Knipperlichten aansluiten op alarm -OPGELOST-

Status
Not open for further replies.

Vanoss

Member
Sinds kort heb ik een alarm op mijn scooter gemonteerd waarbij het ook mogelijk is om de knipperlichten te laten knipperen wanneer het alarm af gaat. Er komen twee gele draden welke ik dien aan te sluiten op de linker en rechter knipperlichten. Het lukt mij ook om dit goed aan te sluiten en de lichten knipperen wanneer het alarm af gaat, echter wanneer ik de richtingaanwijzer aan zet naar links of rechts beginnen opnieuw alle lichten te knipperen. Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Ik heb de twee gele draden bijgestoken bij de meerpolige stekker die naar de achterste knipperlichten gaat.

Bij voorbaat dank!
 
Advertisement - register to remove this

Normaliter zou dit zonder meer moeten kunnen zonder dat alle lichten mee knipperen bij het bedienen van de richtingaanwijzer.

Het was wel handiger geweest wanneer je vertelt om welke scooter het gaat en bij welke kleuren draden je die twee gele draden hebt samen geknoopt!

Je hebt soms geen sluiting gemaakt, in deze connector die naar je achterste knipperlichten gaat, tussen de draden van het linker en het rechter knipperlicht?

Wat je nog zou kunnen doen is de weerstand meten tussen die twee gele draden van het alarm, zonder dat deze zijn aangesloten op de connector naar de achterste knipperlichten.
Weerstand meten uiteraard zonder dat de scooter op contact staat.

Wat is de gemeten weerstand?

Is de weerstand tussen die twee gele draden nagenoeg 0 Ohm, is er waarschijnlijk toch iets mis met het alarm zelf.
Dit is wel op te lossen door het plaatsen van 2 diodes, maar geeft eerst maar even antwoord op de bovenstaande vragen!
 
Last edited:
Bedankt voor je antwoord, fijn dat je wil helpen.

Het gaat om een BTC Riva snor scooter.

Wat bedoel je met de eerste vraag? Zie onderstaande foto, zo heb ik het momenteel even provisorisch aangesloten.

smi089pj1907b.jpg

1 gele draad zit aangesloten bij de blauwe, de ander bij de oranje.

Verder zitten alleen de rode en zwarte draden aangesloten op de accu voor de stroomvoorziening.


Wat elektra betreft ben ik echt nog een noob, hoe meet ik de weerstand van de gele draden?
 
Nou ik zie dat beide gele draden goed zitten aangesloten en geen sluiting maken.
Het kan niet anders dan dat de gele draden in de alarm unit zelf tegen elkaar liggen.

De oplossing is het plaatsen van 2 diodes, deze zijn verkrijgbaar bij een elektronicazaak en kosten een paar dubbeltjes.

Deze zien er uit zoals hier beneden:
Naamloos1.png
Neem twee diodes die minimaal 1 Ampere aan kunnen.

Verbindt de ene gele draad van het alarm met de anode van de ene diode en verbindt de kathode van deze diode met de licht blauwe draad van de connector.

Verbindt de andere gele draad van het alarm met de anode van de andere diode en verbindt de kathode van deze diode met de oranje draad van de connector.

Het geheel ziet er dan uit zoals hieronder getekend:
Naamloos.png
 
Last edited:
Kijk, super bedankt voor je antwoord!!

In een oud alarm heb ik nog 4 diodes gevonden, kan ik deze mogelijk gebruiken wanneer ik ze er af soldeer en tussen de gele kabels plaats?

kapu27csn.jpg
 
Ik heb even getest, heb de zwarte anodes er tussen gesoldeerd en het werkt! De knipperlichten werken afzonderlijk wanneer ik ze via het stuur bedien en ze knipperen gelijktijdig via het alarm.

Nogmaals bedankt voor je hulp!
 
Zeker kan dit.
Als ik me niet vergis zijn dit precies de diodes die waarschijnlijk defect zijn in jouw alarm.
Ik zie zelfs de printspoortjes lopen vanaf de diodes naar beide gele draden!
Top, soldeer ze eruit en sluit ze aan hoe ik hierboven beschreven heb.
Deze diodes voorkomen dat de stroom van de linker knipperlichten vloeit naar de rechter knipperlichten en visa versa.

Edit: Mijn antwoord was te laat zie ik, het is al gelukt. :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top