Koelvin Vario ovaal afgesleten

SMB89

Well-Known Member
Hey,

Mijn koelvin van mijn varia is binnen in een ovaal afgesleten..
iemand enig idee hoe dat komt?

Groet

Sander
 
Advertisement - register to remove this

Dit is er dus aan de hand..
 

Attachments

  • IMG_5863.jpg
    IMG_5863.jpg
    1.9 MB · Views: 73
  • IMG_5864.jpg
    IMG_5864.jpg
    1.8 MB · Views: 73
  • IMG_5865.jpg
    IMG_5865.jpg
    2.1 MB · Views: 72
Je koelvin is dat ding op de laatste foto. Daar plaats je alleen de zijde van met de vinnen. Dus de andere kant waar jij het over hebt is niet zichtbaar. Je vario heeft wel wat slijtage. Je spiebanen van de krukas zien er daarin tegen uit alsof die een keertje met flink geweld verkeerd zijn aangedraaid. Heb je daar de problemen mee?
 
Je koelvin is dat ding op de laatste foto. Daar plaats je alleen de zijde van met de vinnen. Dus de andere kant waar jij het over hebt is niet zichtbaar. Je vario heeft wel wat slijtage. Je spiebanen van de krukas zien er daarin tegen uit alsof die een keertje met flink geweld verkeerd zijn aangedraaid. Heb je daar de problemen mee?
Ik weet dat mijn koelvin er in het midden niet zo hoort uit te zien en de spieramen ook niet.. Als ik dit wil vervangen moet ik toch mijn krukas vervangen? Of zijn er nog andere opties?
 
Ok, ik heb dus een bril nodig. Nu ik de foto's in groot formaat bekijk is het simpel. Nieuwe vario en krukas. Heeft duidelijk niet helemaal goed vastgezeten. De spiebanen lijken bijna helemaal weggesleten, dus het heeft geen zin om alleen de vario te vervangen.
 
Mijn vario zit wel goed vast als t goed is.. Alleen bij mijn koelvin niet..
Maar is dus het beste om een nieuwe krukas en vario in te zetten?
 
dit heeft gewoon los gezeten ,misschien zat de moer wel vast maar alles daar tussen zat los , waarschijnlijk verkeerd in elkaar gezet. Ik denk dat er een ring mist.

Persoonlijk denk ik dat het heel misschien nog wel goed gaat mits de boel in elkaar komt zoals het hoort , dan heb je geluk gehad.
 
waar dat enorme stuk slijtwerk zit in je (koelvin) zit normaal een 6 potige ring die hem meeneemt en ook meegenomen wordt door je krukas die heeft daar vast niet gezeten heel je kickstartrondsel vorm zit erin vandaar dat de spiebanen helemaal krom zijn best zonde koop gelijk een doppler of rito met volle wangen
 
Die zes potige ring heb ik nog maar die hoort toch op je koelvin in een vorm te passen en die is ook weggesleten.. maar als ik langer zo door rij dan gaat het een keer fout. ik denk dat ik gewoon mijn krukas ook moet vervangen, Of is er een andere manier om de spiebanen weer netjes te krijgen?
en dan ook gelijk een nieuwe variateur erin moet die nog even checken want anders vervang ik alleen die koelvin of zeggen jullie gelijk hele variateur vervangen?
 
Mijn advies, niet de goedkoopste oplossing, maar wel de best vind ik.

Krukas vervangen, vario en koelvin (volgens mij kun je die als complete set krijgen van malossi dacht ik).
Dat zeskantige ding ook vervangen door een nieuwe, en evt dat ding waar je kickstarter in valt als je de scooter aankickt.
Tja en ik weet niet hoe je snaar is? Als je toch alkes los hebt, die evt ook vervangen.. Dan heb je qua cartervulling weinig zorgen de komende tijd met slijtage enzo
Maar dat is persoonlijk.. Ik pak het liever in 1x goed aan. Preventief onderhoud, nooit verkeerd
 
Mijn snaar ga ik ook vervangen door al het slijpsel wat er in mijn carter zit. Is alleen nog de vraag voor mijzelf wil ik dit er nog aan uitgeven.. ik gebruik de scooter alleen om van A naar B te komen eigenlijk.. en heb geen zin als ik het wil vervangen om naar een scooter dealer te gaan. die bij mij in de buurt zijn een beetje afzetters naar mijn idee. ik kan wel wat sleutelen. En met het internet en how-to's moet het wel gaan lukken hoop ik.
Ik ga zeker even mijn opties overwegen..
 
weet iemand toevallig de maat van een standaard koelvin? Ik heb ook gehoord van variateurs waar je geen spiebanen voor nodig hebt.. zou dit geen optie zijn
 
de variateur is jouw probleem niet , de koelvin heeft ook geen spiebanen dus nieuwe koelvin erop en zorgen dat alles erop zit wat erop hoort.

Dan kun je mits je het met de juiste gereedschap vast zet (zoals het hoort en op de juiste volgorde) er weer mee rijden , als je er toch niet veel aan uit wilt geven.

Bij het vast zetten van de vario trouwens ook even de snaar in de achterste poelies drukken anders gaat de snaar klem zitten tussen koelvin en vario en draai je hem misschien niet goed aan en krijg je weer hetzelfde.

Op deze link kun je exact zien wat er allemaal tussen hoort , zet je het zo in elkaar denk ik dat het met deze krukas wel zou moeten lukken nog. Nr 11 is een varioring ,ofwel een begrenzer dus die HOEFT er niet in te zitten.

http://www.easyparts.nl/showdrawing/53/26516/b_g/0-4019-1-m412-m11979-m53-s1770-d26516/Variator.html
 
(Dit is de volgorde op foto VLRN :

De krukasmoer - ring met bolle en holle kant - kickstartrondsel - Ster voor in koelvin - koelvin - afstandsring - variobus




Wat je mijns inziens het beste kunt doen is de afstandsring achter de vario zetten , dus achter de plaat van de variateur , tegen de startkoppeling aan. Ik doe dat sowieso met minarelli's maar hier kan het nog voordeel op leveren ivm je beschadigde as. Als je dit doet kan de koelvin namelijk met zijn uitsparing (2e foto) over de variobus heen en de ring zal dan niet "zweven" op de as net waar het beschadigd is. En , je klemt de koelvin tegen de bus met het aandraaien van de krukasmoer , daardoor zit alles vast , hij zit immers niet op de kruktap zelf vast.

(Wel kan het zijn dat je iets lichter in rollen moet of een iets zwaardere drukveer moet gebruiken)

Dus zo eigenlijk :






Als je de vario , afstandsring , koelvin , ster en kickstartrondsel erop hebt zitten moet het er uit zien zoals op de eerste foto , op de 2e foto hoe het NIET moet want dan gaat het niet goed.






Daarna monteer je de ring met de bolle kant naar je toe en draai je de moer erop met een luchtsleutel of varioblokkeersleutel en als het kan nog op zo'n 30 a 35 NM





En dan moet het wel lukken , zolang de vario maar over de krukas kan schuiven bij het monteren.
 
En mocht je je krukas niet gaan vervangen heb je een zuigerstop nodig of een luchtsleutel. Een vario blokeersleutel heeft nu geen zin maar omdat de tanden van de krukas af zijn.

Verder is het vervangen van de krukas niet perse nodig, zolang je de krukasmoer vast draait en zorgt dat alles zit zoals hier boven is het goed.
 
Ik hoop ook dat je krukas te redden valt, met een beetje geluk werkt de manier die melf #50 hierboven uitgelegd heeft.
Ben benieuwd
 
Back
Top