This is a mobile optimized page that loads fast, if you want to load the real page, click this text.

Koelings probleem

S_tef

Well-Known Member
Beste forummembers,

ongeveer 1 maand geleden kreeg ik problemen met mn koeling.
Omdat ik mijn waterpomp eens wou bekijken haalde ik de waterpomp deksel eraf en het slakkenhuis eraf.
Mooi kun je niet veel aan zien, weer monteren.

Tot mijn verbazing werkte mijn koeling totaal niet meer, ik was nog geen 100 meter verder en hij zat al op 80 graden, gemeten met een stage 6 teller.
Waterpomp deksel meerdere malen eraf gehaald, niets te zien, monteren maar steeds hetzelfde.
Waterpomp gereviseerd, geen resultaat.
Radiateur, slangen (kortom hele cirquit) door gespoeld met water.
Mijn vader kwam toen met het idiote idee mijn slangen om te draaien, dus die wat boven zat onder en die wat onder zat boven.

Vaag vaag vaag, hij koelt.
Als hij koelt dan koelt hij dus niet meer naar omgekeken en temperatuur bleef goed en constant.

Nu dus 1 maand later rijd ik op een lange weg op topsnelheid, ineens kijk ik op de meter en was hij richting 90 graden!
Meteen gestopt uiteraard, af laten koelen.
Toen weer eens gestart.. Kon niet lang rijden.
Weer even gestopt, toen kon ik wat langer rijden.

Thuis gekomen koelvloeistof bijgevuld (zat op minimum).
Blokje om, koelt goed...
3 km verder, ineens weer zo heet!
Langzaam gereden, koelde af...
En liep weer op, nou ik moest dus de weg oversteken en toen raakte hij de 100 graden!
Naar een vriend gelopen, vannuit hem weer vertrokken, 100 meter kon ik weer lopen.
Toen weer gestart, kon ik wat langer rijden.
Nou zo ging het dus even door, dan kon ik 2 km rijden en dan weer 100 meter.

Eenmaal thuis aan de slag.
Slangen doorgespoeld, slangen weer omgedraaid hoe ze moeten zitten, koelt weer niet goed.
Ik kwam erachter dat er kalk uit mn slangen kwam, radiateur etc ontkalkt.
Helpt niet.

Het enige wat ik me nog kan bedenken is me pomp, hiervoor moet me uitlaat eraf...
Dus kan ik controleren of hij het doet etc, zie ik nog iets over het hoofd.
Uiteraard heb ik goed ontlucht.

Setup voor in hoeverre belangrijk.

Beta ark LC
- Stage 6 50cc;
- Malossi multivar;
- Polini 2g;
- Originele carb 78 sproeier;
- Yasuni r.

Mijn vader vertrouwde de teller niet en hebben we dus nog gecontroleert langs een geëikte teller wat hij op het werk gebruikt.
En de stage 6 teller klopt..

Ik ben ten einde raad.
Wie kan mij verder helpen?

Groetjes Stef.
 
Last edited:
Probleem gevonden:

Het lijkt wel alsof het stukje waar het pinnetje moest weggesmolten is.

De schijf zat helemaal op de ontsteking en de pomp draaide dus niet.
Waarschijnlijk borgclipje op de een of andere manier stuk gegaan.
 
Leuk, hij koelt nog niet :x.

Even kort, haalde me deksel eraf, ligt de pomp eraf..
Goed had nog waterpompje liggen, gemonteerd, koelt niet..

Wie o wie kan me verder helpen met dit wazig gedoe.
 
goed ontlucht dit keer?

ik haal persoonlijk altijd de slang die op me cilinder kop zit los.
Ookal komt er wat water uit... eraf blijven houden totdat je echt helemaal geen lucht meer hoort ontsnappen.