Kleur bougie, welke goed? Of nog aanpassingen?

Melvin89

Active Member
Nou na veel onderzoek weet ik waar het tikkende geluid vandaan komt en dit is gelukkig niet aan vanaf de krukas of lager.

blijkt vanuit de vertanding te komen maar is nu we stabiel dus binnenkort even hele vertanding inclusief lagers laten reviseren.

gelukkig wel wat kunnen rijden en rijdt nu goed alleen twijfel ik nog even over de sproeier maat en/of de afstand van de bougie (temperatuur).

onderstaand een foto van 2 situaties naast elkaar.
- De bougie die wat lichter van kleur is heeft nog de afstand hoe deze uit het doosje kwam.
- de donkere heb ik op gevoel de afstand iets verkleind.

zit nu sproeier 78 in. En loopt op beide redelijk. Lijkt op de lichtere wel wat beter te lopen.

wat zeggen jullie? Welke situatie en als het de lichtere is dan sproeier zo houden of toch 80 er in?7C88520D-B3C4-4FB4-ABB0-600140839CBC.jpeg D19C2F32-E114-4FC0-9483-8D2B2C322307.jpeg7AC003E7-AEE2-4C1D-ADAD-8B739D9DBFE5.jpeg
 
Advertisement - register to remove this

Heb je de elektrode van de bougie na gemeten met voeler maatjes? Op gevoel is bij dit soort afstellingen niet nauwkeurig genoeg. Dat lipje van de elektrode lijkt ook scheef. Of ik zie dat verkeerd. Dus ik zou meten!

Een waarom heb jij zo'n hoge warmte te graad bougie?

Geef eens wat meer info v.w.b je brommer want ik lees niet alles en ken je machine niet.

Vraag ik me meteen af wat er dan gebeurd als de elektrode er plat op zou liggen? Of te dicht bij? Zeg maar buiten de norm.
 
Heb je de elektrode van de bougie na gemeten met voeler maatjes? Op gevoel is bij dit soort afstellingen niet nauwkeurig genoeg. Dat lipje van de elektrode lijkt ook scheef. Of ik zie dat verkeerd. Dus ik zou meten!

Een waarom heb jij zo'n hoge warmte te graad bougie?

Geef eens wat meer info v.w.b je brommer want ik lees niet alles en ken je machine niet.

yes, I know voelermaat niet liggen dus even zo gedaan, kosten geen drol dus van de week even halen.

NRG Power LC, DR 70. BR9ES werd geadviseerd door motorkit.
 
NRG Power LC, DR 70. BR9ES werd geadviseerd door motorkit.

Die is zeker goed. Wist niet dat je een dr70cc onder had liggen.

Ik heb ook een keer een 9 bougie gehad maar mijn aerox lustte die niet. Een 8 daarentegen wel.
Kostte me wel vermogen en top.

De reden wat toen bij mij dat die met die "9" van 100km+ naar niet harder dan 40 km/u ging.

Na een minuut of 10. Bij een 8 bleef die constant op 80km/U. Iets betere smering in de cilinder.

Ik had toen ook geen warm lopers meer gehad.

Vandaar dat ik ff over die "9" begon. :)
 
Ja daarom kies ik er voor eigenlijk altijd de contactpunten iets dichter op elkaar te doen. Spec van NGK is 0,8 mm maar denk dat ik voor 0,7/0,75 ga.

maar als je naar de bougie kijkt hoe de licht qua kleur is dus zo uit het doosje en zou dus volgens NGK specs moeten zijn. Wat zou je dan doen qua afstelling? Van 78 naar 80? 82 was sowieso echt veel te groot, dan stottert hij als een malle.
 
De kleur uit het doosje is gewoon fabrieks matig. Het gaat erom dat de bougie wel een aantal kilometers heeft gelopen en dán de kleur bepalen. Ga van koffie kleur uit.

De linker lijkt me ietwat zwart. Is toch een 2 takt?

En als die op sproeier 78 naar jouw wens was zou ik daar weer naar terug gaan.

In mijn ogen levert een maatje of twee of drie meer alleen maar meer verbrandings resten op en ge. Immers aan het luchtsysteem kun je niet veel "sleutelen" dus je voegt wel meer brandstof toe maar niet die extra zuurstof die het dan nodig heeft.

Dus wat gebeurd er met die benzine? Of zoals bij een 2 takt worden meeverbrand?
 
De kleur uit het doosje is gewoon fabrieks matig. Het gaat erom dat de bougie wel een aantal kilometers heeft gelopen en dán de kleur bepalen. Ga van koffie kleur uit.

De linker lijkt me ietwat zwart. Is toch een 2 takt?

En als die op sproeier 78 naar jouw wens was zou ik daar weer naar terug gaan.

In mijn ogen levert een maatje of twee of drie meer alleen maar meer verbrandings resten op en ge. Immers aan het luchtsysteem kun je niet veel "sleutelen" dus je voegt wel meer brandstof toe maar niet die extra zuurstof die het dan nodig heeft.

Dus wat gebeurd er met die benzine? Of zoals bij een 2 takt worden meeverbrand?

Ho, denk miscommunicatie.

beide is zelfde setup meerdere kilometer mee gereden alleen is links de ruimte tussen de bougie punten anders dan bij rechter. Verderest alles hetzelfde.

niet aan setup/afstelling gezeten verder.
 
Heb je de elektrode van de bougie na gemeten met voeler maatjes? Op gevoel is bij dit soort afstellingen niet nauwkeurig genoeg. Dat lipje van de elektrode lijkt ook scheef. Of ik zie dat verkeerd. Dus ik zou meten!

Een waarom heb jij zo'n hoge warmte te graad bougie?

Geef eens wat meer info v.w.b je brommer want ik lees niet alles en ken je machine niet.

Vraag ik me meteen af wat er dan gebeurd als de elektrode er plat op zou liggen? Of te dicht bij? Zeg maar buiten de norm.
Hij is te dicht dan vonkt hij niet goed
 
Oftewel originele afstand aanhouden of even nameten met voelmaat op 0,8 mm.

maar als jullie dan kijken naar de rechter bougie? Die heeft normale afstand, in mijn ogen net even te arm draaiend of niet?
 
Back
Top