Koplamp springt voortdurend

umbrow

Active Member
Beste leden
Ik heb echt een vervelend probleem.
Het is n..l mijn kymco agility die constand mijn koplamp doet springen.
Het is een scooter die al een tijd als reserve stond in mijn garage die ik gebruikte voor onderdelen viir mijn andere kymco's.
Ik gebruikte de catburateur/spiegels enz........
Nu had ik besloten om deze ook in orde te brengen en al de benodigde onderdelen aan geschaft en in elkaar gestoken , met een nieuwe accu 12V/6 ampere.
Alles werkt volgen schema, maar als ik hem start stationair is alles goed maar vanaf dat ik een beetje gas geef gaat de koplamp ( H4) feller en feller branden en dan springt de koplamp.
De groot licht kan ik nog aanklikken via de knop, maar dan valt de toerental erg laag en als ik dan de groot licht uitzet gaat de toerental weer normaal, maar de normale lichten doet het niet omdat het gesprongen is ( al 3 de koplamp).
Het is mij ook opgevallen dat de linker handvat/rem hendel warm wordt.
Iemand een suggessie of die kan helpen a.u.b.
Mvgr
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Mijn Agility springende koplampen heb ik kunnen verhelpen met een nieuwe spanningsregelaar.
Dan heb ik geen suggestie over een warm wordend handvat/remhendel.
Groet,
 
Ben het eens met @Harrr.
Maar voor je onderdelen gaat vervangen eerst je overtuigen dat het onderdeel wat je vervangen gaat ook werkelijk defect is.

Begin gewoon simpel en meet de spanning over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met verhoogd toerental.
Doe ditzelfde bij je koplamp.
Waarschijnlijk zal je versteld staan hoe hoog de spanning oploopt als je gas geeft.
Deze spanning mag in iedergeval niet hoger worden dan 14,5 a 15 Volt al is deze laatste waarde ook al aan de hoge kant.
 
Mijn Agility springende koplampen heb ik kunnen verhelpen met een nieuwe spanningsregelaar.
Dan heb ik geen suggestie over een warm wordend handvat/remhendel.
Groet,
Thx voo de reactie harr
Ik ga eens meten straks
Post automatically merged:

Ben het eens met @Harrr.
Maar voor je onderdelen gaat vervangen eerst je overtuigen dat het onderdeel wat je vervangen gaat ook werkelijk defect is.

Begin gewoon simpel en meet de spanning over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met verhoogd toerental.
Doe ditzelfde bij je koplamp.
Waarschijnlijk zal je versteld staan hoe hoog de spanning oploopt als je gas geeft.
Deze spanning mag in iedergeval niet hoger worden dan 14,5 a 15 Volt al is deze laatste waarde ook al aan de hoge kant.
Thx sparky
Ik ga straks eens meten en de waardes hier zetten.
Mvgr
Post automatically merged:

Ben het eens met @Harrr.
Maar voor je onderdelen gaat vervangen eerst je overtuigen dat het onderdeel wat je vervangen gaat ook werkelijk defect is.

Begin gewoon simpel en meet de spanning over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met verhoogd toerental.
Doe ditzelfde bij je koplamp.
Waarschijnlijk zal je versteld staan hoe hoog de spanning oploopt als je gas geeft.
Deze spanning mag in iedergeval niet hoger worden dan 14,5 a 15 Volt al is deze laatste waarde ook al aan de hoge kant.
Beste sparky
De onderdelen dat ik vervangen heb zijn, de catburateur/de remmen /de banden / en de rechter schakelaar voor elektronisch starten en een nieuwe accu 12V/6 ampere
Mvgr
 

Attachments

  • Screenshot_20210407_182904.jpg
    Screenshot_20210407_182904.jpg
    50.8 KB · Views: 6
Last edited:
Ben het eens met @Harrr.
Maar voor je onderdelen gaat vervangen eerst je overtuigen dat het onderdeel wat je vervangen gaat ook werkelijk defect is.

