Kniperlicht werkt niet/hyperflashing

JesseW

New Member
Ik heb vorige week (aftermarket) led knipperlichten binnen gekregen voor mijn Yamaha TZR50 en had toen het probleem dat ze te snel knipperde. Dit heb ik toen opgelost met een Led weerstand omdat de nieuwe led lichten werkten met 2 watt en de oude originele werkte met 10 watt. Dit heb ik getest en werkte gewoon.
Daarna heb ik ze aangesloten en werkten ze beide niet meer.
Ik heb beide ledjes getest door ze direct op de accu aan te sluiten, eentje die werkt gewoon maar bij de andere worden de draadjes te warm en beginnen ze te roken. Dit is raar want het zijn in principe gewoon dezelfde knipperlichten.
Wat mij ook opvalt is dat beide voor knipperlichten (die ook nog op 10 watt zitten) nu ook het probleem hebben dat ze te snel knipperen.:pensive:
Kan het zo zijn dat mijn knipperlicht relais is door gebrand? Iemand die hier wat meer vanaf weet?
 
Advertisement - register to remove this

Als ik je een goede raad mag geven, koop een knipperrelais dat geschikt is voor LED-verlichting.

Hiervan is de knipperfrequentie onafhankelijk van de belasting dit in tegenstelling tot het conventionele relais.

Het is nu al te laat maar ik denk dat een elektronisch knipperrelais even duur is als de weerstanden die je hebt moeten monteren om de knipperfrequentie goed te krijgen.

Met weerstanden blijf je kl@ten en de knipperfrequentie krijg je moeilijk optimaal.
Bovendien worden deze parallele weerstanden toch wel warm, dus opletten met tegen kunstoffen delen te leggen, deze kunnen smelten of op zijn minst verkleuren.

Normaliter moet je de normale LED-lampen gewoon kunnen aansluiten op 12Volt echter wanneer er rook uit komt is dit toch een teken dat Led-lampje reeds defect is of was.

De reden waarom de twee gloeilampjes nu sneller knipperen is het feit dat je het knipperrelais niet genoeg belast, want als de led-lampjes niet werken belast je het knipperrelais per zijde maar met 10 Watt terwijl dit vroeger 2x10=20 Watt was.

Hoe heb je de weerstanden trouwens aangesloten, in serie of parallel?
 
Als ik dan de originele knipper licht relais vervang met een led relais (zoals deze) heeft dat dus geen slecht invloed op de knipperlichten voor? en zouden beide led en gloei het normaal moeten doen? (mits de led natuurlijk niet kapot is)

De weerstanden had ik (volgens mij) parallel aangesloten op advies van de verkoper, die had dit zelf op zijn scooter ook zo aangesloten.
 
Inderdaad, die weerstanden moet je parallel aan de led-lampjes aansluiten, dit hoort zo.
Je moet namelijk het grootste deel van de stroom om het ledje heen leiden.
Zodat de stroom die door het ledje gaat plus de stroom die door de weerstand gaat gelijk is aan de stroom die een gloeilampje zou trekken.

Met dit relais kun je zowel ledjes als gloeilampen of zelfs een combinatie van led en gloeilamp aansturen.
Eender welke combinatie je ook kiest, de knipperfrequentie is altijd dezelfde, zoals het hoort en dit zonder weerstanden.
En je ziet aan de prijs dat deze niet duurder is dan deze weerstanden parallel schakelen, die je bijna nooit perfect krijgt qua knipperfrequentie.

Wel heeft je huidige relais maar 2 draden, dit elektronisch relais heeft er 3.
Je moet dus een extra massadraad trekken naar je frame of de massabekabeling van je scooter, maar dit zal geen probleem zijn.

Dus in jouw situatie:

1. De bruine draad van je oude knipperrelais sluit je aan op de + aansluiting van het nieuwe knipperrelais.
2. De bruin/witte draad van je oude knipperrelais sluit je aan op de L aansluiting van het nieuwe knipperrelais.
3. En je trekt een nieuwe draad van de - aansluiting van je nieuwe knipperrelais en sluit deze aan op de massabedrading (bij jouw scooter is deze zwart van kleur)
 
Er zit al een massa aansluiting op de - pool van de accu naar het frame.
De vorige eigenaar had achter ook (volgens mij) led knipperlichten aangesloten, ik zal vanavond even kijken hoe alles precies is aangesloten.
Zelf ben ik echt totaal niet bekend met elektra dus ik hoop dat de vorige eigenaar het een en ander aan kabels al heeft aangesloten en dat ik alleen de oude relais hoef te vervangen met de nieuwe.
nog bedankt voor de reactie!
 
Back
Top