankt voor dit en meerdere adviezen)

Dus van stilstand tot de 12 km per uur kom ik stotterent op gang, voelt mechanisch, maar kan ook de afstelling zijn.
Motorolie, bougie, luchtfilter, transmissie olie zijn vervangen.

Omdat ik dacht dat de varioring er nog in zat of een bus met opstaande rand ben ik heel t verhaal begonnen.
De top was 50gps, 55 op de teller, bij een héél lang vlak stuk asfalt.

Waar moet ik nu t probleem zoeken? Ik begin er moe van te worden.
Luchtfilter zit goed, slang op de filter ook, slangetje vd ontluchting vd carter zit wel raar, horizontaal ipv recht naar beneden..maar dit is in 1 seconde verholpen.

Eigenlijk ben ik al weer blij als hij weer normaal optrekt.
Hij zou zonder de mechanische begrenzing toch ook harder moeten gaan?

Graag advies
 
Advertisement - register to remove this

Is het stotteren zoals de scooter verzuipt of is het echt bokken/schokken? In dat geval kunnen de trekveren te slap of te strak zijn maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de koppelingsegmenten vaak zijn versleten. Hoezo demonteer je hem niet gewoon eventjes? En als je niet zeker weet of ie slecht is plaatst dan eventjes een foto.

Koppelingsleutel erop en scooter schuin houden en dan draai je hem zo met een dop 24 los.
 
Last edited:
Als hij stottert dan is de hoofd sproeier gewoon iets te groot.. Want als je het gas open draait dan komt er ook nog mengsel bij van de acceleratie pomp en dan verzuipt hij.. De sproeier moet zo afgesteld staat zodat hij niet verzuipt als je de acceleratie pomp bedient.
Ook zie je het aan de bougie als deze zwart is.

Zou gewoon eens 1 maatje naar beneden gaan en zien of er verbetering is.
 
Het is echt bonkend en stuiterend, het voelt alsof iets mechanisch versleten is.
Ik heb bijna 700km met exact dezelfde spullen probleemloos gereden.
En ik heb alleen de variateur bekeken of de varioring of de bus met opstaande rand erin zaten.
Wat beiden niet het geval blijkt.
Hij start meteen, loopt perfect stationair, alleen kom ik als een stotterende vrachtwagen op gang waarna hij ook maar tot de 45 km per uur door trekt.

Ik vermoed de koppeling of een luchtlek.
Morgen bij daglicht ga ik weer kijken. Alvast bedankt!
 
Dan zal dat de oorzaak zijn. Aangezien er verder niks veranderd is aan de afstelling, dan denk ik erover om de complete eindaandrijving te vervangen en verbeteren.
Althans de Vario en koppeling en de v snaar.
Malossi misschien? Of Polini.

Ik kom zojuist terug van een proefrit. Hij loopt te hard stationair, zodanig dat t achterwiel draait, op t standaard natuurlijk, maar bij t inknijpen vd achterrem valt hij natuurlijk terug in toeren.

Dat valt met de stationairschroef op te lossen. Werkt dat hetzelfde als bij een 2 takt?
Laatste keer dat ik aan een carburateur kwam was bij mijn Honda MT-70cc 2 takt, 4 versnellingen, 25 jaar geleden.

Elke keer als ik gas geef hapert hij, en vervolgens trekt hij gewoon door naar de 45.
En dan kan ik zomaar een 20% gas dicht draaien waarna hij niet meer naar de 50 55km per uur GPS gaat.
Bij 45 GPS is het op, geen mechanische begrenzing, en zeker 10 km per uur verloren.

Kan t zijn dat hij gewoon teveel lucht krijgt?
Elk advies is welkom op dit moment.
 
Last edited by a moderator:
Omdat mijn Kymco Like 125 destijds nog onder garantie viel, deed ik de beurtjes niet zelf maar bracht hem netjes weg.
Een kleine beurt stelde niks voor en bleef er gewoon bij terwijl de eigenaar van de zaak het beurtje uitvoerde.
Elke keer als ik ging, grote of kleine beurt, iedere keer weer deed de goeie man de carburateur opnieuw afstellen.
Blijkbaar is dit nodig voor een goeie loop en het verbruik.

