Knallen uit uitlaat 50cc vs 125cc+

Pimekuhh

Member
Dag iedereen,
De titel is misschien een beetje confusing maar ik moet toch even iets weten. Ik heb op dit forum gelezen dat knallen uit iemands uitlaat niet goed is. (Niet goed afgesteld, “overdruk” in de cilinder?, te veel compressie). Dat stond er dus bij mensen die 50cc of 80cc hadden (4-takt uiteraard). Maar als ik dan kijk bij een video van een runner vxr 210cc die knalt zie ik niks over “slecht voor de motor” en “slecht afgesteld”. Kan iemand mij is vertellen waarom dat is? Of begrijp ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!
 
Advertisement - register to remove this

Dag iedereen,
De titel is misschien een beetje confusing maar ik moet toch even iets weten. Ik heb op dit forum gelezen dat knallen uit iemands uitlaat niet goed is. (Niet goed afgesteld, “overdruk” in de cilinder?, te veel compressie). Dat stond er dus bij mensen die 50cc of 80cc hadden (4-takt uiteraard). Maar als ik dan kijk bij een video van een runner vxr 210cc die knalt zie ik niks over “slecht voor de motor” en “slecht afgesteld”. Kan iemand mij is vertellen waarom dat is? Of begrijp ik iets verkeerd?

Alvast bedankt!
het is gewoon een feit dat "pops en bangs" of "backfires" slecht zijn voor je blok. het is natuurlijk gewoon wel vet maar het is niet de bedoeling en dient bij een scooter totaal geen nut. bij een auto zou dit in de racerij nuttig kunnen zijn om de turbo op te spoelen en dat heet dan antilag. maar een scooter heeft geen turbo dus is totaal nutteloos. het komt of doordat de timing net te laat staat waardoor de ontsteking komt als de uitlaatklep al net een beetje open staat of een te rijke afstelling waardoor er mensel nog in je uitlaat ontbrand omdat je uitlaat zo warm wordt. dit is slecht voor je scooter omdat je kleppen gewoon een dreun krijgen die niet zo bedoeld is. een scooter is daar simpelweg niet op ontworpen.
 
het is gewoon een feit dat "pops en bangs" of "backfires" slecht zijn voor je blok. het is natuurlijk gewoon wel vet maar het is niet de bedoeling en dient bij een scooter totaal geen nut. bij een auto zou dit in de racerij nuttig kunnen zijn om de turbo op te spoelen en dat heet dan antilag. maar een scooter heeft geen turbo dus is totaal nutteloos. het komt of doordat de timing net te laat staat waardoor de ontsteking komt als de uitlaatklep al net een beetje open staat of een te rijke afstelling waardoor er mensel nog in je uitlaat ontbrand omdat je uitlaat zo warm wordt. dit is slecht voor je scooter omdat je kleppen gewoon een dreun krijgen die niet zo bedoeld is. een scooter is daar simpelweg niet op ontworpen.
ah zo, ik snap t nu. hartstikke bedankt voor je reactie!
 
Back
Top