Knipperlicht blijft branden na vervangen spanningsregelaar

dennisvdg

New Member
Hallo,
Ik heb afgelopen weekend een nieuwe spanningsregelaar in mijn piaggio zip 4t 2v gezet omdat de dagrijverlichting achter ineens doorgebrand was. Ook de dagrijverlichting voor flikkerde. Na het vervangen van de spanningsregelaar flikkert de dagrijverlichting voor nogsteeds en het knipperlicht blijft nu ook branden.

Om de spanningsregelaar te vervangen heb ik ook de claxon en de stroom aansluiting op het contactslot losgehaald om wat ruimte te hebben. Ik lees op internet dat het relais in de spanningsregelaar verwerkt zit, en heb dus geen idee wat het probleem kan zijn.

Heeft iemand enig idee?
 
Advertisement - register to remove this

Je kunt losse 2 polige knipperlichtrelais kopen. Heb er ook eentje in mijn scooter zitten. Deze kun je in serie zetten en werkt uitstekend.

Je dagrijlamp zal wel gewoon stuk zijn. Even met een multimeter de voeding en massa controleren.
 
dagrijverlichting voor flikkerde.
de dagrijverlichting achter ineens doorgebrand
Was dit misschien DMP spul?

Want misschien is je oude spanningsregelaar helemaal niet defect.
Heb je de spanning gemeten van je oude spanningsregelaar en wat liet jouw concluderen dat, het defect gaan van je dagrijverlichting aan de spanningsregelaar, te wijten was?
Je kunt losse 2 polige knipperlichtrelais kopen.
Dit geldt alleen als je knippers zijn voorzien van gloeilampjes, heb je led dan moet je een 3-polig knipperrelais kopen.
 
Als mijn Kymco's rijden zonder, of met defecte/lege accu, en alleen op de opgewekte boordspanning, zie ik dat aan haperend grootlicht en hangende/trage knipperrelais. Heb je jouw accu nagemeten op Amperes?
Geoet,
 
Mijn koplamp flikkert altijd al als hij stationair draait, ook toen ik net een nieuwe accu had. Wanneer ik gas geef blijft de lamp goed branden. Grootlicht heeft het nooit gedaan met deze lamp:
1634286872623.png
Ik weet dat deze eigenlijk op gelijkspanning moet, en dat moet ik dus nog regelen. Accu heb ik nog niet gecontroleerd en dat zal ik dus nog moeten gaan doen. Eerst maar weer eens de oude spanningsregelaar erin zetten en kijken wat die dan doet...
 
Mijn koplamp flikkert altijd al als hij stationair draait, ook toen ik net een nieuwe accu had. Wanneer ik gas geef blijft de lamp goed branden. Grootlicht heeft het nooit gedaan met deze lamp:
View attachment 62480
Ik weet dat deze eigenlijk op gelijkspanning moet, en dat moet ik dus nog regelen. Accu heb ik nog niet gecontroleerd en dat zal ik dus nog moeten gaan doen. Eerst maar weer eens de oude spanningsregelaar erin zetten en kijken wat die dan doet...
Die lampen gebruik ik ook! Smile
 
Was dit misschien DMP spul?

Want misschien is je oude spanningsregelaar helemaal niet defect.
Heb je de spanning gemeten van je oude spanningsregelaar en wat liet jouw concluderen dat, het defect gaan van je dagrijverlichting aan de spanningsregelaar, te wijten was?

Dit geldt alleen als je knippers zijn voorzien van gloeilampjes, heb je led dan moet je een 3-polig knipperrelais kopen.


2 polig werkt op alle typen lampen en interval is instelbaar.
 
Led lampen laten branden op wisselstroom is funest voor deze lampen.
Als je een scooter ziet met knipperende dagrijverlichting is deze "plug en Play" op de originele bekabeling.
Geld ook voor de koplamp.
 
2 polig werkt op alle typen lampen en interval is instelbaar.
Ja die relais heb ik al eens gezien echter weet niet of deze altijd goed werken.
De elektronica in dit relais, die het knipperritme bepaalt, neemt zich massa via de belasting als de belasting geen stroom krijgt (dus de halve periode dat de lampjes in je knippers uit zijn)

Als de belasting van een te laag vermogen zijn kan ik me voorstellen dat dit relais ook onregelmatig gaat knipperen.

Jammer dat ze in de specs nooit aangeven wat de minimale belasting moet zijn, de maximale belasting staat wel meestal aangegeven.
 
Dit werkt gewoon prima hoor. De belasting is constant want je monteert hem in je plus kring.

Gemaakt voor led dus laag vermogen is geen probleem. Plus kun je het ritme aanpassen. Goedkoop alternatief voor duurdere originele relais.
 
Was dit misschien DMP spul?

Want misschien is je oude spanningsregelaar helemaal niet defect.
Heb je de spanning gemeten van je oude spanningsregelaar en wat liet jouw concluderen dat, het defect gaan van je dagrijverlichting aan de spanningsregelaar, te wijten was?
Knipperlichten waren inderdaad DMP spul. Enorm slechte kwaliteit dus, en bij andere gaat het altijd langer mee dan bij jezelf.

Ik heb de draden van de dagrijverlichting gecontroleerd omdat ik deze niet zelf gesoldeerd heb. Hieruit heb ik niks geks gevonden en alles maakt naar mijn idee gewoon goed contact. Het was dus eigenlijk gewoon een blinde gok dat het de spanningsregelaar zou kunnen zijn. Die dingen kosten tenslotte ook bijna niks.
Post automatically merged:

Led lampen laten branden op wisselstroom is funest voor deze lampen.
Als je een scooter ziet met knipperende dagrijverlichting is deze "plug en Play" op de originele bekabeling.
Geld ook voor de koplamp.
Knipperlichten staan wel gewoon op het contact aangesloten wat voorheen niet voor knipperende dagrijverlichting zorgde. Bij de piaggio injecties gaat de koplamp standaard al op het contact, maar dit is helaas niet zo bij de piaggio's met carburateur.
 
Knipperlichten waren inderdaad DMP spul. Enorm slechte kwaliteit dus, en bij andere gaat het altijd langer mee dan bij jezelf.

Ik heb de draden van de dagrijverlichting gecontroleerd omdat ik deze niet zelf gesoldeerd heb. Hieruit heb ik niks geks gevonden en alles maakt naar mijn idee gewoon goed contact. Het was dus eigenlijk gewoon een blinde gok dat het de spanningsregelaar zou kunnen zijn. Die dingen kosten tenslotte ook bijna niks.
Post automatically merged:


Knipperlichten staan wel gewoon op het contact aangesloten wat voorheen niet voor knipperende dagrijverlichting zorgde. Bij de piaggio injecties gaat de koplamp standaard al op het contact, maar dit is helaas niet zo bij de piaggio's met carburateur.
Goede aanvulling, wij hebben carburateur versies en hebben alle ledverlichting op het gelijkstroomdeel aangesloten.
Maar idd, bij de iget uitvoeringen is het wel plug en play.
 
Back
Top