Begin gewoon simpel en meet de spanning over de accu bij stilgelegde motor, bij stationair draaiende motor en bij draaiende motor met verhoogd toerental.
Doe ditzelfde bij je koplamp.
Waarschijnlijk zal je versteld staan hoe hoog de spanning oploopt als je gas geeft.
Deze spanning mag in iedergeval niet hoger worden dan 14,5 a 15 Volt al is deze laatste waarde ook al aan de hoge kant.
beste ,
ik heb de metingen gedaan van de accu en is als volgd :
de accu geeft :
bij contact uit 12.8 volt
bij contact aan 12.8 volt
bij stationair draaiede motor 12.7 volt
bij hoge toerental 12.7 volt

en de meting van de spanning die naar de koplamp komt is als volgd :
bij contact aan is de spanning 0 volt
bij stationair draaiende motor is de spanning 8 volt
bij hoge toerental schiet de spanning tot 40 volt

ik had nog 2 nieuwe spanningsregelaar liggen in verpakking , die heb ik erop gestoken , maar het resultaat veranderde niet ,
bij hoge toerental schoot ie zelfde tot 40 volt .

waaraan kan het liggen ?

mvgr
 
Last edited:
Lichtweerstand is eigenlijk een dummy load, maw deze belast de lichtspoel als de verlichting is uitgeschakeld.
Dus als deze weerstand al op deze scooter zit, want ik heb het schema nog net bekeken, doet die niet eens mee als de verlichting ingeschakeld is.

Aan de waardes die je meet zowel van de lichtspanning als van de laadspanning, vooral bij een hoger toerental, zie ik gewoon dat de spanningsregelaar niet zijn werk doet zoals het hoort.

De functie van de spanningsregelaar is tweeledig, deze houdt in eerste instantie de lichtspoelspanning in toom aan de primaire zijde (wit en gele draad ) en verder zorgt deze spanningsregelaar ervoor dat de accu wordt geladen en de boordspanning onder de 15 Volt blijft (secundaire zijde groen en rode draad).

Dit doet hij geen van beiden.

Als je zeker weet dat de andere reserve spanningsregelaars in orde zijn en ook geschikt zijn voor jouw scooter zou ik toch eens kijken of de primaire zijde van de spanningsregelaar nog goed verbonden zit met de stator achter je vliegwiel ( middels de gele en witte draad).

Edit: deze scooter heeft wel een lichtweerstand zie ik net op het schema echter hier ligt je probleem niet.
 
Beste,
Ik ga èèn voor èèn van mijn werkende scooter eens onderdelen verplaatsen en kijken waar het probleem ligt.
Ik zal beginnen met de spanningsregelaar dan de choke en wat kan ik nog uitproberen ?
 
UPDATE

Beste leden
Ik heb de spanningsregelaar van de scootet A ( waarvan de spanning te hoog is naar de koplamp) op scooter B ( die werkt goed) gestoken, en daar werkt het goed de spannningsregelaar.
Dus die kunnen we al uitsluiten.
Post automatically merged:

Maar is het niet raar dat enkel de koplamp doorbrand en niet de achterlicht of de pinkers !
 
Last edited:
Ik heb de spanningsregelaar van de scootet A ( waarvan de spanning te hoog is naar de koplamp) op scooter B ( die werkt goed) gestoken, en daar werkt het goed de spannningsregelaar.
Wat doet de spanningsregelaar van scooter B dan in scooter A?

Heb je onderstaand gechecked want als de spanningsregelaar de lichtspoel niet belast, kan deze ook de spanning niet in toom houden!
Als je zeker weet dat de andere reserve spanningsregelaars in orde zijn en ook geschikt zijn voor jouw scooter zou ik toch eens kijken of de primaire zijde van de spanningsregelaar nog goed verbonden zit met de stator achter je vliegwiel ( middels de gele en witte draad).

Maar is het niet raar dat enkel de koplamp doorbrand en niet de achterlicht of de pinkers !
Nee dat is niet raar.
De koplamp werkt met spanning die direct komt van de stator.

Je achterlicht heeft een veel lager wattage, dit lampje kan wat meer hebben qua spanning/stroom.

Je pinkers werken met de gelijkspanning direct van de accu en aangezien deze spanning niet steeg bij verhoogd toerental kunnen deze ook niet defect gaan.

Mijn vermoeden is dus, geziende huidige spanningsregelaar het goed doet in de andere scooter, dat de spanningsregelaar geen ingangspanning krijgt.

