koplamp en achterlamp doet het niet zip 4t 2v

ridak

New Member
Hey, ik heb een vraagje over elektronica probleem op mijn zip 4t 2v (carb).

Mijn koplamp die brand telkens door en laatst is mijn startmotor er ook mee gekapt daarnaast doet mijn achterlicht het niet maar bij het remmen wel. Gisteren heb ik er een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd alleen dat heeft niet geholpen, daarnaast heb ik ook een nieuwe lampje in de koplamp gemonteerd alleen die brand gewoon helemaal niet. Hiervoor had ik een LED gemonteerd omdat halogeen steeds doorbrandde en die LED is ondertussen ook door gebrand :p.
De knipperlichten en de claxon doen het ook niet wanneer de contact aan staat, normaal deed het wel wanneer mijn contact aan stond.

Ik had mijn accu laatst (3 weken geleden) gemeten uit nieuwsgierigheid en die gaf gewoon rond de 12 Volt aan terwijl de scooter uit stond.

Vandaag kan ik het eventueel even meten terwijl die loopt met en zonder gas maar ik weet niet hoe.
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

is je zekering heel
Ja de zekering is nog heel er staat een 10 op

Meestal is dit toch een teken dat de spanningsregelaar niet helemaal lekker is.
Ik heb wel een nieuwe gemonteerd hij was gewoon nieuw in de zak (piaggio original part).

Eventueel kan ik de kabelboom en/of stator wel doormeten ik heb een multimeter alleen weet ik niet precies hoe ik het moet meten.

Trouwens een update over de startmotor: nadat die het eerste keer kapte, deed het een dag later wel en daarna niet meer, opeens wel en sinds dien doet die het niet meer.
 
Heel simpel, kijk of je licht weerstand nog heel is, als die kapot gaat gaat je stator ook stuk.
Kijk ook mocht de scooter er over beschikken of je licht relais nog goed is.
 
kijk of je licht weerstand nog heel is
Er bestaan heel veel versies van de Zip, op het gewone Zip 4T carb. schema staat dat de verlichting niet uit te schakelen is maar je alleen groot en dimlicht kunt kiezen.
Maw, de verlichting is altijd aan als de motor draait.
Dit type van verlichting heeft nooit een lichtweerstand.

Dat de startmotor het af en toe wel en af en toe niet werkt kan ook een teken zijn dat de koolborstels van de startmotor versleten zijn dus beide problemen hoeven niet direct iets met elkaar te maken te hebben.
 
Er bestaan heel veel versies van de Zip, op het gewone Zip 4T carb. schema staat dat de verlichting niet uit te schakelen is maar je alleen groot en dimlicht kunt kiezen.
Maw, de verlichting is altijd aan als de motor draait.
Dit type van verlichting heeft nooit een lichtweerstand.

Dat de startmotor het af en toe wel en af en toe niet werkt kan ook een teken zijn dat de koolborstels van de startmotor versleten zijn dus beide problemen hoeven niet direct iets met elkaar te maken te hebben.
Ik ken die scooters niet echt maarja, denk dat je ook bij mijn post kan helpen aangezien je meer weet dan ik.
 
Er bestaan heel veel versies van de Zip, op het gewone Zip 4T carb. schema staat dat de verlichting niet uit te schakelen is maar je alleen groot en dimlicht kunt kiezen.
Maw, de verlichting is altijd aan als de motor draait.
Dit type van verlichting heeft nooit een lichtweerstand.

Dat de startmotor het af en toe wel en af en toe niet werkt kan ook een teken zijn dat de koolborstels van de startmotor versleten zijn dus beide problemen hoeven niet direct iets met elkaar te maken te hebben.
Wat kan het dan zijn dat de koplamp niet brand?
 
Een led koplamp aansluiten op de originele bedrading is niet goed.
De koplamp werkt op wisselstroom en led op gelijkstroom .
 
Een led koplamp aansluiten op de originele bedrading is niet goed.
De koplamp werkt op wisselstroom en led op gelijkstroom .
Dat wist ik niet, maar kan dat de reden zijn dat mijn komplamp helemaal niet meer brand door dat er een onderdeel is beschadigd omdat er veel stroom op is gaan lopen?
 
Dat wist ik niet, maar kan dat de reden zijn dat mijn komplamp helemaal niet meer brand door dat er een onderdeel is beschadigd omdat er veel stroom op is gaan lopen?
Daar zal in de scooter niet iets van stuk gaan.
De iget versies hebben wel een koplamp op gelijkstroom.
Maar als je nu eens begint met meten.
Simpele multimeter bv van de Action is daar prima voor.
Als er geen spanning op de stekker van de koplamp staat (draaiende motor) dan moet je het op een eerder punt zoeken.
Zekering, schakelaar, stekkerverbinding etc.
Er zijn zat howto’s te vinden waar je moet zoeken naar de oorzaak.
 
Daar zal in de scooter niet iets van stuk gaan.
De iget versies hebben wel een koplamp op gelijkstroom.
Maar als je nu eens begint met meten.
Simpele multimeter bv van de Action is daar prima voor.
Als er geen spanning op de stekker van de koplamp staat (draaiende motor) dan moet je het op een eerder punt zoeken.
Zekering, schakelaar, stekkerverbinding etc.
Er zijn zat howto’s te vinden waar je moet zoeken naar de oorzaak.
Kan het ook aan mijn choke of zoiets liggen, want ik had daar wat over gelezen.
 
Back
Top