koplamp werkt niet

Vigo

New Member
Beste Lezers,

Ik ben eigenaar van een scooter, een zip 2000 SNOR uit 2018. 4takt!!
Echter heb ik nu een probleem, de voor/koplamp werkt niet meer, de verlichting van het dashboard werkt wel, de stadslichten werken normaal het remlicht /knipperlicht/Achterlichten werken ook.
We krijgen alleen geen spanning op de verlichting draad. De schakelaar hebben we doorgemeten met een multimeter, dit is goed. Als de motor draait, werken wel de achterlichten normaal maar de koplamp werkt niet. Zit er ergens een zekering in de draad van de koplamp?
We hebben nu voor nood de koplamp met een schakelaar aangesloten via de accu en dat werkt goed.
Maar we moeten naar een RDW-keuring maar weten niet of dit wel mag. Hier is door de vorige eigenaar al veel aan gesleuteld er zijn al veel kabels veranderd, en nu moeten wij uitzoeken hoe het nu zit.

Via google ben ik op verschillende forums geweest waar we niets kunnen vinden.
Ondertussen werd aangegeven dat de bekabeling gecontroleerd moet worden.
Heeft de zip ook ergens nog zekeringen zitten? In de bekabeling heb ik namelijk niets kunnen vinden.

Waar kan dit probleem aan liggen? De lamp is nieuw en werkt goed (getest met kabels direct via de accu 12v)

Iemand tips? Kabelboom/lichtschakelaar zijn getest en zijn goed

Met vriendelijke groet,
Vigo
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Iemand tips? Kabelboom/lichtschakelaar zijn getest en zijn goed
Heb je ook de spanning op de geel/wzarte draad gemeten bij de dimlicht-/grootlichtschakelaar met draaiende motor?
Als de schakelaar goed is moet je ook deze spanning meten op de paarse draad wanneer deze schakelaar in de stand grootlicht staat en spanning meten op de bruine draad wanneer de schakelaar in de stand dimlicht staat.
Hetzelfde moet het geval zijn op de draden bij de koplamp.
Heb je dit laatste niet, heb je een onderbreking in deze draden of in de massaverbinding (zwarte draad) van je koplamp onderbroken.

Lampje in orde?
Fitting in orde?
En zoals @bartj hierboven al vroeg zit er het juiste lampje in de koplamp en maakt dit ook op de juiste manier contact met de contactvingers van de fitting?

Hier vind je het schema van de Zip: https://scooterforum.net/resources/piaggio-zip-liberty-fly-lx4.247/
 
De zekering zit bij de accu die is goed
Zekering zit meestal naast de accu of in elk geval in de buurt ervan. Niet een verkeerde lamp erin gedaan?
de zekering bij de accu is goed heb ik gecontroleerd er zit een nieuwe koplamp met lamp in originele van piaggo zip
Post automatically merged:

Heb je ook de spanning op de geel/wzarte draad gemeten bij de dimlicht-/grootlichtschakelaar met draaiende motor?
Als de schakelaar goed is moet je ook deze spanning meten op de paarse draad wanneer deze schakelaar in de stand grootlicht staat en spanning meten op de bruine draad wanneer de schakelaar in de stand dimlicht staat.
Hetzelfde moet het geval zijn op de draden bij de koplamp.
Heb je dit laatste niet, heb je een onderbreking in deze draden of in de massaverbinding (zwarte draad) van je koplamp onderbroken.

Lampje in orde?
Fitting in orde?
En zoals @bartj hierboven al vroeg zit er het juiste lampje in de koplamp en maakt dit ook op de juiste manier contact met de contactvingers van de fitting?

