kop vlakken vespa

melf #50 said:
de inlaat van een piaggio blokkje is een roterende ovale/vierkante inlaat , de totale doorlaat is wel 12mm , de carburateur std achter snor is 10mm en die achter brom 12mm...

jij bent btw hier de arrogante klootzak (om maar even antwoord te geven) , als jij niet van mij wilt aannemen dat er geen squiss in je cilinder zit ,en dan ook nog met je SUPERNOOB gedrag denk dat als er geen squishrand in je kop zit dat ie dan tegen de kop aan slaat...

je bent gewoon een zak hooi , ik help je GVD ook niet verder , ik heb je al gezegd wat je moet doen om zo'n ding sneller te laten lopen...

mja , je wilt niet luisteren , de groeten...




De inlaat van een vespa blokje is 10mm.
En als een kop afvlakken volgens jou toch niet werkt waarom verkopen ze dan hogedruk koppen voor vespa en puch en honda enz
 
pephol said:
koop zelf een andere uitlaat
lol

Heb poos terug ook mijn kop langs een stuk schuurpapier getrokken. Denk dat r uiteindelijk wel een paar honderste milimeter is afgegeaan. Mn scooter was daarni onderin zeer zeker feller. Maar er zat ook een nieuwe (std imitatie) cilinder onder dus hoeveel dat door de kop werd veroorzaakt weet ik niet, maar het lijkt me niets meer dan logisch dat het een positief effect kan hebben door een hogere druk achter de zuiger.
 
melf #50 said:
70cc bestaat niet voor ciao etc....

de kop afvlakken is iig niet goed , alleen als ie lekt want lekken is niet goed , verder zit er in een std cilinderkop van ciao geen squish.
Correctie: Er bestaan iig 70cc cilinders van Malossi en 80cc cilinders van Pinasco en Polini voor vespa (Ja voor Ciao, Si, Boxer, Bravo, Super Bravo, Citta).

melf #50 said:
de inlaat van een piaggio blokkje is een roterende ovale/vierkante inlaat , de totale doorlaat is wel 12mm , de carburateur std achter snor is 10mm en die achter brom 12mm...
Uhhm, er zijn 2 blokjes voor Vespa, oude en nieuwe, de oude heeft een inlaat van 10mm en de carburateur is 10mm of een 'geknepen' 10mm (6mm<10mm), en als ik me niet vergis zijn er snor blokjes waarbij de inlaat 6mm is (Zit een gehard stalen bus in).

crazybond700 said:
En ik ''denk'' dat melf wel ''iets'' meer ervaring als jullie heeft:)
Kan wel zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij alles weet.

Belangrijk voor de goede werking van een verbrandingsmotor: Ontsteking, Compressie, Carburatie.

Waarom heeft (kan) het afvlakken van een kop wel nut (hebben)?
Theoretisch geld hoe hoger de compressie/ontbrandingsdruk, des te sneller het mengsel verbrand, maar je kunt in de praktijk niet oneindig doorgaan omdat je dan met name bij hoge toeren en volle belasting last kunt krijgen van het zgn. pingelen (zelfontbranding).
De fabrikant heeft echter voor een lagere compressie gekozen om een stukje zekerheid in te bouwen, het is tenslotte std. spul en bedoeld om lange tijd probleemloos mee te rijden.

Ik heb overigens zelf 2 Vespa's gehad en er eindeloos aan gesleuteld, bij m'n eerste Vespa (Een Ciao) kreeg ik 2 of 3 blokjes en 7 cilinders en 3 of 4 koppen, m'n 2de Vespa was een Si die aanzienlijk harder trok....mmm de blokjes waren toch echt hetzelfde en de cilinders ook....hoe zou dat nou komen?
Zou het komen doordat de Si een zuiger met L-veer (en dus hogere compressie) had? Het antwoord is: Ja.

Voor de Vespa liefhebbers:
Nadat ie o.a. al zwart met goud en wit met (meer) rood was geweest:
VespaBefore.jpg


Na een ongelukje (Niet mijn fout):
VespaOoops.jpg


Andere kant:
VespaRim.jpg


Achterkant (Verwrongen brug en krom frame):
VespaBackOoops.jpg


Na het 'richten' van het frame (In de kelder gebeunt) een spuitbeurt en wat nieuwe en 2de hands onderdelen (Polini 60cc water/geforceerde lucht koeling, 13,8mm carb (gebeunt), Proma Circuit uitlaat, 2de hands brug en monoveer):
VespaF.jpg


Sorry voor de slechte kwaliteit (Scanner deed het niet dus het zijn foto's van foto's).
 
