knipperlicht / toeter / electrische start werkt niet

jeffdechef

Well-Known Member
Goedemiddag,
Nadat mijn peugeot zenith een jaartje in de garage heeft stil gestaan ben ik 'm de laatste periode weer rijklaar aan het maken. In principe is dat gelukt, het is nu nog de puntjes op de 'i' zetten qua afstelling en electrische onderdelen. En daar heb ik wat vragen over:
1. Toeter: De toeter doet het niet als de motor uit staat, alleen wanneer de scooter draait. Maar als ie stationair staat komt er geen goed monotoon geluid uit. Meer een krakend gepruttel. Als ik aan het rijden ben en ik trek op gaat ie het steeds beter doen naarmate ik hoger in m'n toeren kom, tot ik op top rijd en dan doet de toeter het wel gewoon. Wat is hier aan de hand?
2. Knipperlicht: de knipperlichten doen het allemaal niet meer. Ik heb de lampjes er stuk voor stuk uitgehaald, alle draadjes zitten er nog in, dus bolletjes zijn goed. Als ik het knipperlicht knopje naar links danwel rechts doe gaat er dus niks branden, maar hoor ik wel een raar geluid. Ik heb het opgenomen met m'n telefoon maar dat kan ik hier niet laden. Wat je hoort is beetje sissend geluid. Het is in ieder geval een teken dat de knop werkt want het geeft een reactie, maar wat zou er mis kunnen zijn?
3. Electrische start. Ik weet uberhaupt niet of deze het gedaan heeft, maar nu doet ie in ieder geval niks. Het is geen ramp, want ik kick 'm nu aan, maar mocht iemand een tip hebben waar ik naar moet kijken dan is het de moeite wel waard.
Ik besef dat ik nog al wat vraag, en dat het ook nogal uiteenlopende dingen zijn. Maar schiet maar vol met ideeen, op een van bovenstaande punten, of op alle als je overal verstand van hebt.
Alvast enorm bedankt.
 
Advertisement - register to remove this

Begin eens met de accu te vervangen. Ik denk dat die overleden is na een jaar stilstaan.

Je kan de accu testen door er een voltmeter op te zetten en te kijken hoeveel stroom die nog afgeeft.

Van de knipperlichten heb ik geen flauw idee, heel misschien ook met het stroom probleem te maken en dat het relais niet goed werkt. Je zou misschien je filmpje op youtube kunnen zetten en dan hier het linkje plaatsen.
 
Tja een zenith is ondertussen al een oldtimer.
Aan de foto's in je andere post te zien rijd je op 1 van de eerste types.
Het kan inderdaad de accu zijn.
Aangezien je claxon raar klinkt, duid het er iig op dat je accu slecht is.. Maar sluit ook de zekering niet uit..
Knipperlichtrelais gaan wel eens stuk, en kost gelukkig niet heel de wereld
Controleer de bedrading op beschadigingen en breuken /connectoren op corrosie in de connectoren.. Slechte verbindingen bij een oude scooter wil ook wel eens het probleem zijn

En vooral veel meten. Met een multimeter ben je er zo achter waar het zit.
 
Oke als ik jullie reacties even voor het gemak mag samenvatten, kunnen het verschillende dingen zijn:
accu, zekering, knipperlichtrelais , en bedrading. Dat zou ik dan moeten meten met een multimeter? is dat lastig, ik heb het vroeger wel eens gedaan geloof ik?
En wat bedoel je precies met connectoren op corrosie in de connectoren Martini??

En waar zou ik kunnen meten om erachter te komen waarom de electrische start niks doet?

gr. Nick
 
Begin bij de accu. Multimeter op volt zetten zodat je voltage meet en voila :)

Hij bedoeld corrosie op de accupolen, de aansluitpunten dus van de accu. De elektrische start heeft uiteraard stroom nodig van de accu, dus daar eerst beginnen.
 
Idd. Ik bedoel o.a. Corrosie op de accu polen.
Maar het is nooit verkeerd om elke verbinding ff te controleren en ff was contactspray op te spuiten.
In de loop der jaren wordt alles aangetast door vocht.. Daardoor is er een minder goede geleiding van de electriciteit..
Je krijgt dan een soort aanslag/oxidatie op die aansluitingen.
Ik denk persoonlijk dat de accu het probleem geeft. Maar nalopen van verbindingen kan nooit kwaad
 
Ik moet even een multimeter kopen, mar wil ook weer niet het duurste van het duurste. Denk je dat ik met onderstaande goedkope multimeter kan meten wat ik wil meten :)?


upload_2014-3-25_11-34-56.png
 
Back
Top