Meet eens de spanning op de gele draad bij de spanningsregelaar tov de min-pool van de accu en verder de spanning tussen de gele en witte draad bij de spanningsregelaar, uiteraard bij lopende motor.
 
Beste leden
Ik heb echt een vervelend probleem.
Het is n..l mijn kymco agility die constand mijn koplamp doet springen.
Het is een scooter die al een tijd als reserve stond in mijn garage die ik gebruikte voor onderdelen viir mijn andere kymco's.
Ik gebruikte de catburateur/spiegels enz........
Nu had ik besloten om deze ook in orde te brengen en al de benodigde onderdelen aan geschaft en in elkaar gestoken , met een nieuwe accu 12V/6 ampere.
Alles werkt volgen schema, maar als ik hem start stationair is alles goed maar vanaf dat ik een beetje gas geef gaat de koplamp ( H4) feller en feller branden en dan springt de koplamp.
De groot licht kan ik nog aanklikken via de knop, maar dan valt de toerental erg laag en als ik dan de groot licht uitzet gaat de toerental weer normaal, maar de normale lichten doet het niet omdat het gesprongen is ( al 3 de koplamp).
Het is mij ook opgevallen dat de linker handvat/rem hendel warm wordt.
Iemand een suggessie of die kan helpen a.u.b.
Mvgr
Het is mij ook opgevallen dat de linker handvat/rem hendel warm wordt.
Iemand een suggessie of die kan helpen a.u.b.

Misschien een remlicht schakelaar die heel veel weerstand heeft en daardoor de boel warm word..

Zou dan even een andere proberen, die schakelaartjes kosten de bank niet.
 
Het is mij ook opgevallen dat de linker handvat/rem hendel warm wordt.
Iemand een suggessie of die kan helpen a.u.b.

Misschien een remlicht schakelaar die heel veel weerstand heeft en daardoor de boel warm word..

Zou dan even een andere proberen, die schakelaartjes kosten de bank niet.

Remlichtschakelaar(s) werkt via 12V gelijkspanning van de accu.
Staat dus volledig buiten het wisselspanningssysteem van de stator en spoelen.

Wat wel zo is, is dat de roze draad van het lichtweerstand naar de lichtschakelaar loopt welke ook aan de linkerkant zit.

Wat ik vreemd vind, is dat de spanning toeneemt bij een hoger toerental en deze niet (meer) begrenst wordt.
Ook de laadspanning voor de accu blijft verdacht laag bij een hoger toerental.

Wat Sparky dus ook al aangaf, doet de regelaar dus helemaal niks! Zie uitleg in post #7.
Is het wel een origineel Kymco regelaar?
 
Remlichtschakelaar(s) werkt via 12V gelijkspanning van de accu.
Staat dus volledig buiten het wisselspanningssysteem van de stator en spoelen.

Wat wel zo is, is dat de roze draad van het lichtweerstand naar de lichtschakelaar loopt welke ook aan de linkerkant zit.

Wat ik vreemd vind, is dat de spanning toeneemt bij een hoger toerental en deze niet (meer) begrenst wordt.
Ook de laadspanning voor de accu blijft verdacht laag bij een hoger toerental.

Wat Sparky dus ook al aangaf, doet de regelaar dus helemaal niks! Zie uitleg in post #7.
Is het wel een origineel Kymco regelaar?
Beste
Het zijn alle 3 orginele kymco regelaars, ik heb ook de regelaar geprobeertd die op mijn werkende kymco zir, maar de voltage blijft tot 40 volt lopen bij gas geven.
De regelaars heb ik dan voor te testen op mijn werkende kymco gestoken en alle 3 werken zeer goed.
 
Ik heb nu de spoel gechect op draadbreuken , maar die zijn alle drie goed, de gele/roze/blauwe draaden alle drie zonder breuk.
Wat kan ik nog chekken nu dat de blok onderuit is.

 
Last edited:
ik vindt het echt niet waar het aan ligt , bij gas geven loopt de voltage tot 39 a 40 Volt .
is er een maniet om mijn koplamp rechstreeks op een 12 v aan te sluiten ?
zodanig als ik de scooter start dat de lichten beginnen te branden en als ik hem stilleg dat de lichten ook uitgaan ?
Ik weet echt niet meer waar naar ik nog moet kijken en meten , ppfff

mvgr
 
Ik zie je wel meten maar hoor op het audio de multimeter niet piepen, dit zou wel het geval moeten zijn maar dat kan aan mij liggen.