Hier vind je het schema van de Zip: https://scooterforum.net/resources/piaggio-zip-liberty-fly-lx4.247/
Ik krijg op de verlichting draden geen spanning de koplamp fitting en lamp is de originele van piaggo zip,
Dit is nieuw maar heb alles extra door gemeten, de vorige eigenaar heeft hier een warboel van gemaakt er zijn enkele draden bij gelegd die er niet thuis horen.
Is er ergens een site waar ik foto's kan vinden van de voorkant van de bedrading ik denk dat er nog meer tussen zit wat er niet hoort te zitten.
de scooter is van mijn kleinzoon ik ben zelf 70 ben niet zo thuis in deze techniek.
Alhoewel ik wel Electro techniek heb gedaan en hier vrij goed met uit de voeten kan.
Ben er wel achter gekomen dat de motor moet draaien om de verlichting te laten branden,
de dashboard verlichting werkt normaal achter licht ook de schakelaar heb ik doorgemeten die is perfect ik krijg alleen op de voorste draden geen spanning zou ik die ook van de achter verlichting kunnen afkoppelen ?
graag een reactie tnx
 
Last edited:
Ik zag het aan je vorige draadje dat jewel bekend was met elektra, gezien de bijlage die je abuisievelijk erbij had gepost. ;)
Maar dit draadje was plots verdwenen en dacht dat het wellicht al was opgelost.

Als de schakelaar in orde id en je meet op de zwart/gele draad spanning en ook op de bruine en paarse draad die richting koplamp gaan, zoals beschreven in mijn vorige post en je meet geen spanning meer aan dezelfde gekleurde draden bij de koplamp, kan het bijna niet anders dan dat er iets scheelt met die bruine en paarse draad.
De schakelaarkluster waarop ook de schakelaar voor groot- en dimlicht bijhoort, is middels een connector aangesloten op de kabelboom van de scooter, is met deze connector ook alles in orde?

Verder zoals reeds vermeld in mijn vorige post heb ik een link geplaatst van de plaats op dit forum waar je het elektrisch schema kunt vinden van de zip 4Takt.
Het is het tweede schema van die reeks schema's.
Dan zie je ook wat er wel en niet hoort te zitten aan draden in de koplamp en kun je schoonschip maken met de draden die er niet thuis horen.

73's
 
Ik zag het aan je vorige draadje dat jewel bekend was met elektra, gezien de bijlage die je abuisievelijk erbij had gepost. ;)
Maar dit draadje was plots verdwenen en dacht dat het wellicht al was opgelost.

Als de schakelaar in orde id en je meet op de zwart/gele draad spanning en ook op de bruine en paarse draad die richting koplamp gaan, zoals beschreven in mijn vorige post en je meet geen spanning meer aan dezelfde gekleurde draden bij de koplamp, kan het bijna niet anders dan dat er iets scheelt met die bruine en paarse draad.
De schakelaarkluster waarop ook de schakelaar voor groot- en dimlicht bij hoort, is middels een connector aangesloten op de kabelboom van de scooter, is met deze connector ook alles in orde?

Verder zoals reeds vermeld in mijn vorige post heb ik een link geplaatst van de plaats op dit forum waar je het elektrisch schema kunt vinden van de zip 4Takt.
Het is het tweede schema van die reeks schema's.
Dan zie je ook wat er wel en niet hoort te zitten aan draden in de koplamp en kun je schoonschip maken met de draden die er niet thuis horen.

73's
Hallo Sparky

zit te kijken naar de groot ligt schakelaar op het kleur schema staat van links naar rechts geel-zwart/bruin/paars
Maar hier is hij aangesloten van links naar rechts Bruin/geel-zwart/paars de paarse gaat van het controle lampje ( dimlicht ) rechtstreeks naar de de dimlicht van de lamp maar hier bij mij niet ik weet niet of ik er foto's bij kan plaatsen ik ben niet zo thuis met pc
en de laatste 30 jaar heb ik niets meer gedaan met elektronica toen bestond dit nog niet ik word nu wel in het diepe gegooid
maar je we hebben kleinkinderen haha
ik hoop dat je antwoord op hebt? PS kan ik op deze site ook foto's plaatsen
Mvr Martin
 
