Knipperlicht relais runner

Hey

Ik heb een runner purejet uit 2005. Hier werkt alle elektra van. Behalve de knipperlichten(allemaal). Die doen helemaal niks. Dus ik denk dat het knippericht relais stuk is. Maar ik kan die niet vinden. Waar zou die (moeten zitten)

Alvast bedankt voor de reacties

Groetjes,
 
Advertisement - register to remove this

Zit die niet achter de voorkap , en heb je ook al de richting aanwijzer schakelaar door gemeten ? Of hier spanning op komt , en hij deze verdeelt naar links en rechts . Meestal als het relais kapot is blijven de lichten branden . Tenzij alle erin gesmolten is
 
Hey ik heb nu weer bijna n uur gezocht. 70% vd tijd achter de voorkap. Maar ik heb helemaal niks gevonden. Zou je iets specifieker kunnen zijn?
Ik kan vanavond ergens een stroomtang lenen. Dan ga ik daar morgen eens mee meten
 
Achter de voorkap zitten ze bij de meeste scooters , je zou anders de draad vanaf de schakelaar moeten volgen , zou ook nog kunnen , maar dat weet ik niet voor jou scooter , het signaal vanuit de stroom regelaar komt.
Post automatically merged:

In de resources staan een paar schema's waarbij ik er ook èèn zie , waar het signaal uit de regelaar komt , kun je de draad kleuren daarmee vergelijken.
 
Last edited:
Achter de voorkap zitten ze bij de meeste scooters , je zou anders de draad vanaf de schakelaar moeten volgen , zou ook nog kunnen , maar dat weet ik niet voor jou scooter , het signaal vanuit de stroom regelaar komt.
Post automatically merged:

In de resources staan een paar schema's waarbij ik er ook èèn zie , waar het signaal uit de regelaar komt , kun je de draad kleuren daarmee vergelijken.
Ja ik heb die draden gevolgd en ik kom bij een zekering, de accu, de toeter, de spanningsregelaar of de achter knipperlichten uit.

Ja ik heb dit schema gevonden
Post automatically merged:

In het stuurkapje ook al gekeken?
scooter van mijn broer hoort die ook bij de koplamp maar zat hij (blijkbaar) in de stuurkap.
Ja ik heb de stuurkap eraf gehad want ik heb deze gerestaureerd
 

Attachments

  • CC904A85-AC4F-434D-A281-472DB359A4B3.png
    CC904A85-AC4F-434D-A281-472DB359A4B3.png
    1.6 MB · Views: 11
Het probleem hoeft niet persee in het knipperrelais te zitten.
Alle componenten en draden met de paarse pijltjes zijn verdacht.
1679211196141.png
Ja ik heb die draden gevolgd en ik kom bij een zekering, de accu, de toeter, de spanningsregelaar of de achter knipperlichten uit.
Ik kan de draadkleur niet goed onderschijden maar heb je ook de zwart/??? draad tussen de RAW-schakelaar een het RAW-relais gevolgd?
Want dan zou je het RAW-relais moeten vinden.
 
Het probleem hoeft niet persee in het knipperrelais te zitten.
Alle componenten en draden met de paarse pijltjes zijn verdacht.
View attachment 69420

Ik kan de draadkleur niet goed onderschijden maar heb je ook de zwart/??? draad tussen de RAW-schakelaar een het RAW-relais gevolgd?
Want dan zou je het RAW-relais moeten vinden.
Ja dat klopt. Maar ik heb die liggen. Dus ik wil eerst dat kijken want anders geef ik onnodig geld uit en dat is ook zonde.

Ja vanuit de schakelaar kwam ik er ook niet...
 
Je zou al eens met een lampje van ongeveer 20 Watt kunnen meten op de blauw/??? draad bij je RAW-schakelaar tov de min-pool accu.
Als dit lampje knippert ligt het probleem niet in de bedrading noch in de zekering noch in het RAW-relais maar in de RAW-schakelaar.
 
Je zou al eens met een lampje van ongeveer 20 Watt kunnen meten op de blauw/??? draad bij je RAW-schakelaar tov de min-pool accu.
Als dit lampje knippert ligt het probleem niet in de bedrading noch in de zekering noch in het RAW-relais maar in de RAW-schakelaar.
Sorry wat? Met een lampje meten?
Ik heb m aangezet de stroomtang om alle draden van de schakelaar gedaan en dan meet de stroomtang helemaal niks...
Ik meet ook niks bij de knipperlichten zelf
Heb ik iets verkeerd gedaan of is de schakelaar kapot?
De knipperlichten indicatoren op het dashboard gaan ook niet aan
 
Een knipperlicht schakelaar is als het goed is 3 pinnen.
Op 1 pin zal altijd +12v gemeten kunnen worden met contact aan. Vergeet geen -12v ergens te pakken liefst frame.
Als je dan je de schakelaar activeert zal er ook stroom op  een andere pin moeten komen.
als je geen 12v meet kan je alsnog de schakelaar testen door je meter op ohms zetten en kijken of de schakelaar tussen 2 pinnen een 'open line' (geen contact) heeft of weinig tot geen weerstand.
 
Dan moet de schakelaar goed zijn.

Bijlage is nummer 9 het raw relai helemaal achterin de scooter, aangezien de schakelaar vaak na de relai is aangesloten is het goed om daar te kijken of je 12v krijg op 1 pin en lage ohms richting de schakelaar.
 

Attachments

  • Screenshot_20230319_103212_Chrome.png
    Screenshot_20230319_103212_Chrome.png
    224.8 KB · Views: 10
Ja wat daar op de tekening staat heb ik hier ook.
Dat is deze. (Toegevoegde foto)
Maar die heeft 4 aansluitingen.

En als je daar op klikt dan zul je er een met 2 aansluitingen aantreffen. Dat snap ik ook niet...
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    181.3 KB · Views: 10
Dat lijkt meer op een start relais met die dikke rode kabels.

Koppel die dunne zwarte eens af en kijk of de e start het nog doet, zo niet is dat relai de start relais en moet je nog even doorzoeken
 
meet de stroomtang helemaal niks...

Volgens mij kun je zo ook niets meten , het relais heeft een belasting nodig van 21 watt , als je een lamp met fitting neemt , en deze zoals Sparky zei , tussen de massa en de centrale draad van je schakelaar houdt , zou het relais moeten gaan knipperen. Het relais is dan in orde , en kun je als je hem hoort , ook gelijk de plek vinden waar ze hem verstopt hebben.
 
Wat is de centrale draad en waar zou ik die kunnen vinden?
Die kun je vinden op de witte 3-polige connector die je als eerste in het filmpje tussen je vingers hebt.
De centrale draad is die zwart/??? draad waar ik het in mijn posts #7 en #9 over had.
Dus lampje met twee draadjes eraan knutselen, het ene draadje van je testlampje op die zwart/??? draad en het andere draadje vaan je testlampje op de min-pool van je accu.

Het knipperrelais is dat zwarte kastje met die 2 aansluitingen eraan dat je plots in je handen had en waar je van zei dat het dit waarschijnlijk niet kan zijn. (1:30 minuut in je video).
Als dit dus niet aangesloten zat kun je dus ook nooit werkende knipperlichten hebben.
 
Oke ik snap m. Dan ga ik dat morgen doen!

Ja klopt die heb ik een zgan liggen die wil ik vervangen. Er hoort er lijkt me nog een in te zitten want ik heb er geen uitgehaald. M

Mocht er helemaal geen in zitten waar zou ik die moeten aansluiten op welke kabels?
 
Back
Top