Hij ging als volgt te werk.
Draaide de stationairschroef zover mogelijk terug zodat de scooter bijna uitviel door te weinig toeren.
Daarna draaide hij de luchtschroef zodat het toerental op zijn hoogst was.
Dit proces van terugdraaien in toeren met de stationairschroef en het pieken van het toerental met de luchtschroef herhaalde hij een aantal keren.

Daarna draaide hij het stationaire toerental weer op het normale toerental middels de stationaischroef.

De afstelling van de brandtofverhouding wordt hiermee perfect en de scooter reed altijd als een zonnetje.
 
Dankjewel Sparky, als ik vanmiddag thuis kom ga ik de oude afstelling noteren.
En exact jouw instructies uitvoeren!
 
Bram,

denk er wel aan dat je dit doet als de motor nog goed warm is en de elektrische choke de boel niet meer beinvloed!!!!
 
Oké Sparky.
Kan ik niks fout hebben gedaan met het opleggen van de v snaar?
Edit knop gevonden (!)

Toen ik vanmorgen een proefrit maakte hield hij bij elke snelheid in als ik weer op wilde trekken.
Vanaf stilstand snap ik nu waarom hij Bokt, omdat hij stationair al 10km per uur wil.
Verder zal ik eerst wat foto's sturen als ik t met de carburateur niet voor elkaar krijg en dus de achterpoulie zal gaan vervangen.

Plan van aanpak;
Controleren op valse lucht (dat denk ik)
Warm rijden
Stationair afstellen met stationairschroef, (foto's maken, originele afstelling opschrijven)
Bougie elke keer checken, zonder te laten vallen, mijn 1e topic!


Werkt dit niet, dan de Sparky afstelling.

Anders vuil in carburateur??? checken.

Geen van dit allen helpt dan de carterkap eraf en nieuwe poellies, koppeling en ik denk dan aan de hele boel te doen.
Complete set van een door jullie als goed gekeurd merk Vario, v snaar en koppeling.
Maar 1 stap tegelijk. Ik ga voor de 60 GPS






Als dat niet werkt
 
Last edited by a moderator:
Hoe vindt ik een schematische tekening van originele carburateur Sym Orbit 2 2014 50cc 4 takt bromscooter?

Dan ding had allang harder moeten gaan. 9.000km op de teller. Geen ring wel gladde bus, niks gewonnen..
 
Begin te vermoeden dat je cdi "begrenst" is waardoor je niet harder gaat.

Probeer eens een snelle cdi.

Dat bokken enz. Zou ik het inderdaad in de koppeling zoeken. Versleten?
 
Sparky begrijp me niet verkeerd.
Ik heb idd vaak de neiging te hard van stapel te lopen. Sorry..

Manu, alles goed kerel?
Ik heb net een paar dingen gedaan. De luchtleiding gevolgd, mijn spaghetti van de bekabeling voor eens en voor altijd opgelost.

En mijn bougie getrokken.
Aangezien het voor mij 25 jaar geleden is. Zal ik m uploaded.
Naar mijn mening is t op de kop bij de electrode, Ben ff de juiste benaming kwijt, mooi koffiebruin.
Alleen dan die rand vervuiling..zit dus overal die troep?

Ik hoop dat jullie iets met de foto's kunnen.20191012_130420.jpg


Heb nog een foto van een slangetje dat ik niet kan thuis brengen gefotografeerd. Denk soort ontluchting.2019-10-12 13.47.30.jpg2019-10-12 13.53.18.jpg
 
Last edited by a moderator:
Hey kerel, ja goed. Druk geweest.

Die bougie zou ik voor een paar euro vervangen.

En weet je wel hoe je kan zien of de koppeling is versleten? (Jij kent me Bram) dus dit is ook zeker niet kinderachtig bedoeld.

Is het met de transmissie olie nog gelukt?

En ja die slang is een ontluchting. Ik kijk meestal, als ik het niet meer weet, of deze een slang klem aan het uiteinde heeft.