Hallo Sparky

zit te kijken naar de groot ligt schakelaar op het kleur schema staat van links naar rechts geel-zwart/bruin/paars
Maar hier is hij aangesloten van links naar rechts Bruin/geel-zwart/paars de paarse gaat van het controle lampje ( dimlicht ) rechtstreeks naar de de dimlicht van de lamp maar hier bij mij niet ik weet niet of ik er foto's bij kan plaatsen ik ben niet zo thuis met pc
en de laatste 30 jaar heb ik niets meer gedaan met elektronica toen bestond dit nog niet ik word nu wel in het diepe gegooid
maar je we hebben kleinkinderen haha
ik hoop dat je antwoord op hebt? PS kan ik op deze site ook foto's plaatsen
Mvr Martin
Hallo Sparky

Ik heb alle draden eruit gehaald CQ geknipt alles doorgemeten de gele draad is de spanning daar had ik snel een andere gevonden aangekoppeld en het licht brandde weer.
De paarse was de schakel draad voor dimlicht die heb ik ook doorverbonden naar de lamp en als ik nu schakel heb ik gewoon licht en dimlicht
ik heb nu wel een emmer draad over haha.
Ik was heel blij met het schema anders was ik er niet uitgekomen hartelijk bedankt voor de hulp en misschien hebben we elkaar nog wel eens nodig TNX de opa van Vigo PS ik hoop dat hij hem wel heel houd en normaal laat
Mvg Martin
 
De paarse was de schakel draad voor dimlicht die heb ik ook doorverbonden naar de lamp en als ik nu schakel heb ik gewoon licht en dimlicht
Hier zit ergens een wisseling want dimlicht zou niet de paarse draad moeten zijn maar de bruine.
De paarse draad loopt namelijk ook naar het blauwe controle llampje in het dashboard.

Dus als ik het goed begrepen heb hoe je het hebt aangesloten, brandt het blauwe lampje als dimlicht is ingeschakeld.
Normaliter moet dit branden als grootlicht is ingeschakeld.

Of bedoel je met "gewoon licht" het dimlicht en met "dimlicht" het grootlicht, dat het hier een spraakverwisseling betreft???

Offff, ik begrijp het verkeert. ;)
 
Hier zit ergens een wisseling want dimlicht zou niet de paarse draad moeten zijn maar de bruine.
De paarse draad loopt namelijk ook naar het blauwe controle llampje in het dashboard.

Dus als ik het goed begrepen heb hoe je het hebt aangesloten, brandt het blauwe lampje als dimlicht is ingeschakeld.
Normaliter moet dit branden als grootlicht is ingeschakeld.

Of bedoel je met "gewoon licht" het dimlicht en met "dimlicht" het grootlicht, dat het hier een spraakverwisseling betreft???

Offff, ik begrijp het verkeert. ;)
Hallo Sparky

sorry verkeerd getypt op het schema staat van links naar rechts nr 1 is geel-zwart op 2 zit Bruin op 3 zit paars
op Vigo zijn scooter zit op 1 Bruin op 2 geel op 3 paars dus ik denk dat hier ook wat aan veranderd is
ik heb beneden een zelfde draad genomen en doorgemeten en kreeg alleen 12 V als de motor draait dus heb daar dan werkt het dimlicht
ben toen verder gaan meten met de paarse draad die heb ik ook onderbroken en doorverbonden naar de lamp
als ik nu schakel van dimlicht naar grootlicht gaat het blauwe lampje branden alleen bij grootlicht
ik heb mij vergist was een spraakverwisseling
 
