melf #50 said:
70cc bestaat niet voor ciao etc....
de kop afvlakken is iig niet goed , alleen als ie lekt want lekken is niet goed , verder zit er in een std cilinderkop van ciao geen squish.
Correctie: Er bestaan iig 70cc cilinders van Malossi en 80cc cilinders van Pinasco en Polini voor vespa (Ja voor Ciao, Si, Boxer, Bravo, Super Bravo, Citta).
melf #50 said:
de inlaat van een piaggio blokkje is een roterende ovale/vierkante inlaat , de totale doorlaat is wel 12mm , de carburateur std achter snor is 10mm en die achter brom 12mm...
Uhhm, er zijn 2 blokjes voor Vespa, oude en nieuwe, de oude heeft een inlaat van 10mm en de carburateur is 10mm of een 'geknepen' 10mm (6mm<10mm), en als ik me niet vergis zijn er snor blokjes waarbij de inlaat 6mm is (Zit een gehard stalen bus in).
crazybond700 said:
En ik ''denk'' dat melf wel ''iets'' meer ervaring als jullie heeft
Kan wel zo zijn, maar dat wil niet zeggen dat hij alles weet.
Belangrijk voor de goede werking van een verbrandingsmotor: Ontsteking,
Compressie, Carburatie.
Waarom heeft (kan) het afvlakken van een kop wel nut (hebben)?
Theoretisch geld hoe hoger de compressie/ontbrandingsdruk, des te sneller het mengsel verbrand, maar je kunt in de praktijk niet oneindig doorgaan omdat je dan met name bij hoge toeren en volle belasting last kunt krijgen van het zgn. pingelen (zelfontbranding).
De fabrikant heeft echter voor een lagere compressie gekozen om een stukje zekerheid in te bouwen, het is tenslotte std. spul en bedoeld om lange tijd probleemloos mee te rijden.
Ik heb overigens zelf 2 Vespa's gehad en er eindeloos aan gesleuteld, bij m'n eerste Vespa (Een Ciao) kreeg ik 2 of 3 blokjes en 7 cilinders en 3 of 4 koppen, m'n 2de Vespa was een Si die aanzienlijk harder trok....mmm de blokjes waren toch echt hetzelfde en de cilinders ook....hoe zou dat nou komen?
Zou het komen doordat de Si een zuiger met L-veer (en dus hogere compressie) had? Het antwoord is: Ja.
Voor de Vespa liefhebbers:
Nadat ie o.a. al zwart met goud en wit met (meer) rood was geweest:
Na een ongelukje (Niet mijn fout):
Andere kant:
Achterkant (Verwrongen brug en krom frame):
Na het 'richten' van het frame (In de kelder gebeunt) een spuitbeurt en wat nieuwe en 2de hands onderdelen (Polini 60cc water/geforceerde lucht koeling, 13,8mm carb (gebeunt), Proma Circuit uitlaat, 2de hands brug en monoveer):
Sorry voor de slechte kwaliteit (Scanner deed het niet dus het zijn foto's van foto's).