Kopervet en Aluminium

Jell34

New Member
Ik lees op internet veel wisselende meningen over kopervet en aluminium, het koper zou het aluminium laten rotten. Dit proces ken ik en hoeven jullie niet uit te leggen:)
Ik vraag me af wat jullie ervaringen zijn met kopervet en aluminium, ik zou namelijk graag alle bouten en moeren van mijn scooter en fiets in het kopervet willen zetten, is dit een goed plan? Graag antwoorden vanuit ervaringen, geen theoretische antwoorden met dat 'het vast zou rotten'. Zijn hier mensen die alle bouten en moeren ook in het kopervet hebben gezet en hier ooit problemen van hebben ondervonden?
Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Kort antwoord op je vraag:

In de praktijk of op korte termijn kan dit geen kwaad. Maar theorieën achter je vraag, heb je zelf al beantwoord.

Ik heb er zelf nog nooit hinder van ondervonden bij mijn scooters etc..

(Eigenlijk wordt het alleen toegepast op staal bij hoge temperaturen, kopervet op aluminium kan gaan oxideren/vast rotten. Maar dat weet je dus).

Mijn advies, gebruik gewoon smeervet! En laat die koperpasta achterwege.
 
Last edited:
En mijn advies is gebruik
Keramisch vet (de moderne vervanger van kopervet) wordt gebruikt bij montage van onder ander: bouten, moeren, bougies, spruitstukken, uitlaatdelen, schijfremmen, lagerbussen.

  • De eigenschappen van het spul:
    temperatuurbestendig van -180 C tot + 1200 C
  • Verhindert vastroesten van schroefdraadverbindingen
  • Maakt optimaal aantrekken van schroefdraadverbindingen en nauwkeurig vaststellen van aanhaalmoment mogelijk
  • Verhindert elektrolytische corrosie (bijvoorbeeld tussen aluminium en staal)
  • Voorkomt vastbranden, klemmen en invreten
  • Tast geen rubber aan
  • Bestand tegen (zout)water en stoom
  • Maar het doet meer dan perfect waar het voor gemaakt is. Keramisch vet is kopervet 3.0
 
Bedankt voor al jullie reacties! Hier kan ik wat mee!
Post automatically merged:

En is keramisch vet ook te gebruiken voor het smeren van lagers (zoals kopervet dat niet is)?
 
Kroon wiellagervet is een goede keus.
Persoonlijk ga ik voor MANNOL 8108 LC-2 High temperature universal grease , kost minder voor 200 gram meer en betere kwaliteit.

1363_snaps.jpg
Special heat-resistant and malleable lubricant against scuffing, developed for long-lasting lubrication of ball and roller bearings under high thermal and mechanical loads. The range of operating temperature spans from -35 °C up to +170 °C. Recommended for various trucks assemblies operating in conditions of medium and high loads.
 
Back
Top