Knipperlicht stuggles...

florish

Well-Known Member
Hey,

Ik heb een vraagje over mijn knipperlichten. Ik ben naar mijn weten een best ervaren electronicus, maar dit gaat toch boven mijn petje haha.

Ik heb dus al ff gezeik met m'n LED knipperlichten. Het betreft hier trouwens een Aeroxje. Ik heb een DMP LED achterlicht met ingebouwde RAW, en STR8 Lexus Evo LED knipperlichten van voor.

Op elk knipperlicht zit netjes een weerstandje van 10W knipperlichten naar 3W (dus eigl een normaal weerstandje voor led knipperlichten).

M'n knipperlichten doen het dus wel, maar nogal wazig. Als ik mijn contact open draai en de knipperlichten aanzet knipperen ze NIET. Als ik de scooter vervolgens start knipperen ze wel. Als hij stationair loopt knipperen ze best langzaam, en als ik gas geef knipperen ze gewoon normaal.

Daarom dat ik het ook niet echt een probleem vind, maar het blijft een beetje raar. Weet iemand hoe dit kan komen?

B.v.d,

Floris
 
Advertisement - register to remove this

Het gaat hier niet om het vermogen van de weerstanden maar om de weerstand.
Stel je originele gloeilampje is 10 Watt bij een spanning van 12 Volt
P=UxI dus I=P/U, dus de stroom door 1 lampje is I=10/12 I=0,83 Ampere.

Deze zelfde stroom moet het led knipperlicht met de weerstand er parallel aan trekken.

Stel je led knipperlicht dissiperen 3 Watt.
De parrallelweerstand moet dan 10 Watt-3 Watt=7 Watt dissiperen.
Dus deze weerstand trekt een stroom van I=P/U, I=7/12, I=0,58 Ampere.

De weerstand van deze parallelweerstand moet dus P=IxIxR dus R=P/(I*I)
R=7/(0,58x0,58), R= 20,8 Ohm.
Dus controleer of je parallelweerstanden de juiste waarden hebben.

Is dit het geval dan zou het nog kunnen zijn dat je accu slecht is.
Heb je, je accu al eens nagekeken/gecontroleerd?

Ik zou de spanning maar eens meten, als je scooter alleen op contact staat en de spanning van de accu is te laag, knipperen je raw niet.
Loopt de motor stationair zal de spanning iets verhoogt worden door de spanning van de spanningsregelaar.
Geef je gas gaat de spanning van de regelaar naar 14 a 15 Volt.

Ik snap trouwens niet waarom men nog altijd parallelweerstanden plaatst.
Tegenwoordig verkoopt men elektronische knipperrelais waarvan de knipperfrequentie ,onafhankelijk van de belasting, elektronisch geregeld wordt.
Bovendien zijn zulke relais niet echt duurder dan de bimetaal relais.

Het enige is dat deze relais dan een massadraad nodig hebben, 3-draads dus ipv 2-draads,.
 
Last edited:
@Sparky De accu is gewoon goed, is nog geen maand oud. Geeft 12.4V. Bedankt voor heel je uitleg trouwens. Ik weet iig dat de originele knipperlichten alle vier 10 watt zijn. Het matige is dat ik totaal geen idee heb hoeveel watt de led knipperlichten zijn, natuurlijk kan ik het gaan berekenen, maar dan moet ik alles weer gaat opmeten. Ik snap ook vrij weinig van de formules, ookal horen ze eigenlijk best logisch te zijn (ligt aan mij haha). Maar stel ik wil het mezelf er makkelijk op maken, dan moet ik dus gewoon een elektronisch knipperrelais halen (en ff massa maken natuurlijk)?
 
Maar stel ik wil het mezelf er makkelijk op maken, dan moet ik dus gewoon een elektronisch knipperrelais halen (en ff massa maken natuurlijk)?

Een elektronisch relais is altijd beter dan liggen te kl@ten met weerstandswaardes.
Je hebt altijd dezelfde knipperfrequentie onafhankelijk van de belasting.

