Koppeling en schakel pedaal muurvast.

diether

Well-Known Member
Heb gisteren mijn derbi eindelijk terug in elkaar gestoken.

Nu heb ik een probleem. Zoals de titel zegt zit mijn koppeling en mijn schakel pedaal MuuRvast. Totaal geen beweging in te krijgen ( heb ook niet hard geprobeerd uit schrik iets te forceren ) Blok is onlangs gereviseerd, dus nieuwe krukas erin enz. Heb dit laten doen door een dealer aangezien ik van schakel blokken niet veel verstand heb.

Heb dus ook naar de dealer gebeld, maar die zegt gewoon dat de koppelingsveertjes die ik had meegegevan ( van malossi ) te strak zijn, en hij dit daarom doet.
Echter lijkt mij dit weinig te maken te hebben met het feit dat mijn versnellingsbak ook vast zit.

Ook als ik hem Duw gaat dit heel moeilijk, alsof hij half in versnelling staat, maar mijn krukas draait wel niet. Stationair start hij wel gewoon.

Zou dit toch liggen aan die koppelingsveertjes ?

Alvast bedankt :)
 
Advertisement - register to remove this

dat is ook gelul , koppelingsveren van Malossi gaan wellliswaar iets zwaarder maar dit ontkoppeld verder gewoon normaal.., even terug naar die dealer dus , even schakelpedaal menemen..

ook slecht dat dit niet is gecontroleerd bij hun!!

het zit gewoon verkeerd in elkaar..

zo zie je maar weer... en

daarom zeg ik altijd ,breng de hele brommer maar ipv het losse blok , dan weet je zeker dat alles in 1 keer goed komt...

alleen een blok brengen is imo maar een halve revisie...

volgende keer als je toch nog zoiets doet zou ik voor je het blok erin bouwt even zoiets controleren.
 
Achja, uit fouten leer je he.

Maar met de hand draait alles wel, dus ik dacht er verder niet bij na, leek dus allemaal gewoon in orde. Ook niet meteen gedacht dat de dealer iets fout zou doen eig.
Juist om deze reden heb ik het weggebracht.
Vrees gewoon dat de dealer hier weer geld gaat voor vragen terwijl de kans erin zit dat hij iets verkeerd heeft gedaan.
 
dan sta je gewoon in je recht , hij levert en dienst , die moet hij goed doen , wettelijk staat gewoon vast dat als je zoiets doet het ook kwaliteit moet zijn , en niet een kat in de zak oid..

gewoon terug gaan , desnoods neem je je vader oid mee ,want als een dealer echt vervelend doet weten deze mensen juist vaak goed wat ze moeten zeggen.

maar het mag hoe dan ook niet zo zijn dat jij iets laat maken , het ophaalt en blijkt dat het niet goed is , dan heb jij als klant bepaalde rechten gewoon..

bij wie is dit als ik vragen mag?

(eventueel via PM)
 
Maar, kan ik wel bewijzen dat ik niet iets fout gedaan heb?
Dus dat het zijn fout is.

Zal morgen dan met de brommer ens langsgaan en met mijn vader.
 
als het blok zo is geleverd , en jij hebt niks anders gedaan dan het er gewoon opzetten kun je toch weinig verkeerd hebben gedaan?

het enigste wat je bij een derbi vaak moet doen is de koppeling opnieuw afstellen , dus de hevel op het deksel zodat de kabel goed komt te staan , MAAR , dan hoort de bak nog wel te schakelen als je de bak draait.

en daarom zeg ik ook , de hele brommer brengen is beter , kost mischien iets meer maar kleine dingetjes worden vaan vergeten door mensen die dit niet vaak doen , en soms weten ze dus niet meer hoe het zit of gewoon niet het het werkt terwijl het ook een deel is van de reviesie omdat dit moet leiden naar een goedlopend geheel en het geheel is dus ook het framegedeelte..

een paar krukaslagers erin zetten is geen probleem , moet ook goed gebeuren maar de afwerking van het geheel is minstens even zo belangrijk!

dus succes , we horen het wel neem ik aan..
 
Last edited:
Heb hem vandaag terug gekregen !

De dealer heeft het op zijn kosten gemaakt. Dus ben hier wel blij (opgelucht) om.

de oorzaak was uiteindelijk dus:

origineel zit er tussen de 2 carter helften een papieren pakking, hij heeft bij het opnieuw in elkaar zetten vloeibare silicone pakking gebruikt. dit was dus iets dunner. waardoor er dus meer spanning op de versnellingsbak zat. ( heeft hij mij verteld )

Nu heb ik nog een laatste probleem.

ben op mengsmering over gestapt. hoeveel cl moet ik er per liter in doen ?
ik doe er nu 20 cl per liter in. maar dit is denk ik teveel? want hij rookt echt enorm. en hij spettert zwarte olie rond de uitlaat van de cilinder.

dus hoeveel cl per liter zou ik moeten nemen?

ahja, en een B9ES is dit een goede bougie ?

alvast bedankt !! ^^
 
Back
Top