Koppeling Gilera Typhoon

Broos

Well-Known Member
Mijn zoon is een Gilera Typhoon uit 1998 aan het opknappen.
Scooter is rijdend gekocht.
Maar vermoedelijk heeft hij jaren in een schuur gestaan, roestig frame, spinnen en spinnennesten.
Dus hij is helemaal uit elkaar gehaald.
Nu wil hij de koppeling loshalen, maar krijgen hem niet van de as af, de achterste flens is ook ingesleten in de carterkap, loopt nu vrij maar hoort niet zo.
We proberen dit met een poelietrekker maar durven er niet de uiterste kracht op te zetten.
As al een paar keer ingespoten met IMAL.
Doen wij iets verkeerd of vergeten wij iets los te halen?
Ik zie ook geen borgclip oid.
 

Attachments

  • Koppeling Gilera.jpg
    Koppeling Gilera.jpg
    321.3 KB · Views: 15
Advertisement - register to remove this

Dit hoort niet. Lijkt erop dat het vast geroest is? Normaal bij het verwijderen van de moer schiet de koppeling je om de oren als je niet oppast.
Het lager binnen in zou kapot kunnen zijn of het is gewoon na al die tijd stilstaan vast gerot.

Misschien met een rubber hamer rustig tikken en de koppeling vasthouden. Met een beetje geluk sla je hem zo los.

Let wel op dat je dit met beleid doet en dus niet je vertanding as kapot of krom slaat.
 
Slaan met een nylon hamer hebben we ook geprobeerd.
En idd, we willen de boel niet forceren.
Heet stoken heb ik ook aan gedacht, dat maar eens proberen.

Van een Vespa kregen we bijvoorbeeld het achterwiel er niet af.
Eerst de moer al niet, ook heet gestookt, en toen weer met de slagmoersleutel.
Toen de moer eraf was wilde het wiel niet van de as af, ook met slaan uiteindelijk losgekregen, scooter van 2 jaar oud.
Van deze Gilera gleed het wiel er zo af. Wat wij niet verwacht hadden.
Ik ben nogal van het invetten, sommige bouten van de Gilera zitten met kopervet gemonteerd, dat scheelt veel.
We gaan het weer proberen.
 
Dit hoort niet. Lijkt erop dat het vast geroest is? Normaal bij het verwijderen van de moer schiet de koppeling je om de oren als je niet oppast.

nee hoor, hij heeft de grote moer die de drukveer op zijn plek houd, er nog op zitten. Zoals het hoort. Dan vliegt er dus niks om je oren.

Wat je ook nog kan proberen is remolie (dot 4 ofzo) dit is iets agressiever dan imal. Even een dag en nacht in laten trekken.
als het dan nog niet loskomt, de as verhitten met een brander, en daarna met een spray erop spuiten zodat ie ineens afkoelt. Dan schrikt hij vaak wel los.
Kijk hierna wel alles goed na of het nog in goede staat is (as, koppeling, vertanding en keerringen)
Post automatically merged:

Ik heb hier speciale vries/kruipspray. Dat werkt altijd wel goed
 
Back
Top