Koffizetapparaat (12V / 200 W) gebruiken

Advertisement - register to remove this

Ik denk zelf van niet. Of het moet gaan over een motorscooter.
Het koffiezetapparaat zal dan de accu leegtrekken (als deze geschikt is voor het amperage) bij stationair toeren tal.

Als voorbeeld: mijn eigen scooter levert bij 5000RPM een vermogen van 144W, dit volgens de handleiding (kymco agility 50 4T), dus je komt dan nog 56W tekort, hierdoor zal mijn accu alsnog leeggetrokken worden.

Een andere optie is om de stator te upgraden naar eentje met meer polen (bv: van 8 naar 11 polen)
 
Bedankt voor je antwoord.
Ik heb zelf een RSO scooter.
Denk namelijk zelf als de motor in z,n stationair draait dat die dat wel zou kunnen trekken. Sowieso gaat je de accu belasten.

Ik neem aan dat de stator de gene is die de stroom opwekt voor mij is de scooterwereld nog nieuw namelijk
 
Hoe oud is de scooter? Als deze beschikt over een gloeilamp/halogeen lamp (geen LED) kan je het volgende eens proberen.

Start de scooter en laat deze stationair draaien, hierna zet je het grote licht aan en knijp je een rem in. Hierdoor belast je de stator waardoor je een dip in het toerental zal horen.

Voor mijn scooter vraagt het grote licht en het remlicht ongeveer 50 a 60W, en hier hoor ik een dat het toerental naar beneden gaat als ik dit uitvoer.

Tevens is het een scooter die een te kleine statorwikkelingen waardoor deze niet als een generator kan werken voor grote vermogens( zie voorbeeld hierboven)
 
Mijn scooter is nog vers van de pers.
Ik heb er nog geen 400 km mee gereden.
Datum eerste toelating is 9-1-21.
Het gaat om een RSO Sense. Vermogen is 1.60 kw
ik ken over mijn scooter ook heel weinig terugvinden op internet, dat vindt ik heel jammer.
ik weet ook niet hoe veel watt de stator levert. Ben er inmiddels achtergekomen dat dat gewoon de Dynamo is
 
200 Watt bij een spanning van 12 Volt is ongeveer een stroom van 16 Ampère.
Je zekering zal knappen want meestal zijn deze maar 7,5 of 10 Ampère.
Verder zal je stator deze stroom niet kunnen bijbenen dus bijna alle stroom wordt uit je accuutje getrokken.

Bij een volle en goeie 4 Ah accu zou dit betekenen dat je accu binnen 1 kwartier al volledig leeg zou zijn en dan spreek ik nog niet erover dat je spanningsregelaar die grote stroom wil bijbenen om de accu voldoende bij te laden en deze zal extreem heet gaan worden en binnen de kortste keren defect raken.

Dus niet doen, beter een thermos meenemen. ;)
 
Denk dat een benzine brandertje iets makkelijker mee te nemen is met een scooter dan een aggregaat. En kan je nogsteeds benzine aftappen.
Leuk ideetje,

gezellig als je een toertje maakt en je ergens stopt bij één of andere rustplaats met picknick-tafel en lekker een kopje koffie zet.
thumbs-up (1).png
 
Back
Top