koplamp werkt niet

Tuurlijk mag dat, alleen ik weet niet of ik het antwoord weet. :)
Oké snap ik maar niet geschoten is altijd mis hihi
we hebben de scooter helemaal in elkaar gezet mijn kleinzoon zij hij is nog beter als hij ooit geweest is
dus ik zij hem ga maar eens proefrijden in de straat en kijken hoe hard hij loopt
nou toen kwam het motor start hij geeft gas en blijft gewoon stil staan of de koppeling slipt dus de motor loopt hij kan gewoon tgas geven maakt meer toeren maar blijft gewoon stil staan op de standaard gezet gas gegeven het wiel draait ik zet er mijn voet tegen aan en kan hem zo tegen houden wat zou dit kunnen zijn ??
 
Lijkt mij iets niet goed achter de carterkap of in de eindoverbrenging.

Verdachte nr1 is de koppeling inderdaad maar het kan even goed een slippende snaar zijn of een probleem met de vario.
Daar kom je alleen dus achter als je de carterkap (=kickstartkap) eraf haalt.
De kickstarthevel hoef je daarvoor niet los te halen, deze komt vanzelf los als je alle boutjes van de carterkap gelost hebt.
 
Lijkt mij iets niet goed achter de carterkap of in de eindoverbrenging.

Verdachte nr1 is de koppeling inderdaad maar het kan even goed een slippende snaar zijn of een probleem met de vario.
Daar kom je alleen dus achter als je de carterkap (=kickstartkap) eraf haalt.
De kickstarthevel hoef je daarvoor niet los te halen, deze komt vanzelf los als je alle boutjes van de carterkap gelost hebt.
oké nu snap ik get het vis een vee snaar overbrenging dat gevoel was het slippende snaar of slippende motor nou we zullen morgen wel eens gaan kijken of we iets kunnen vinden we moeten toch wat doen met onze AOW hihi nou je hoort het nog
73, de Martin
Post automatically merged:

oké nu snap ik get het vis een vee snaar overbrenging dat gevoel was het slippende snaar of slippende motor nou we zullen morgen wel eens gaan kijken of we iets kunnen vinden we moeten toch wat doen met onze AOW hihi nou je hoort het nog
73, de Martin
oké nu snap ik get het vis
oké nu snap ik het het is een vee snaar tnx
 
Last edited:
Tuurlijk mag dat, alleen ik weet niet of ik het antwoord weet. :)

oké nu snap ik get het vis een vee snaar overbrenging dat gevoel was het slippende snaar of slippende motor nou we zullen morgen wel eens gaan kijken of we iets kunnen vinden we moeten toch wat doen met onze AOW hihi nou je hoort het nog
73, de Martin
Post automatically merged:


oké nu snap ik get het vis
oké nu snap ik het het is een vee snaar tnx
Hallo Sparky
ik heb de zijkant eraf liggen, ben nu bij de vee snaar maar bij een vario spant hij de vee snaar toch zelf?
Ik dacht dat hij er een half jaar terug een nieuwe op hat laten zetten zie foto
zolals ik zie is hij nieuw
 

Attachments

  • thumbnail_IMG_5337.jpg
    thumbnail_IMG_5337.jpg
    46.8 KB · Views: 11
ben nu bij de vee snaar maar bij een vario spant hij de vee snaar toch zelf?
klopt.
Ik dacht dat hij er een half jaar terug een nieuwe op hat laten zetten zie foto
zolals ik zie is hij nieuw
Dan is dit in orde en denk niet dat de v-snaar slipt of e moet iets aan de hanf zijn met de drukveer in de koppeling.

Als je met je hand aan de koppelingsbel draait, kun je dan met de andere hand het achterwiel tegen houden?

Hieronder een video hoe deze transmissie werkt, op ongeveer 2:45 minuut komt ook de centrifugaalkoppeling aan de beurt.
Kijk ook even naar de volgende video hier zie je hou dit een beetje in de praktijk uitziet.

 
Last edited:
Tuurlijk mag dat, alleen ik weet niet of ik het antwoord weet. :)

klopt.

Dan is dit in orde en denk niet dat de v-snaar slipt of e moet iets aan de hanf zijn met de drukveer in de koppeling.

Als je met je hand aan de koppelingsbel draait, kun je dan met de andere hand het achterwiel tegen houden?

Hieronder een video hoe deze transmissie werkt, op ongeveer 2:45 minuut komt ook de centrifugaalkoppeling aan de beurt.
Kijk ook even naar de volgende video hier zie je hou dit een beetje in de praktijk uitziet.

nee dat gaat niet
ik heb wel een variatie blokkeerset besteld ander kan ik hem er niet afhalen nu denk ik dat de rubbers binnen in versleten zijn
dus moet een paar dagen wachten PS Rusten hi
tnx voor de hulp je hoort het nog wel
 
nee dat gaat niet
ik heb wel een variatie blokkeerset besteld ander kan ik hem er niet afhalen nu denk ik dat de rubbers binnen in versleten zijn
dus moet een paar dagen wachten PS Rusten hi
tnx voor de hulp je hoort het nog wel
hallo Sparky mag ik je nog eens lastig vallen over de zip van mijn kleinzoon Vigo
 
