Koelvin kapot gereden

y.martt

New Member
Hallo mensen,
Ben nog een beetje een amateur maar wil graag leren, laatst had ik een mallosi multivar setje op mn scooter gezet en dit ging prima, scooter reed erna nog super. Ik merkte wel dat de standaard geleverde rolletjes iets te licht waren dus die wou ik vandaag vervangen. Ik had een rolletjes set gekocht zodat ik een beetje kon experimenteren. Toen ik even een stukje ging rijden hoorde ik bijna gelijk een raar geluid en zette de motor uit. Gelijk carterkap eraf gehaald en zag (zie bijlage) dat mijn koelvin helemaal kapot was gedraaid. Nu heb ik mijn carterkap maar met 3 boutjes vastgezet voor gemak. Ik hoop eigenlijk dat dit gewoon komt omdat ik mijn vario moer niet goed genoeg had aangedraaid, verder nooit problemen me gehad en de spierbanen zien er nog goed uit. Kan dit kwaad of gewoon een nieuwe erin zetten en beter opletten met vast zetten volgende keer?

Av bedankt, Mart.

(ik weet dat ik een lichte debiel ben je hoeft me niet uit te lachen dat heb ik zelf al gedaan hehe.)
 

Attachments

  • koelvin.jpeg
    koelvin.jpeg
    140.7 KB · Views: 55
  • koelvin 2.jpeg
    koelvin 2.jpeg
    130.7 KB · Views: 54
Advertisement - register to remove this

Misschien niet goed in de passing van de ventilator gezeten terwijl de moer wel al erop zat gedraait. Dan word die niet goed aangeklemt tegen de metalen half poelie aan. Op een te hoge snelheid gewoon door gedraait en toen op het center af gebroken en daarna gelanceerd tegen de binnenkant van de carterkap. Als je hem goed gemonteerd had zal die niet zo heel snel stuk lopen.

Dit is wat joey schaar erover zegt:
(even een stukje kijken)

 
Denk te heet geweest door een niet goed aangedraaide, centrale moer. Gewoon vervangen, aandraaien (draai de krukas paar keer rond bij aandraaien, meestal moet de snaar zich wat hoger zetten) en soms temperatuur controleren door even te voelen. Ik hoop niet dat je er nu zenuwachtig van wordt, dit kan gebeuren.
Groet,
 
Misschien niet goed in de passing van de ventilator gezeten terwijl de moer wel al erop zat gedraait. Dan word die niet goed aangeklemt tegen de metalen half poelie aan. Op een te hoge snelheid gewoon door gedraait en toen op het center af gebroken en daarna gelanceerd tegen de binnenkant van de carterkap. Als je hem goed gemonteerd had zal die niet zo heel snel stuk lopen.

Dit is wat joey schaar erover zegt:
(even een stukje kijken)

Denk te heet geweest door een niet goed aangedraaide, centrale moer. Gewoon vervangen, aandraaien (draai de krukas paar keer rond bij aandraaien, meestal moet de snaar zich wat hoger zetten) en soms temperatuur controleren door even te voelen. Ik hoop niet dat je er nu zenuwachtig van wordt, dit kan gebeuren.
Groet,
gewoon ff koelvin vervangen heb het zelf ook al is gehad maak je niet druk
Bedankt voor jullie reacties, jullie hebben mijn angsten voor nu gekalmeerd :), Morgen ff nieuwe halen en dan hoop ik weer te kunnen gassen.
 
Je zou als je die rafels eraf haalt die koelvin nog prima kunnen gebruiken, maar een nieuw halen kan nooit kwaad

Waarom zou je dat willen, dat ding is al ergens stuk geslagen.. En het onderdeel is ook gefaald om op de krukas te blijven zitten.

Als jij je auto tegen een boom hebt aangereden en in de voorkant zit een hele diepe deuk, en daardoor is ook je kreukel zone zwak geworden. Dan rijd je toch ook niet door met die schade auto?
 
Waarom zou je dat willen, dat ding is al ergens stuk geslagen.. En het onderdeel is ook gefaald om op de krukas te blijven zitten.

Als jij je auto tegen een boom hebt aangereden en in de voorkant zit een hele diepe deuk, en daardoor is ook je kreukel zone zwak geworden. Dan rijd je toch ook niet door met die schade auto?
Wat een vergelijking weer, zo kan ik er ook een maken. Als je met je auto tegen de boom aanrijdt en je alleen een krasje hebt, gooi je toch ook niet heel de auto weg een koop je een nieuwe? Dat de koelvin kapot is gegaan licht aan het feit dat de carterkap maar met 3 schroefjes vastzat. of omdat hij niet goed was vastgedraaid. Waardoor de bendix uit zijn plaatst viel, en tegen de koelvin aankwam. Miss dan een nieuwe bendix kopen omdat die wel is gefaald om te blijven zitten.
 
Dus voor jou heeft deze ventilator een krasje.. Zou toch er een beetje beter na kijken.


Ook met 3 boutjes blijft het carterdeksel wel op ze plaats zitten. Zeker als je ook de center busjes erin hebt zitten.
 
Gewoon vervangen. Als dat ding losschiet kan er een stuk meer beschadigt raken.

Kostte dat vinnetje nou 100 euro dan zou ik hem misschien ook proberen op te lappen. Maar we hebben het over een stukje plastic van 5 euro
 
Probeer ook bij het monteren van de koelvin de snaar iets in de koppelings te duwen door de bovenste koppelingsplaat te knijpen en naar rechts draaien. Zo heb je meer speling in de snaar en kan je wanneer je de koppeling er op hebt en de snaar naar elkaar toe knijpt de de poulie dieper op de krukas zetten. Let ook goed op dat die 4 tanden goed in de koelvin vallen.
Vervolgens na het handvast draaien van de bout, zoals boven al gezegd, de poulie paar slagen draaien en bout nog vaster zetten.
Hopelijk is dit een beetje duidelijk omschreven, het is al laat :)
 
Wij hebben dat ook gehad na het monteren van een nieuwe V-snaar en multivar.
De nieuwe v-snaar is natuurlijk iets dikker waardoor er iets ruimte blijft tussen de poelies, en toen vastgedraaid.
De starterkrans was eraf gelopen en de koelvin kapot gelopen tegen de carterkap. (vin kost een paar euro)
Als je voor de montage de achterste poelie iets naar buiten trekt kan de v-s naar daar meer naar het midden en heb je bij de voorste poelie meer ruimte omdat de v-snaar wat hoger kan.
Let dus op of de voorste poelies goed aansluiten en je geen spiebanen ziet van de krukas.
Zoals op de foto.
(Nb foto is van een Gilera, we hadden ons lesje geleeerd met de Sprint)
1616831976771.png
 
Back
Top