Hallo Sparky

sorry verkeerd getypt op het schema staat van links naar rechts nr 1 is geel-zwart op 2 zit Bruin op 3 zit paars
op Vigo zijn scooter zit op 1 Bruin op 2 geel op 3 paars dus ik denk dat hier ook wat aan veranderd is
ik heb beneden een zelfde draad genomen en doorgemeten en kreeg alleen 12 V als de motor draait dus heb daar dan werkt het dimlicht
ben toen verder gaan meten met de paarse draad die heb ik ook onderbroken en doorverbonden naar de lamp
als ik nu schakel van dimlicht naar grootlicht gaat het blauwe lampje branden alleen bij grootlicht
ik heb mij vergist was een spraakverwisseling
Hi Sparky
Inderdaad ze meten alle twee groot licht oke moet dus de bruine hebben ga maandag weer verder je hoord het nog
Groetjes Martin tnx 73,
 
Ik heb even het schema van post#3 uitgekleed en alleen alles laten staan dat te maken heeft met de verlichting.

Het ziet er in eerste zicht misschien ingewikkeld uit maar dit is het eigenlijk helemaal niet.

Dus als de motor draait geven de spoelen op de stator achter je vliegwiel een hogere wisselspanning af aan de spanningsregelaar.
De spanningsregelaar begrensd deze wisselspanning naar ongeveer 12 Volt. (op de geel/zwarte draad, bij jouw is die geel heb ik begrepen.)
Het achterlicht en het stadslichtje hangt direct aan die spanning.
De koplamp hangt via een wisselschakelaar aan die spanning.
Deze wisselschakelaar zorgt ervoor dat in de ene stand, er spanning komt te staan op de bruine draad, die naar het gloeispiraaltje van het dimlicht loopt van het duplolampje in de koplamp en in de andere stand, spanning komt te staan op de paarse draad, die naar het gloeispiraaltje van het groot licht loopt van het duplolampje in de koplamp en tevens naar het blauwe controle lampje in de cockpit.

Zip 50 4T verlichting.jpg
 
Ik heb even het schema van post#3 uitgekleed en alleen alles laten staan dat te maken heeft met de verlichting.

Het ziet er in eerste zicht misschien ingewikkeld uit maar dit is het eigenlijk helemaal niet.

Dus als de motor draait geven de spoelen op de stator achter je vliegwiel een hogere wisselspanning af aan de spanningsregelaar.
De spanningsregelaar begrensd deze wisselspanning naar ongeveer 12 Volt. (op de geel/zwarte draad, bij jouw is die geel heb ik begrepen.)
Het achterlicht en het stadslichtje hangt direct aan die spanning.
De koplamp hangt via een wisselschakelaar aan die spanning.
Deze wisselschakelaar zorgt ervoor dat in de ene stand, er spanning komt te staan op de bruine draad, die naar het gloeispiraaltje van het dimlicht loopt van het duplolampje in de koplamp en in de andere stand, spanning komt te staan op de paarse draad, die naar het gloeispiraaltje van het groot licht loopt van het duplolampje in de koplamp en tevens naar het blauwe controle lampje in de cockpit.

View attachment 69218
Hi Spetky
dit is pas een goed schema, ik heb de draden via het schema aangepast speciaal zoals op de schakelaar geel/zwart bruin paars maar dan werkt het dimlicht wel en het groot licht werkt dan niet ook de blauwe lampje op het dasboard werkt niet.
Dus heb de draden terug geplaatst hoe ze zaten Bruin Geel/Zwart en Paars dan werkt alles weer normaal, dimlicht grootlicht + het blauwe lampje op het dasboard werkt normaal
op deze foto's nr 1 zit een relais die kan ik niet plaatsen, op foto nr 2 zit een blok die naar de lampen liep maar hier zit geen spanning op
hoord dit er wel tussen of moet ik het eruit gooien
 

Attachments

  • thumbnail_IMG_5329.jpg
    thumbnail_IMG_5329.jpg
    77.1 KB · Views: 10
  • thumbnail_IMG_5332.jpg
    thumbnail_IMG_5332.jpg
    98.7 KB · Views: 11
De volgorde van de draden in het schema hoeft niet overeen te komen met wat je in de praktijk tegen komt op de fysieke schakelaar.