Trouwens deze vermogensweerstanden zijn ook niet goedkoop en als je een setje van 4 koopt ben je evenveel kwijt, zo niet meer, dan een elektronisch relais kost.
 
De weerstand van deze parallelweerstand moet dus P=IxIxR dus R=P/(I*I)
R=7/(0,58x0,58), R= 20,8 Ohm.
Dus controleer of je parallelweerstanden de juiste waarden hebben.

Is dit een bestaande formule dan? Ik ben er nog ff achteraan gegaan.

Knipperlichten zijn normaal toch paralel geschakeld? Het rare is dat als ik twee van deze weerstanden (zijn voor 10w knippers) op één kanaal aansluit (bv. links) krijg ik dus het effect dat ik beschrijf. Als ik er maar 1 aansluit zou de weerstand toch hoger moeten zijn? Toch knipperen ze dan niet. Of heeft dat dan weer met het beperkte vermogen te maken?

Ik heb trouwens ff een eigen berekening gemaakt op basis van de jouwe.
Kijk jij hem na? :p

Knip links origineel (paralel [2x10 watt]):

P = 10 watt
U = 12 volt
I = P / U = 0,833 ampere
R = U / I = 14,4 ohm
Rv= 7,2 ohm (totaal van voor en achter)

———————
KNIP VOOR = 1.8 watt [gemeten] (/ 9 leds = 0.2 watt per led)
KNIP ACHTER = 0.2? watt x 3 leds = 0.6 watt? [berekend]
————————

Knip links LED (paralel)

P = 1.8 watt
U = 12 volt
I = P / U = 0,15 ampere
R1 = U / I = 80 ohm

P = 0.6 watt
U = 12 volt
I = P / U = 0,05 ampere
R2 = U / I = 240 ohm

Rv = (R1xR2) / (R1+R2) = 60 ohm

P = 10 - 2.4 = 7.6 watt niet verbruikt
I = P / U = 7.6 / 12 = 0,63 ampere
R = P / I (volgens jou dan iig) = 7.6 / 0.63 = 12,1 ohm
 
Alle berekeningen kloppen behalve de laatste 3, al begrijp ik niet waarom je eerst de vervangingsweerstand uitrekent en daarna in de laatste drie berekeningen verder gaat met het vermogen dat door de led's tov gloeilampjes niet gebruikt wordt.

Volgens mij heb je per zijde 10Watt+10Watt is 20 Watt en niet 10 Watt waar jij mee rekent.
Het totale vermogen van de LED's per zijde is 1,8 Watt +0,6 Watt = 2,4 Watt.
Dus het vermogen wat de LED's niet gebruiken tov gloeilampjes is volgens mijn redenatie 20 Watt - 2,4 Watt=17,6 Watt.

Dan I=P/U I=17,6/12 I=1,47 Ampere.

Dan niet zoals jij berekent R =P/I maar R=P/(IxI) R=17,6/(1,47x1,47)
R= 17,6/2,16 R=8,15 Ohm per zijde.

Dus per zijde zou je een weerstand moeten plaatsen van 8,15 Ohm en 17,6 Watt.
Dit zijn wel erg forse weerstanden qua vermogen.

Zet je niet per zijde 1 weerstand maar zet je per knipperlicht 1 weerstand moet je dus weerstanden plaatsen van 16,3 Ohm en een minimaal vermogen van 8,8 Watt.

Dat de waarde van 8,15 Ohm per zijde klopt kun je controleren door de weerstandswaarde die jij had uitgerekend van de led's per zijde (=60 Ohm) parrallel te zetten aan de weerstandswaarde die ik had uitgerekend van de parallelweerstanden (=8,15 Ohm)

RV= (60x8,15)/(60+8,15)=7,18 Ohm en dit is weer precies de weerstand die jij had uitgerekend als vervang weerstand voor de gloeilampjes per zijde.

Toch zou ik overwegen om niet de weerstanden te gebruiken maar een elektronisch relais.
 
Last edited:
Back
Top