Klik in krukas lagers of ontsteking

Aerox stage 6

New Member
Ik heb een klik in me krukas of teminste zo lijkt het mijn vermoeden is dat het gewoon de ontsteking is want zoals op filmpje te zien is maakt hij het geluid als de 2 streepjes elkaar kruizen. Op dit punt zit de zuiger boven in de cilinder.

Er is 500km ongeveer een nieuwe doppler racing krukas en polini c4 lagers en keeringen in gekomen met malossi naaldlager.

Ik wou graag weten of deze klik zo hoort en wat het is en ook als het niet zo hoort wat het kan zijn.

Ook is er 500km geleden een nieuwe vsnaar op gekomen die nou al slijtage aan de zijkanten heeft en het draad komt er uit ik weet niet of dit er mee te maken kan hebben en of dit mishcien komt door het vermogen.

Hij verdere vragen zal ik me best doen om foto's en uitleg te geven van mijn scooter

Advertisement - register to remove this

Sparky

Well-Known Member
volgens mij zit dit in je stator/rotor.
Het beste rotor en stator demonteren en dan middels de krukasmoer en een (ring)sleutel eens ronddraaien kijken af die weerstand op datzelfde punt er nog is.

Aerox stage 6

New Member
volgens mij zit dit in je stator/rotor.
Het beste rotor en stator demonteren en dan middels de krukasmoer en een (ring)sleutel eens ronddraaien kijken af die weerstand op datzelfde punt er nog is.
Kan ik hem dan aftekenen zodat ik straks weer kan monteren en weer juist staat want heb zo niet het gereedschap voor afstellen en ja ik haal de grondplaat los en laat de rest vast maar de rotor zelf die dit vast op krukas dus als ik die demomteer mort hij wel weer op juiste punt ontsteken hoe kan ik dit het beste aanpakken.
Post automatically merged:

Ik heb toch nog effe een schuifmaat gevonden dus zal zo effe kijken of dit is

Last edited:

eurokit

Broem Broem Pff Pff
ik vraag mij af waar je c4 lagers voor nodig hebt.. Misschien geven die iets te veel speling zodat er iets tegen elkaar loopt.
Of je krukas is niet gezond. (misschien big-end naar de ...)

Aerox stage 6

New Member
Heb alleen de grondplaat met stator eerst los gehaald en die effe kwart slag gedraaid zodat ontsteking punt niet meer overeen komt en de zelfde tik en druk is er in de draai. En heb c4 lagers omdat die teminste stevig zijn heb wel iets meer vermogen dan een normale scooter en dese krukas zit er nog niet zo lang in zou nou de big end al naar de kloten zijn

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Wat is je setup dan? Als die niet over de 15.000 RPM gaat heb je helemaal niks aan C4 lagers.. De hebben alleen iets meer speling dan de C3 variant.
Je moet wel een setup hebben om die speling uit die C4 lagers te krijgen.. Als er teveel speling blijft bestaan is de kans groot dat je lagers al snel defect raken..

Beter C3 erin zetten en wel je speling kwijt zijn en dus langere levensduur op je krukas lagers.. Dan heel stoer C4 monteren en na xxxx km dat ze al weer kapot zijn gelopen.. Dat is zonder van de moeite en het geld wat je erin steekt.

Aerox stage 6

New Member
Mijn excuus.

Setup,
70cc top performance roze top
Yasuni c20
Mvt binnenroter
Mallosi vario
Polini kopeling
23mm polini carburateur
Sp powerfilter
Dopler racing krukas.

En ik heb altijd gewoon c4 gemonteerd niet om stoer te zeggen gewoon voor mijn gevoel en zekerheid en ik weet dat er meer speling op zit en veel harder slijten maar deze scooter is gewoon voor de leuk en af en toe een stukje rijden. Maar ik heb voor de rest met vorige scooter op geen problemen gehad met c4 en daar zijn veel kilometers op gelopen. Ik bedoel dit niet als aanval maar als delen van mijn ervaring.

Maar iver het probleem hij deed het dus nog steeds en het zit precies op het dode punt van de zuiger. Ik had de bougie er uit gedraaid en het draaien ging wel soepeler en niet meer zo zwaar. Alleen het klik geluid was er nog wel.

Aerox stage 6

New Member
Heb vandaag de kop er nog afgehaald en was niks te zien op zuiger en kop dat de tegen elkaar komen. Zal morgen de cilinder er eens afhalen en kijken of de big end radiale speling heeft en of ik kan voelen en horen of de tik daar in zit.

eurokit

Broem Broem Pff Pff
Kan het misschien zo zijn dat je krukas een breder drijfstang hebt en misschien ergens bij het draaien tegen het carter aan tikt?

Want bij tomos gaat het vaak ook net aan op een enkele mm..

Zou dan even controleren of alles bij het draaien dan ook vrijloopt.

Aerox stage 6

New Member
Ik ga vanavond na mijn werk kijken nog eens kijken met de kop mischien dat hij er toch tegen aan drukt en omdat hij dan in zijn geheel er tegen aan komt je geen schade ziet dus ga effe kijken met stukje soldeertin

Sparky

Well-Known Member
Deze klik lijkt me toch niet te komen van diep in het blok zelf maar toch meer erbuiten.

Aerox stage 6

New Member
Het probleem is opgelost de zuiger kwam toch lichtjes tegen de cilinderkop aan dus extra squish plaat er bij tussen en nu draait hij weer als een zonnetje

Sparky

Well-Known Member
Hier heb je dus 500km mee gereden of is de cilinder er nog eens af geweest tussentijds?

Want ik kan me niet voorstellen dat pas na 500km de voet en koppakking dusdanig samengedrukt zijn dat er te weinig plaats onder de kop ontstaat.

Hopelijk is er niks verder defect gegaan aan krukas en/of lagers.
Want met 10000x per minuut een klopje op je kop is niet fijn. ;)

In ieder geval veel plezier met de scoot en bedankt voor de terugkoppeling.

Aerox stage 6

New Member
Nee hij is er in de tussentijd nog af geweest en heb ongeveer 4km gereden met dit dus valt reuze mee heb net alles na gekeken geen speling of kapotte lagers en geen schade aan kop en zuiger ben er op tijd bij geweest toch bedankt voor jullie reacties af en toe is een andere kijk op een situatie erg handig

En voor de duidelijkheid ik had een koel probleem zat dus een tuitje verstopt van reservoir en daarom had ik cilinder er af gehaald wou alles schoonspoelen enzo en had eerst geen pakking meer dus voor nood effe vloeibare pakking en dit deed hem dus de das om heb nu inmiddels weer normale pakking met kleine extra squish om dat toch nodig was

Last edited:
Advertisement - register to remove this