Dit is een schematische voorstelling en de tekening van de schakelaar geeft alleen aan welke draden met elkaar verbonden worden in elke stand van de schakelaar.
Dus gewoon laten zoals het origineel zat, maar zo te lezen hebt je dit weer origineel gemaakt en werkt de verlichting nu, toch?

Geen idee wat die blok en het relais doet, volgens het schema zitten die er totaal niet.
Het relais is wel netjes aangesloten dus ik vermoed dat dit zo hoort.
Het kan wel dat het door mij gevonden schema een ouder schema is en niet volledig overeen komt met de Zip van je kleinzoon.
Per slot van rekening wordt de Zip al meer dan 30 jaren geproduceert in verschillende varianten.
Ik zou het in iedergeval niet weghalen, het zal ergens goed voor zijn.
De blok met die rode en zwarte draad zou een condensator kunnenzijn om de spanning die uit de spanningsregelaar komt een beetje te ontdoen van stoorproducten.
 
De volgorde van de draden in het schema hoeft niet overeen te komen met wat je in de praktijk tegen komt op de fysieke schakelaar.

Dit is een schematische voorstelling en de tekening van de schakelaar geeft alleen aan welke draden met elkaar verbonden worden in elke stand van de schakelaar.
Dus gewoon laten zoals het origineel zat, maar zo te lezen hebt je dit weer origineel gemaakt en werkt de verlichting nu, toch?

Geen idee wat die blok en het relais doet, volgens het schema zitten die er totaal niet.
Het relais is wel netjes aangesloten dus ik vermoed dat dit zo hoort.
Het kan wel dat het door mij gevonden schema een ouder schema is en niet volledig overeen komt met de Zip van je kleinzoon.
Per slot van rekening wordt de Zip al meer dan 30 jaren geproduceert in verschillende varianten.
Ik zou het in iedergeval niet weghalen, het zal ergens goed voor zijn.
De blok met die rode en zwarte draad
De volgorde van de draden in het schema hoeft niet overeen te komen met wat je in de praktijk tegen komt op de fysieke schakelaar.

Dit is een schematische voorstelling en de tekening van de schakelaar geeft alleen aan welke draden met elkaar verbonden worden in elke stand van de schakelaar.
Dus gewoon laten zoals het origineel zat, maar zo te lezen hebt je dit weer origineel gemaakt en werkt de verlichting nu, toch?

Geen idee wat die blok en het relais doet, volgens het schema zitten die er totaal niet.
Het relais is wel netjes aangesloten dus ik vermoed dat dit zo hoort.
Het kan wel dat het door mij gevonden schema een ouder schema is en niet volledig overeen komt met de Zip van je kleinzoon.
Per slot van rekening wordt de Zip al meer dan 30 jaren geproduceert in verschillende varianten.
Ik zou het in iedergeval niet weghalen, het zal ergens goed voor zijn.
De blok met die rode en zwarte draad zou een condensator kunnenzijn om de spanning die uit de spanningsregelaar komt een beetje te ontdoen van stoorproducten.
oké er zat eerst en angel Eyes led verlichting op die moest verwijderd worden voor het RDW
de zip snor is dacht ik 2017
normaal zit het relais onder de zitting daar zit hij netjes vast geschroefd voor in de kuip zit dit met een kabelbinder vast en zijn de draden ook niet netjes er zit ook een diode tussen de blauwe en bruine draad zodat er geen stroom terug kan lopen dus het werd gesperd heb het Relais er af gehaald, ook liepen er draden van het relais naar de koplamp
De stroom van de koplamp moet normaal via dit kasje de rode en zwarte draad gaan naar het blok van de vorige foto maar ik kreeg er geen spanning uit heb dit alles afgesloten en via jou schema nu krijg ik er alles normaal zoals het hoort te werken
Normaal zat hier wel een halogeen lamp in en dan is de stroom hoger, ik heb dit vervangen naar een normale gloeilamp zodat de stroom ook lager is Ik zal morgen nog eens een beetje zoeken maar jou schema's zijn perfect ik kan er nog goed mee werken haha
PS ik kan het beter bij Zenders en Antennes houden daar heb ik meer verstand van Always bedankt ik laat de uitslag nog wel weten.
Best Regards de Martin TNX 73,
 

Attachments

  • thumbnail_IMG_5333.jpg
    thumbnail_IMG_5333.jpg
    84.3 KB · Views: 12
Kan zijn dat de vorige eigenaar de boel heeft willen ombouwen naar led en dat daarvoor al die extra zaken zijn gemonteerd, ik heb echt geen idee.