Of een afdruk ervan. Zit die er wel bij, dan weet je dat die ergens aan vast moet.

Zitten deze sporen er niet op zal die ook nergens aan vast horen en mogelijk dus een ontluchtingslang zijn.

Beetje kort door de bocht uitgelegd maar het is een leidraad voor mijzelf.

En wat is de vraag over foto 2? Die met die tairip. Wat doet die daar eingelijk?
 
Last edited:
Hey kerel, ja goed. Druk geweest.

Die bougie zou ik voor een paar euro vervangen.

En weet je wel hoe je kan zien of de koppeling is versleten? (Jij kent me Bram) dus dit is ook zeker niet kinderachtig bedoeld.

Is het met de transmissie olie nog gelukt?
Hey kerel, ja goed. Druk geweest.

Die bougie zou ik voor een paar euro vervangen.

En weet je wel hoe je kan zien of de koppeling is versleten? (Jij kent me Bram) dus dit is ook zeker niet kinderachtig bedoeld.

Is het met de transmissie olie nog gelukt?
Jazeker er zat 60ml in en nu nieuwe 110ml
En idd heb ik geen flauw idee vd koppeling, ook niet vd cabrateur.
De bougie is 50 km oud!
Ik kreeg hem met een doekje schoon.
 
Maar omdat hij zo vervuild was. Vraag ik me af waar die rotzooi vandaan komt.
Hij liep wel meteen beter stationair.

Dus ik moet van die rommel af, dan snelle CDI, gaat hij 60, zegt hier scooterwinkel.

Maar ik durf niet zo goed aan de carburateur te beginnen.
Ik las net iets over 2 sproeiers...

Van een 2 takt weet ik t nog uit mijn hoofd.
Ook een groot euvel is dat ik soms een sleutel boven heb laten liggen of wat de reden ook is dat ik weg moet bij mijn scooter, ik moet alles inpakken, meenemen naar de 7e etage en terug idem.

Mijn hond is echt een vrouw, verveelt zich na 1 minuut. Dus daar moet ik ook voor op en neer.
Als ik hem vandaag of maandagochtend niet goed rijdende heb ga ik idd CDI, en een snellere kit voor de Vario en een bijbehorende koppeling kopen.

Ik mik op 60 km per uur.
Wat adviseren jullie voor merk.?
 
Ok. Transmissie olie check.

Mocht je met de koppeling aan de gang gaan laat maar weten. Is niet moeilijk. (Ja als je het weet)

Aan de kleur van de bougie te zien lijkt het haast onwaarschijnlijk dat die maar 50km heeft gelopen.

Ik zou bijna zeggen dat je sproeier wat te groot is. Te veel verbranding door dat de rest waarschijnlijk standaard is in de carburateur en alleen de sproeier aangepast. Dus je krijgt te veel benzine binnen dat zorgt weer voor overmatige verbranding en zelfs verzuipen of bokken als gevolg.
 
Hey kerel, ja goed. Druk geweest.

Die bougie zou ik voor een paar euro vervangen.

En weet je wel hoe je kan zien of de koppeling is versleten? (Jij kent me Bram) dus dit is ook zeker niet kinderachtig bedoeld.

Is het met de transmissie olie nog gelukt?

En ja die slang is een ontluchting. Ik kijk meestal, als ik het niet meer weet, of deze een slang klem aan het uiteinde heeft.

Of een afdruk ervan. Zit die er wel bij, dan weet je dat die ergens aan vast moet.

Zitten deze sporen er niet op zal die ook nergens aan vast horen en mogelijk dus een ontluchtingslang zijn.

Beetje ekort door de bocht uitgelegd maar het is een leidraad voor mijzelf.

En wat is de vraag over foto 2? Die met die tairip. Wat doet die daar eingelijk?
Manu al sla je me dood, volgens mij doet die tyrip niks zo te zien.
Misschien dat er iets in blijft hangen onder t rijden. Goed oog! Ik had de foto's op de gok gemaakt.
Om te vragen of t een originele carburateur is.
Maar die bougie had een vieze aanslag! Kon het er zo afvegen.

Dus heb ik meer vervuiling mogelijk
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top