Koplampen (groot licht/dim licht) super 8 werkt niet.

Zara

New Member
Goedendag,
Vorige week een super 8 aangeschaft, hij rijdt prima, motorisch gelukkig nog bijzonder goed.
Alleen het is mij opgevallen dat de koplampen het niet doen, wel de knipperlichten, achterlicht (als ik rem word hij echter niet feller), het dashboard en de 2 kleine lampjes bij de koplampen. Alleen dus vooral die 2 grote lampen voor niet. Toen ik wou inspecteren kwam ik er wel achter dat de vorige eigenaar er H4 lampen van 55 watt in heeft gedaan, deze heb ik omgewisseld voor HS1 35/35 na advies van de KYMCO scooterdealer. Viel me wel op dat de vooral de zaken die op aarding werken het niet doen, dus de koplampen, maar ook de benzinemeter doet het niet, en die is ook geaard. Iemand hier ervaring mee en/of een oplossing voor.

alvast bedankt.
Zara
 
Advertisement - register to remove this

Hoi Zara, dan is het zaak dat je de massa bij langs loopt van zowel hoofdverlichting alsook de schakelaar aan het stuur.
Veel mensen verwarren HS1 35W met H4 55W. Zoveel stroom maakt teveel weerstand in de keten met verwarming of smelten als mogelijk gevolg.
Groet
 
Ja zoiets had ik al verwacht, al kan ik niet vinden waar alle aardingspunten zitten op de super 8. De kabelmantels veranderen nog wel eens van kleursamenstelling, wat het niet simpeler maakt. Heb een blauwe aardingskabel, die loopt naar blauw/zwart en dan raak ik hem telkens kwijt.
 
Weet niet zeker of dat dit nog actueel is, maarrr...
Ben je er inmiddels al uitgekomen wat het probleem is?
Reden dat ik dit vraag is omdat de Super 8 een apart systeem gebruikt voor wat betreft de verlichting.

Er zit namelijk een zogenaamde ''light control box'' (controller lichtrelais) gemonteerd welke nog wel eens problemen geeft.
Hoop het niet voor je want deze, op CDI lijkende kastjes zijn nieuw stervensduur! Zie bestand hieronder:

NlGh3zf.png


Maar voor we wat dieper ingaan op dit onding, heb je alle zekeringen wel gecontroleerd?
Er zitten er 3 en 1 daarvan (7,5A) is voor het betreffende lichtrelais kastje.

Edit: Het betreffende kastje zien wel zowel op de 50cc 2 als 4 takt scooters terug.
Ook op de motorscooters van 125/150cc zit dit mormel ertussen geplaatst.
Gek genoeg alleen op de Super 8..., wat doet vermoeden dat dit niet zo'n succes is geweest aangezien andere types van Kymco dit niet hebben.
 
Last edited:
Hoi hoi, ik heb inmiddels de accu vervangen. En sindsdien werkt het ‘sein’ grootlicht regelmatig, daarop gebaseerd lijkt het me niet dat de zekering kapot is, mijn vermoeden gaan dan eerder uit maar de spanningsregelaar of dat cdi-achtige kastje.
 
Was de accu dan oud en zwak?
Naderhand, met nieuwe accu wel de laadspanning gecontroleerd middels een multimeter en lopende motor?

En het is zeker mogelijk dat er wat anders loos is, maar ik vermoed toch wel dat het probleem zich binnen dit circuit bevind.
Zie ook bestand hieronder:

zGDrN5p.png


Vervelende is dat er 7 aansluitingen aan de lichtcontroller zitten. Ter info, de draad welke rechtstreeks uit de unit komt loopt naar de CDI.
Zou toch, om het uit te kunnen sluiten de zekeringen bekijken inclu de bekabeling van de 3.
 
Last edited:
Goedendag,
Vorige week een super 8 aangeschaft, hij rijdt prima, motorisch gelukkig nog bijzonder goed.
Alleen het is mij opgevallen dat de koplampen het niet doen, wel de knipperlichten, achterlicht (als ik rem word hij echter niet feller), het dashboard en de 2 kleine lampjes bij de koplampen. Alleen dus vooral die 2 grote lampen voor niet. Toen ik wou inspecteren kwam ik er wel achter dat de vorige eigenaar er H4 lampen van 55 watt in heeft gedaan, deze heb ik omgewisseld voor HS1 35/35 na advies van de KYMCO scooterdealer. Viel me wel op dat de vooral de zaken die op aarding werken het niet doen, dus de koplampen, maar ook de benzinemeter doet het niet, en die is ook geaard. Iemand hier ervaring mee en/of een oplossing voor.

alvast bedankt.
Zara
Hallo zara

Heb je het al opgelost ?

Ik had precies hetzelfde probleem , heb zojuist de schakelaar dim/ groot licht uit elkaar gehaald zit vol groene oxidatie . Nu schoon gemaakt en werkt weer als van ouds
 
Back
Top