In Hoogfrequent kan ik me ook goed helpen, al is dat al heeeel lang geleden.
Heb mijn PA3-callsign in de jaren 90 omgeruild voor een ON4-callsign en ben daarna niet meer echt veel actief geweest wegens tijdgebrek. ;)
Heb ooit in begin 80er jaren nog een aantal jaren lesgegeven aan een aantal groepjes om examen te doen in Utrecht voor het behalen van hun D en C-licenties.
Leuke tijd, nu heb ik weer wat meer tijd maar de hobby trekt me niet meer zo aan, tijden veranderen.
 
Kan zijn dat de vorige eigenaar de boel heeft willen ombouwen naar led en dat daarvoor al die extra zaken zijn gemonteerd, ik heb echt geen idee.

In Hoogfrequent kan ik me ook goed helpen, al is dat al heeeel lang geleden.
Heb mijn PA3-callsign in de jaren 90 omgeruild voor een ON4-callsign en ben daarna niet meer echt veel actief geweest wegens tijdgebrek. ;)
Heb ooit in begin 80er jaren nog een aantal jaren lesgegeven aan een aantal groepjes om examen te doen in Utrecht voor het behalen van hun D en C-licenties.
Leuke tijd, nu heb ik weer wat meer tijd maar de hobby trekt me niet meer zo aan, tijden veranderen.
hij was omgebouwd naar halogeen dit trekt meer stroom als gloeilamp LET verbruikt nog minder maar dat mag niet volgens de wetgeving
nou ik denk dat ik hem zo maar afbouw en laat keuren kijken wat het word hopen dat we geluk hebben hihi
Nou pa3 en omgezet naar ON toe maar
Ik was geslaagd in 1990 als pa3gdn ben nog altijd actief heb alleen mijn call veranderd naar pf7dkw
omdat ik meerdere hobby's heb heb namelijk nog een dkw f7 uit 1938 waar we mee rijden heb daar wel een deel omgezet naar let zoals de achterlichten remlichten knipperlichten ga nu ook de voorkoplamp stadslicht omzetten naar LET dit trekt veel minder stroom als gloeilamp hij is nog originele 6 volt en word dan veel veiliger Nou ik laat wel wat als hij gekeurd is nou bedankt voor de moeite
Mvgr Martin 73, TNX
 
meerdere hobby's heb heb namelijk nog een dkw f7 uit 1938
Ook mooie hobby, dacht eerst dat het een motor was omdat een oud collega van mij ook op een DKW rijdt, maar meneer Google vertelde mij dat het om een auto ging. ;)
Mooie auto, ik heb er geen verstand van maar in mijn ogen lijkt hij veel op de Traction Avant van Citroen alleen wat hoekiger

In iedergeval succes bij de keuring.
 
Ook mooie hobby, dacht eerst dat het een motor was omdat een oud collega van mij ook op een DKW rijdt, maar meneer Google vertelde mij dat het om een auto ging. ;)
Mooie auto, ik heb er geen verstand van maar in mijn ogen lijkt hij veel op de Traction Avant van Citroen alleen wat hoekiger

In iedergeval succes bij de keuring.
klopt maar dit is een 2 cill 3 versn voor 1 achteruit hihi 2 takt 18 pk caroserie van houd met leer bekleed aan de buitenkant
je hoord het tnx 73, good luck
 
Back
Top