koppeling peugeot vivacity

hertog

FRESH POT!!!!
hallo allemaal,

ik ben nu bezig met mn koppeling.

ik vind dat mn scooter best wel veel toeren maakt.
zitten nu rollen van 7,75 gram in zou misschien wel wat hoger mogen

nu heb ik een koppeling van een vriend gekregen die er niks aan had.
het is een minarelli koppeling maar volgensmij past hij ook gewoon op mn peugeot. er zitten goude trek veertjes in en ik heb nu gele (is nog maar net te zien)

zouden jullie me advies willen geven?

de scooter is alleen ontgrenst.

vario er uit
prop er uit.

hij loopt nu ongeveer 57 en wil ongeveer 65km/h

ik vind dat hij nu met heel veel toeren niet zo hard trekt en het duurt vrij lang tot hij bij zn top is.

wat kan ik moet ik veranderen?
 
Advertisement - register to remove this

vario eruit? :X


het beste zet je er een standaard koppeling in , en dan rond de 11 gram meestal (onbegrensd) , dan loopt zo'n ding normaal gesproken zo'n 80/85 @ teller..

7,5 is VEEL te licht , standaard zit er 9 gram in en is eigenlijk al te licht , een Peugeot loopt juist goed op een laag toerental!!

met 9 gram moet het iig al goed lopen.

verder heeft de koppeling na zo'n 20km/h geen effect meer op de snelheid en het verdere optrekken/doortrekken , andersom wel , variorollen lichter of zwaarder zal ook de koppeling beinvloeden.
 
@melf#50

oke top tnx man! ben dan de vorrige keer erg slecht geïnformeerd door de scooter winkel. die reed er eve op en zij dat 7.5 goed was.

ik haalde de kopeling er af om de vertanding helemaal schoon te maken omdat de olie die er uit kwam helemaal zwart was. nu steeds hoor ik een hard gesuis in de vertanding. zouden dit de lagers kunnen zijn? de vertanding zelf zag er totaal niet beschadigt uit

ook zag ik nog maar nauwelijks dat de trekveertjes GEEL waren. betekend dit dan ook dat ze oud zijn en dus uitgerekt? in de andere koppeling zitten gouden trekveertjes is dit dan ook beter?

moet even veel gaan leren over dit deel van de overbrenging maar leer steeds meer.


PS. vario plaat ;) (peugeot)
 
was dat geruis al? het is een beetje standaard bij sommige peugeot's dat de vertanding lawaai gaat maken na een aantal km's en kan opzich geen kwaad.

de vertanding had je beter niet los kunnen halen , maar gewoon alleen de olie verversen.

de trekveren is iets wat je het beste al bijna laatste afstellen ,of ze oud zijn is nog niet zo interresant , het gaat er gewoon om dat je de juiste sterkte hebt , en deze vind je door gewoon van 1 of 2 merken verschillende sterktes te proberen. Wel aan de hand van het toerental wat de scooter draait tov de trekkracht , teveel toeren is nooit goed , dit veroorzaakt alleen maar extra slijtage , onnodige slip dus en warmte..

de variorollen moeten ook worden aangepast naar het toerental dat je wilt draaien , de rollen hebben ook weer invloed op de koppeling , wanneer je bijv. lichtere rollen erin zet gaat ie over het hele gebied meer toeren draaien , zou je dan net iets te sterke trekveren hebben draait ie vanuit stilstand net weer teveel toeren.

ook de v-snaar (dikte) is erg belangrijk voor een scooter ,deze moet de juiste maat zijn (zie werkplaatshandboek) , daarnaast moet ook de drukveer goed zijn , als een drukveer bijv. 25 a 30.000 km oud is kan ie versleten zijn en zul je steeds lichter in rollen moeten , terwijl de prestaties achteruit gaan (net als bij een versleten v-snaar)
 
ik zal je een beetje een richtlijn geven (net als melf) (ga er vanuit dat je standaard carbu en uitlaat hebt) Rollen tussen 8,5-9,5 standaard koppeling, standaard veer (mits niet ouder dan 30.000 km, anders malossi geel) gele trekveren. Dan zou ik wel lekker moeten lopen. Niet tevereden, grijpt bij te hoge toeren aan, dan slappere trekveren monteren. luister goed naar toerenverloop, heb je op een gegeven moment een dipje, dan iets lichtere rollen in de vario. (begin bij zwaar, en ga steeds lichter tot je tevreden bent)
 
Last edited by a moderator:
he,

alvast heel erg bedankt voor de top info,

ik heb er nu 9 gram rollen in en dat rijd vrij goed. in een regelmatig toeren tal trekt hij naar de top.

de reden dat ik de vertanding open maakte was dat ik het idee had dat de pakking lek was en dat was dus ook zo.

nieuwe pakking er in deksel en alles gecontroleerd op onregelmatigheden maar dat was oke dus alleen nieuwe pakking en het was echt heel erg ranzig alles was zwart en vies.

nu dat gesuis is wel echt extreem hard je hoort het bijna boven de uitlaat uit. dit zouden de lagers kunnen zijn toch?
 
nee heren,
sleutel wel al een tijdje aan brommers dat ik dat soort dingen niet vergeet heh.

het gesuis was al en is ook niet erger of minder geworden.
zouden dit de lagers kunnen zijn?
 
Mijn dealer zei dat er spul was om dat geruis op te lossen. Stop je bij je vertandingsolie en het zou stoppen. Heb het maar niet gekocht omdat ik het niet nodig vond. Zou niet weten hoe het heet, maar je zou het kunnen proberen bij een zaak bij jou in de buurt.
 
ja precies :p

ik denk dat ik de oli er uit haal open maak en de lagers vervang. het is niet een beetje gesuis het is echt heel hard! kan ik de oli die ik er net in heb gedaan opvangen en daarna er weer in doen? het zit er max een week in in een volledig schone vertanding
 
zat ik net op de brommer ook aan te denken. heb soms ook het idee dat hij het ene ritje meer toeren maakt dan de andere. wat moet ik dan vervangen? de kopelings delen of het kopelings huis.

zal deze nog even een keer bekijken of die niet is ingesleten.
 
ik zou even naar je drukveer kijken, waarschijnlijk is die gaar.
Vervangen door een gele drukveer van malossi (mits die nog standaard is natuurlijk). Maar nogmaals, kijk eerst even voordat je dingen aanschaft!
 
Yme-o, je zegt overal dat een gele drukveer gelijk is aan standaard maar dat is niet zo.

De WITTE van malossi is ongeveer gelijk aan standaard.
Dat is niet bij elk blok zo. Peugeot rijdt met veel zwaardere rollen dan andere blokken, en heeft daarom ook een sterkere standaard drukveer.
Als ik de poulie van de cpi (mina replica) indruk (gemonteerd), dan vind ik dit lastiger gaan dan een losse witte malossi veer met de hand indrukken. Nu rijdt de cpi met malossi multivar ook veel lekkerder met 7 grams rollen (16x13), dan 6, die bij de multivar zitten. (Origineel = 6,3, 15x12). Ik heb ook het vermoeden dat die drukveer iets strakker is dan de witte van Malossi.
 
Last edited:
Back
Top