Knipperlicht + Dagrijverlichting probleem Zip

OwenC

New Member
Hallo,

Een vriend van me is bezig geweest met het aansluiten van nieuwe lampen met dagrijverlichting voor zijn Zip 2000 4T uit 2010. Merk: dmpAlleen heeft hij nu een paar problemen: knipperlichten knipperen snel en de lampen branden niet volledig. Als hij de rem inhoudt doet alles het naar behoren. Alles is goed aangesloten.

Iemand ervaring met dit probleem? Alvast bedankt!

Last edited:
Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
Klinkt als een massaprobleem.

Edit: massabedrading bij Piaggio is zwart van kleur, deze moet heel goed contact maken met het frame, het motorblok en de min-pool van de accu.

Last edited:

Sparky

Well-Known Member
Meten is weten.
Multimeter erbij nemen.
Contactslot op "uit".
Multimeter op laagste Ohm-bereik.
Zwarte meetpen van de multimeter op Min-pool Accu.
Zwarte draad opzoeken van de lichtunit.
Rode meetpen van de multimeter op de zwarte draad van de lichtunit.
Weerstand die je nu afleest mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.

Edit: Owen, heet jouw vriend heel toevallig Jurre want Jurre heeft een soortgelijk probleem gepost?

Last edited:

OwenC

New Member
Meten is weten.
Multimeter erbij nemen.
Contactslot op "uit".
Multimeter op laagste Ohm-bereik.
Zwarte meetpen van de multimeter op Min-pool Accu.
Zwarte draad opzoeken van de lichtunit.
Rode meetpen van de multimeter op de zwarte draad van de lichtunit.
Weerstand die je nu afleest mag niet meer zijn dan een paar tiende Ohm.

Edit: Owen, heet jouw vriend heel toevallig Jurre want Jurre heeft een soortgelijk probleem gepost?
Nope, ken geen jurre.

OwenC

New Member
Klinkt als een massaprobleem.

Edit: massabedrading bij Piaggio is zwart van kleur, deze moet heel goed contact maken met het frame, het motorblok en de min-pool van de accu.
Deze draad maakt goed contact. Lijkt erop dat er helemaal geen stroom is. Dan werkt niks...

Sparky

Well-Known Member
Owen,

Ik begrijp je zin hierboven niet.
Als er geen stroom is kan deze unit helemaal niet werken en als ik je initiele verhaal goed gelezen heb doet de unit het deels.

Ik veronderstel dat deze unit voorzien is van een connector en dat het gewoon plug and play is of moet men zelf aan de slag om de draden van de draadboom en deze unit te verbinden?
Indien dit laatste, kan het misschien zijn dat er draden gewisseld zijn en dat daarom het geheel niet goed functioneert.

Misschien even wat meer info om welke unit het precies gaat en hoe de unit momenteel aangesloten zit, onder vermelding van de draadkleuren van de draadboom van de scooter en de draden van deze unit.

By the way HIER de link naar een soortgelijk probleem waar ik hierboven naar refereerde.

Het lijkt erop dat DMP niet direct goed zijn best doet om hun klanten een duidelijke beschrijving mee te leveren of gewoon rotzooi verkoopt.

Lode

New Member
Het gaat om mijn scooter, het lijkt idd alsof er geen stroom meer is, dus de accu kapot/helemaal leeg is. Ik heb gister de lampen aangesloten, eerst de voorlampen. Toen deze waren aangesloten werkte alles prima. Daarna de achterlichten aangesloten en alles werkte nog steeds prima. Toen ik mijn dagrijverlichting ging aansluiten en remverlichting is er denk ik iets fout gegaan want sindsdien is er geen stroom meer tenzij de scooter gestart is. Als ik mijn rem in knijp wordt mijn voorlamp feller, met de achterlampen gebeurt niks geks alleen de remlichten gaan aan wat ook zo hoort. De knipperlichten knipperen 2x zo snel en de voorlampen worden ook feller bij iedere “knipper”. Als ik de remmen in knijp dan knippers het normaal. Dit geldt ook voor als ik de toeter indruk, dan is ook alles weer normaal. Het lijkt alsof er pas genoeg stroom komt wanneer er een ander iets getriggerd wordt.

Lode

New Member
Owen,

Ik begrijp je zin hierboven niet.
Als er geen stroom is kan deze unit helemaal niet werken en als ik je initiele verhaal goed gelezen heb doet de unit het deels.

Ik veronderstel dat deze unit voorzien is van een connector en dat het gewoon plug and play is of moet men zelf aan de slag om de draden van de draadboom en deze unit te verbinden?
Indien dit laatste kan het misschien zijn dat er draden gewisseld zijn en dat daarom het geheel niet goed functioneert.

Misschien even wat meer info om elke unit het precies gaat en hoe de unit momenteel aangesloten zit, onder vermelding van de draadkleuren van de draadboom van de scooter en de draden van deze unit.
De voorlampen zijn aangesloten aan de witte draad van het contactslot. De achterlampen zijn aangesloten op het geel zwarte draad voor de dagrijverlichting van de main achterlamp.

Sparky

Well-Known Member
Kijk eens of je zekering(en) nog heel is/zijn want je zegt je hebt geen stroom alleen als de motor draait.
Als de zekering van de boordspanning defect is heb je hetzelfde, de stroom bij lopende motor komt dan niet van de accu maar de spanningsregelaar.

Lode

New Member
Kijk eens of je zekering(en) nog heel is/zijn want je zegt je hebt geen stroom alleen als de motor draait.
Als de zekering van de boordspanning defect is heb je hetzelfde, de stroom bij lopende motor komt dan niet van de accu maar de spanningsregelaar.
Hoe kan ik eraan zien of die kapot is?

Lode

New Member
Hij is idd goed kapot, thx ik ga er een bestellen ik hoop dat dit t probleem oplost!

Attachments

Lode

New Member
Maar verklaard dat ook de snelle knipperlichten en de lampen die feller worden met remmen?

Advertisement - register to remove this