Je hebt contact neem ik aan, maar dit is toch niet de connector van de spanningsregelaar, toch????

Beter is de gele en de witte draad te meten vanaf de spoelen op de stator naar de connector van de spanningsregelaar.

is er een maniet om mijn koplamp rechstreeks op een 12 v aan te sluiten ?
Je hoeft de gele draad van de kabelboom, die naar de verlichting gaat maar af te knippen en aan de plus-pool van de accu te hangen of beter nog op de geschakelde zijde van het contactslot.

Echter dit heeft weinig zin, je accu zal zo leeg zijn want de accu wordt ook niet geladen hebben we gezien aan je metingen in je post nr5!
 
Last edited:
Ik zie je wel meten maar hoor op het audio de multimeter niet piepen, dit zou wel het geval moeten zijn maar dat kan aan mij liggen.

Je hebt contact neem ik aan, maar dit is toch niet de connector van de spanningsregelaar, toch????

Beter is de gele en de witte draad te meten vanaf de spoelen op de stator naar de connector van de spanningsregelaar.


Je hoeft de gele draad van de kabelboom, die naar de verlichting gaat maar af te knippen en aan de plus-pool van de accu te hangen of beter nog op de geschakelde zijde van het contactslot.

Echter dit heeft weinig zin, je accu zal zo leeg zijn want de accu wordt ook niet geladen hebben we gezien aan je metingen in je post nr5!
Beste sparky
Ze piepen bij alle 3 gele /roze/blauwe draad.
ik ben echt verstrooid
Kan je mij. Stap voor stap eens uitleggen wat ik in volgorde moet meten en chekken aub.
Dan zal ik de waardes hier zetten.
Mvgr
 
Beste leden,
Ik denk dat ik verkeert uitgelegd heb hoe ik gemeten heb.
Ik heb dus gemeten aan de stekker van de koplamp en niet aan de spanningsregelaar.
Aan de stekker van de koplamp meet ik deze waardes :

bij contact aan is de spanning 0 volt
bij stationair draaiende motor is de spanning 8 a 9 volt aan de koplamp en
bij hoge toerental schiet de spanning tot 40 volt.
Zal ik eens aan de roze en gele draad van de connector ook eens meten ?
En de stekker die ingeplugd wordt in de spanningsregelaar, zou ik die ook meten ?

Mvgr
 
Ik heb een nieuwe cdi en spanningsregelaar gemonteerd en de volt aan de stekker van regelaar is bij stilstand 12v, bij draaiende motor 15 a 16 volt en bij gas geven 40 a 50 volt ( tekening 1 en 2).
En als ik aan de stekker van de koplamp meet heb ik bij stationair 12 volt en bij gas geven tot 30 a 40 volt. (tekening 3 en 4)
Post automatically merged:

Tekening 1 en 2
Post automatically merged:

Tekening 3 en 4
 

Attachments

  • IMG_20210409_162447.jpg
    IMG_20210409_162447.jpg
    160.4 KB · Views: 6
  • IMG_20210409_162817.jpg
    IMG_20210409_162817.jpg
    112.9 KB · Views: 6
  • IMG_20210409_163501.jpg
    IMG_20210409_163501.jpg
    102.4 KB · Views: 3
  • IMG_20210409_163526.jpg
    IMG_20210409_163526.jpg
    119.1 KB · Views: 4
Umbrow,

ik weet niet wat je allemaal gemeten hebt omdat ik niet precies kan zien hoe je gemeten hebt.

Doe eens als volgt.

  1. maak alles terug origineel.
  2. start de scooter.
  3. zet de multimeter op het 20V bereik.
  4. prik met de zwarte meetpen achter in de connector van de spanningsregelaar op de contactpen van de groene draad.
  5. prik met de rode meetpen achter in de connector van de spanningsregelaar op de contactpen van de gele draad.
Welke spanning meet je bij stationair en verhoogd toerental?
 
Back
Top