Vigo,

dit is een scooter forum dus iedereen mag hier alles vragen.;)
Zoals je weet ben ik nog steeds met de scooter van mijn kleinzoon bezig
We hebben de v snaar vervangen de rollers vervangen alles is nieuw
De motor loopt als een zonnetje als ik gas geeft dan hoor je hem toeren maken maar blijft gewoon stil staan
Heb heel de variomatic gesloopt en nagekeken alles is perfect
Maar hij is niet vooruit te branden als ik hem op de standaard zet en geef gas gaat het wiel sneller draaien
maar kan het wiel met vol gas gewoon tegen houden
als ik Bij voor beeld de BTC van mijn zoon neem en geef gas dan kun je hem niet tegen houden
De compressie is goed denk Compressie is 7 Bar
ben nu ten einde raad nog iemand een idee, of weet iemand wie die dit kan maken tegen betaling natuurlijk
ik hoor het wel
met vriendelijke groet Martin
 
Als je de koppelings bel eraf haalt , kun je dan de koppeling schoenen naar buiten bewegen ? En staat de v snaar strak genoeg , op de foto lijkt hij een beetje los te hangen ( bol te staan aan de bovenkant)
 
Zoals je weet ben ik nog steeds met de scooter van mijn kleinzoon bezig
We hebben de v snaar vervangen de rollers vervangen alles is nieuw
De motor loopt als een zonnetje als ik gas geeft dan hoor je hem toeren maken maar blijft gewoon stil staan
Heb heel de variomatic gesloopt en nagekeken alles is perfect
Maar hij is niet vooruit te branden als ik hem op de standaard zet en geef gas gaat het wiel sneller draaien
maar kan het wiel met vol gas gewoon tegen houden
als ik Bij voor beeld de BTC van mijn zoon neem en geef gas dan kun je hem niet tegen houden
De compressie is goed denk Compressie is 7 Bar
ben nu ten einde raad nog iemand een idee, of weet iemand wie die dit kan maken tegen betaling natuurlijk
ik hoor het wel
met vriendelijke groet Martin
 
Persoonlijk zou ik het volgende doen:

Neem alle boutjes van de carterkap los op 4 boutjes na, laat in alle "hoeken" van de carterkap nog een boutje vastzitten.
Start de scooter elektrisch en laat deze stationair lopen.
Verwijder nu ook de 4 laatste boutjes en verwijder de carterkap.
Wel opletten met de vingertjes dat deze niet tussen de v-naar en draaiende poulies komen!
De v-snaar wordt automatisch gespannen en je kunt dus controleren of de snaar niet te lang is.
Bij stationair toerental hoort de snaar op de variopoulie helemaal onderin in de poulie te draaien en achter hoort de snaar helemaal bovenin de koppelngspoulie te draaien.
Snaar mag uiteraard ook niet slippen.
De koppelingsbel achter hoort niet mee te draaien.

Draai daarna het gas langzaam open en je ziet de v-snaar in de vario naar mate de snelheid toeneemt naar boven klimmen en in de poulie van de koppeling langzaam dieper zakken, zoals in het filmpje ergens hierboven in mijn post te zien is.

Tevens zie je ook dat de koppelingsbel gaat meedraaien als het toerental iets hoger is dan stationair, dit komt doordat de koppelingsschoentjes binnenin de koppelingsbel door de middelvliedende kracht naar buiten worden geslingerd en aangrijpen binnenin de koppelingsbel.
De koppelingsbel zit via een tandwielkastje direct verbonden met de as van je achterwiel, dus als de koppelingsbel draait hoort ook je wiel te draaien.
Doe daarna nog eens de test met het tegenhouden van het achterwiel en kijk wat er gebeurd.
 
Last edited:
Persoonlijk zou ik het volgende doen:

Neem alle boutjes van de carterkap los op 4 boutjes na, laat in alle "hoeken" van de carterkap nog een boutje vastzitten.
Start de scooter elektrisch en laat deze stationair lopen.
Verwijder nu ook de 4 laatste boutjes en verwijder de carterkap.
Wel opletten met de vingertjes dat deze niet tussen de v-naar en draaiende poulies komen!
De v-snaar wordt automatisch gespannen en je kunt dus controleren of de snaar niet te lang is.
Bij stationair toerental hoort de snaar op de variopoulie helemaal onderin in de poulie te draaien en achter hoort de snaar helemaal bovenin de koppelngspoulie te draaien.
Snaar mag uiteraard ook niet slippen.
De koppelingsbel achter hoort niet mee te draaien.

Draai daarna het gas langzaam open en je ziet de v-snaar in de vario naar mate de snelheid toeneemt naar boven klimmen en in de poulie van de koppeling langzaam dieper zakken, zoals in het filmpje ergens hierboven in mijn post te zien is.

Tevens zie je ook dat de koppelingsbel gaat meedraaien als het toerental iets hoger is dan stationair, dit komt doordat de koppelingsschoentjes binnenin de koppelingsbel door de middelvliedende kracht naar buiten worden geslingerd en aangrijpen binnenin de koppelingsbel.
De koppelingsbel zit via een tandwielkastje direct verbonden met de as van je achterwiel, dus als de koppelingsbel draait hoort ook je wiel te draaien.
Doe daarna nog eens de test met het tegenhouden van het achterwiel en kijk wat er gebeurd.
Hallo Sparky
Klopt allemaal alles draait zoals het hoort ik heb in de jaren 60 en 70 veel gesleuteld aan vario,s
dus heb er alles weer afgesloopt en nagekeken toen kwam er iemand hier via mijn zoon van Zip Race scooter en die keek mee
en wat dacht je er zit Achter een verkeerde vario op hij zij 100% hier licht het aan dus heb een originele besteld en walla probleem opgelost
hij gaat nu 30 km per uur
Dus we hebben nu bijna alles klaar moeten nog alleen een originele uitlaat hebben we hadden een imitatie uitlaat maar die dicht niet af
weet jij toevallig nog een originele uitlaat te liggen of iemand in de groep ik hoor het wel tnx voor de voorbeelden en dat we er uit zijn haha
Gr Mat
 
Back
Top