Als je de carters aanpast kun je er een 72cc (46mm) op zetten.

**EDIT** De polini en Pinasco zijn beide 46mm (Geen 80cc dus, zo worden ze wel geadverteerd op sommige sites).
 
Ja dan praten we ook nog echt over het afvlakken van een stadaard setup;)

En dat 1 blokje harder rijd als het andere komt zovaak voor:) Elke standaard brommer/scooter rijd weer anders.
 
Last edited:
crazybond700 said:
Ja dan praten we ook nog echt over het afvlakken van een stadaard setup;)

En dat 1 blokje harder rijd als het andere komt zovaak voor:) Elke standaard brommer/scooter rijd weer anders.
Ja, maar als niemand naar z'n setup vraagt dan kun je toch ook niet zeggen of het wel of geen nut heeft? Daarbij, ookal heb je een snelle cilinder en dikke carb maar nog steeds een orig. kop dan kan afvlakken nog steeds nut hebben.

De juiste (Lees: Perfecte?) compressieverhouding is voor iedere setup anders.

Denk je nou werkelijk dat ik slechts 2 blokjes met elkaar heb vergeleken? dit gaat niet om 1 of 2 blokjes of een enkele cilinder.

melf #50 said:
ja , als je een plaat op het carter last kun je mischien wel een 125cc cilinder erop zetten :+
Om je even te herinneren aan wat je hebt gezegd:
melf #50 said:
70cc bestaat niet voor ciao etc....
Die bestaan dus wel, ongeacht of je aanpassingen moet maken.
 
Last edited:
pephol said:
Wie heeft er ervaring met kop vlakken van een vespa si,
ciao of citta?

Hoe jullie dit gedaan hebben en of het veel effect gaf en wat de minimale squish is?

Alvast bedankt


nou ik zal maar eens antwoord geven op de gestelde vraag.
Want of een vespa nou wel of niet een 70cc cilinder heeft was niet echt de vraag volgens mij en daarbij ook niet echt belangrijk, want scooter cilinders zijn omgerekend meestal ook maar een 68cc.
Maar mijn advies is gewoon je kop afvlakken en je kan er wel een 2 tot 3 mm afhalen. Dit werkte bij mij goed. Verwacht geen verschil van dag en nacht maar het werkt wel.
Maar wat je nog beter kan doen is de uitlaatpoort wat naar links uitslijpen z,on 3 tot 4 mm. Dit geeft ook wel een goed resultaat en ook zou je nog een paar gaatjes aan de bovenkant van je filter erbij kunnen boren.
Dit wil een vespa ook nog wel eens wat sneller laten optrekken (moet je wel een wat grotere sproeier erin zetten)
Neem aan dat je hier wat aan hebt dit kan je met weinig geld realiseren.
Antwoorden als 'dan moet je een nieuwe uitlaat kopen' of 'een 70cc'', daar kan je wel voor naar de dealer gaan want die zal dat ook meteen roepen.
Want dat is wel het makkelijkst maar ook het duurst.
 
Idd deze kerel weet het allemaal zo goed en dan gaat ie toch vragen stellen, gaat natuurlijk nergens over. Mensen proberen hem te helpen en enigste wat hij doet is met zijn kromme theorien de mensen afzeiken en zeggen dat ze er niks vanaf weten. Terwijl hij met een of ander kutbrommertje bezig is :?
 
Naja kunnen best leuke brommertjes zijn hoor:) daar gaat het helemaal niet om. Als hij het er niet mee eens is kan die dat normaal vertellen en niet op zon marnier.
 
crazybond700 said:
Daarbij heeft die al gezegt dat het om een standaard brommertje ging
Niet in zijn eerste post! er werd bij voorbaat al gezegd dat het geen nut heeft.

crazybond700 said:
geef dan is argumenten waarom en praat/discuseer er normaal over en sla niet alles zo van je af.
Bij deze vraag ik waarom het dan niet zou werken, ik heb m'n verhaaltje al gedaan waarom het wel kan werken.

