Knipper lichten doen niets

Nl1pdv

New Member
Hallo
Ik heb een znen grande retro 2011 gekocht is een opknapper.
Ik loop tegen het volgende probleem aan.
Mijn knipper lichten doen niets , een nieuw relais erop gezet, nieuwe lampjes erin maar geen leven in te krijgen. Ook nieuw handvat gehaald maar dit mag ook niet baten. Gewoon licht doet het wel. Hoe kan ik dit nu oplossen?
Bedankt alvast voor reply
Groet Peter
 
Advertisement - register to remove this

Doen doen de lampjes het helemaal niet of branden ze continue?
Heb je 2 of 3 draden aan je knipperrelais?
De nieuwe lampjes zijn dit gloeilampjes of led?
 
Last edited:
Doen doen de lampjes het helemaal niet of branden ze continue?
Heb je 2 of 3 draden aan je knipperrelais?
De nieuwe lampjes zijn dit gloeilampjes of led?
3 draden, groen, grijs en zwart.
Groen - massa
Zwart - 12 volt
Grijs schakeldraad vanaf het stuur.
Het zijn gewone lampjes, gloeilampjed
 
En als je het knipperrelais er even tussenuit haalt door de zwarte en de grijze draad door te verbinden branden de lampjes dan continue als je de raw-schakelaar bedient?
 
En als je het knipperrelais er even tussenuit haalt door de zwarte en de grijze draad door te verbinden branden de lampjes dan continue als je de raw-schakelaar bedient?
Dan branden de lichtjes wel.
Wat ik nu niet begrijp is dat op mijn zwarte draad geen spanning staat.
Maar ik heb een rechtstreekse draad aan gesloten op de + van de accu. Deze op de zwarte draad aangesloten maar hij doet het nog niet. Ik heb een 2e nieuwe relais besteld zien wat deze doet.
 
Update
Nu spanning dmv contact slot op de scooter, nu plots ook op de zwarte draad.

Grijze en zwarte draad door verbonden, zie daar de knipper lichten branden
Ik wacht nu het nieuwe relais ff af.
Word vervolgd.
Gr Peter
 
Als op de zwarte draad spanning staat als de scooter op contact staat en je verbindt de grijze draad rechtstreeks met deze zwarte en alles werk (behalve dat de lampjes niet knipperen natuurlijk) is de boosdoener toch het knipperrelais.

Komt goed. ;)

Luister amateur zie ik....
 
Als op de zwarte draad spanning staat als de scooter op contact staat en je verbindt de grijze draad rechtstreeks met deze zwarte en alles werk (behalve dat de lampjes niet knipperen natuurlijk) is de boosdoener toch het knipperrelais.

Komt goed. ;)

Luister amateur zie ik....
Precies dat idee heb ik dus ook.
Tuurlijk komt het goed, hobby is leuk.
En zeker luister amateur ook al zond ik vroeger ook zelf, 11 meter, 2 meter, 3 meter, 70 cm. Maar dit is jammer genoeg een vergaand hobby geworden. Mijn call heb ik
aangenomen ivm packet radio.
73's
 
Inderdaad in de eind 70'er, 80'er en begin jaren 90 was dit een heel populaire hobby.
Ik ben destijds heel wat keren met de trein vanuit Maastricht naar Utrecht gegaan, samen met mensen die op examen moesten om hen te begeleiden.
Zwart van het volk een hele Jaarbeurshal vol met mensen die hun examen kwamen afleggen.
Waarschijnlijk omdat het heel bijzonder was om op korte golf contact te maken met verre landen of met landgenoten in Amerika en Canada en de rest van de wereld, als de condities het toelieten natuurlijk.
In die tijd heel bijzonder.
Met de komst van het internet en de mogelijkheid te chatten met mensen over de hele wereld en wanneer je maar wilt, is de hobby heel wat minder populair.
Zelf ben ik ook zendamateur maar niet meer actief, zelfs luisteren doe ik niet meer.
Is echt een hobby waar heeeel veeeel tijd in kruipt.

73's
 
Met de komst van het internet was de lol en animo er snel vanaf. Ik kijk nog steeds terug op een hele mooie tijd wat dat aangaat. Nu wat ouder en maar een oude hobby weer opgepakt echter was dat vroeger anders met de mooie zundapp en kreidler. Ook het scooter gebeuren en dan de 4 takt vind ik hartstikke leuk.
 
Met de komst van het internet was de lol en animo er snel vanaf. Ik kijk nog steeds terug op een hele mooie tijd wat dat aangaat. Nu wat ouder en maar een oude hobby weer opgepakt echter was dat vroeger anders met de mooie zundapp en kreidler. Ook het scooter gebeuren en dan de 4 takt vind ik hartstikke leuk.
Hallo allemaal,
Het probleem is opgelost, nieuw relais erin en klaar.
Iedereen bedankt voor de hulp.
Gr Peter
 
Back
Top