DeJongh said:
Mensen proberen hem te helpen en enigste wat hij doet is met zijn kromme theorien de mensen afzeiken en zeggen dat ze er niks vanaf weten. Terwijl hij met een of ander kutbrommertje bezig is
De pot verwijt de ketel...of zoiets.

crazybond700 said:
Naja kunnen best leuke brommertjes zijn hoor:) daar gaat het helemaal niet om. Als hij het er niet mee eens is kan die dat normaal vertellen en niet op zon marnier.
Daar ben ik het helemaal mee eens.
 
laat hem dan gewoon lekker zen kop afvlakken als hij dat zelf wil...

maat van mij heeft et ook gedaan bij zen vespa, helemaal standaard, en je merkte er inderdaad geen ruk van......

misschien wel een handige tip bij het afvlakken:

plak een strook schuurpapier op een ouwe spiegel, die je vastzet op een tafel oid. niets is vlakker dan een spiegel, dus je bent verzekerd dat je koppassing (of hoe noem je et) gelijkmatig vlak is.
 
het is niet normaal om te gaan beunen aan zo'n ding , zo'n ding wil met gewone middelen ook gewoon sneller lopen..

vijlen en kop afvlakken etc. deden ze vroeger toen er nog geen opvoerspul was , meer compressie zal bij een goeie afstelling wel iets verschil geven , maar op een compleet std brommertje is dat niet de manier , en alleen de kop afvlakken haalt ook geen reet uit..

ik heb al gezegd dat er gewoon een ander uitlaatje onder moet en een andere poelie.. gewoon een gemiddelde poelie , niet mega kleine en een imitatie originele uitlaat met grotere bocht , dan trekt ie nog leuk en loopt ie wat sneller..

maar niet vijlen of wat dan ook , dat ie gewoon je spul verneuken , koop dan gewoon een DR 43mm cilinder..
 
melf #50 said:
het is niet normaal om te gaan beunen aan zo'n ding , zo'n ding wil met gewone middelen ook gewoon sneller lopen..

vijlen en kop afvlakken etc. deden ze vroeger toen er nog geen opvoerspul was , meer compressie zal bij een goeie afstelling wel iets verschil geven , maar op een compleet std brommertje is dat niet de manier , en alleen de kop afvlakken haalt ook geen reet uit..

ik heb al gezegd dat er gewoon een ander uitlaatje onder moet en een andere poelie.. gewoon een gemiddelde poelie , niet mega kleine en een imitatie originele uitlaat met grotere bocht , dan trekt ie nog leuk en loopt ie wat sneller..

maar niet vijlen of wat dan ook , dat ie gewoon je spul verneuken , koop dan gewoon een DR 43mm cilinder..




Jazeker, je weet het allemaal wel goed hoor! De kop afvlakken werkt niet en uitvijlen/slijpen verneuk je alleen maar de boel.
Hoezo eigenwijs. Heb je het zelf wel eens geprobeerd.
Blijkbaar niet, anders praatte je er niet zo dom over.
Ik heb vroeger menig brommer zo opgevoerd, ook voor maten. Met iedere keer wel zo'n 10- 20 km snelheidswinst.
Zelfs tegen betaling, omdat iedereen net zo snel als mij wou rijden want in die tijd kon je nog niet zoveel snel spul kopen.
En daarbij is het leuker om zelf je cilinder op te voeren en goedkoper want niet iedereen van 16 jaar koopt zomaar even een nieuwe cilinder.
En dat je de boel dus verneukt is onzin als je het goed doet.
Want waarom liep mijn vespa vroeger dan 68 op een Honda Crx teller met een orginele uitlaat en een originele carb alleen een uitgeslepen 50cctje en afgevlakte kop en 2 extra gaatjes in het filter.
 
ja , ik weet niet zoveel , ik werk nog maar 12 jaar in de scooters en brommers (en wat fietsen) , en ik ben ook al zo lang betrokken in de racerij (50cc , 50cc classic , 125cc) , doe zelf al 3 jaar mee aan de sobw std klasse races ..

dus , ik weet niet zo veel , ben nog maar en beginner...

leuk dat jij hier de tuner bent , maar een crx :X

ik boor altijd 100 gaten in mijn luchtfilter , loopt ie nog sneller ... :rolleyes:


ik loop teminste niet te koop met zulke verhaaltjes...
 
Back
Top