Klepspeling uitlaat te krap, inlaat goed

Fringeltje

New Member
Gisteren kleppen gesteld van een Chinees, 4 takt injectie. volgens het boekje moeten ze allebei op 0.12 gesteld worden.
inlaat stond goed, uitlaat stond minder dan 0.10 mm dus die hebben we goed gezet.
scooter februari 2021 nieuw gekocht, staat nu 9.000 km op. Maar er waren vanaf 8.000 km problemen, scooter viel na een tijdje uit en wilde niet meer aan. Vanaf 0 tot 8.000 om de 2.000 km luchtfilter, motorolie en vertandingolie ververst en 1x nieuwe bougie en 1x nieuwe rolletjes. Na het uitvallen benzine filter vervangen en hij deed het weer, dus opgelost. Niet dus, want na een week of 2 weer uitvallen. Toen bobine, glaszekering en startrelais vervangen en weer opgelost. Tot nu, weer uitval.
wat kan het toch zijn dacht ik, totdat ik realiseerde dat de kleppen nog nooit waren gesteld.
Nu start en rijdt hij weer. Scooter is van onze dochter maar die vertrouwt het ding niet echt meer. Logisch.
Vraag aan de kenners, zou het niet stellen van de kleppen de oorzaak van de problemen kunnen zijn geweest?
 
Advertisement - register to remove this

Ik snap dat het nu al te laat is omdat je er zelf aan gesleutelt hebt, maar mocht je ooit nog een nieuwe scooter kopen. Laat hem dan onder garantie repareren. Dan waren al deze problemen kosteloos opgelost.

Om wat voor scooter gaat het? Merken zoals la souris staan er bekend om dat het ene na het andere kapot gaat. Het lijkt me iedergeval niet dat het de klepspeling is. Hierdoor start en loopt hij hooguit wat slechter. Maar wie weet heeft dat het probleem toch opgelost
 
Ik snap dat het nu al te laat is
Waarom zou het nu al te laat zijn?
Als je de Nederlandse wetgeving erop naslaat zie je al gauw dat de wettelijke garantie geen vaste periode kent.

Kijk hier eens: https://www.rijksoverheid.nl/onderw...ntwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Echter als ik lees dat bij deze scooter na 1 jaar en 9 maanden nog nooit de kleppen zijn gesteld, vermoed ik dat de onderhoudsbeurtenintervallen ook niet nauwgezet gevolgd zijn en er momenteel zelf aan gesleuteld wordt en dan wordt een beroep doen op wettelijkegarantie wel heel erg moeilijk.

Ik lees:
inlaat stond goed, uitlaat stond minder dan 0.10 mm dus die hebben we goed gezet.

Hoeveel minder, want als het verschil tov 0,12 toch al tegen de 0,05 loopt kan dit wel degelijk problemen opleveren.
Of deze discrepantie in klepspeling ook daadwerkelijk de oorzaak is geweest voor de klachten is koffiedik kijken, de tijd zal het leren.
 
Hoeveel minder kan ik niet beantwoorden. Feit is dat de 0.10 er lastig tussendoor ging.
onderhoud is, behalve de eerste na 500 km, altijd zelf gedaan.
Het is inderdaad afwachten of het nu is opgelost. Dat laat ik uiteraard weten.
mijn vraag is eigenlijk meer zoiets van wat een te krappe uitlaatklep voor gevolgen kan hebben. Daar heb ik jullie kennis bij nodig.
 
wat is TE krap? bij 0.10 gaat de klep verder open dan bij 0.12.

mocht de klep te heet zijn geworden dan is ie krom en sluit niet goed meer af.
dit kan voor vervelende problemen zorgen.

rare maat trouwens voor een GY6 0.12
 
r als ik lees dat bij deze scooter na 1 jaar en 9 maanden nog nooit de kleppen zijn gesteld, vermoed ik dat de onderhoudsbeurtenintervallen ook niet nauwgezet gevolgd zijn en er momenteel zelf aan gesleuteld wordt en dan wordt een beroep doen op wettelijkegarantie wel heel erg moeilijk.
Dit was ook een van de redenen. Voor zover ik heb gezien ben je verplicht het vaste onderhoud te laten doen bij een dealer en zou je dit moeten kunnen aantonen.
En als je er zelf aan gaat sleutelen heb je hier geen bewijs van en kan je het ook fout gedaan hebben.

Hier is helaas niks meer aan te doen. Alleen maar een tip om gedoe als dit te voorkomen.



Waar het probleem overigens aan kan liggen zou ik niet weten. Omdat het meeste andertussen al vervangen en afgesteld is ben ik bang dat het iets elektronisch zou kunnen zijn. Sensoren, ecu of wat er ook allemaal precies in zo'n injectie systeem zit. Heb hier alleen de ballen verstand van
 
slecht starten, belabberd stationair draaien, klote optrekken...

bij de meeste GY6(kymco, en dat is geen chinees) blokjes is het af fabriek 0.04 in en uit.
 
wat is TE krap? bij 0.10 gaat de klep verder open dan bij 0.12.

mocht de klep te heet zijn geworden dan is ie krom en sluit niet goed meer af.
dit kan voor vervelende problemen zorgen.

rare maat trouwens voor een GY6 0.12

Misschien waren dat geen MM maar een SAE maat (een buitenlandse maat geving) Zoals met engelse sleutels.
Post automatically merged:

slecht starten, belabberd stationair draaien, klote optrekken...

bij de meeste GY6(kymco, en dat is geen chinees) blokjes is het af fabriek 0.04 in en uit.

Ik zit hier gewoon op 0.10 / 0.10

Vond hem strakker op stationair pas kl*te lopen.. Nou draait die veel mooier stationair.
 
0.10 0.10 is niet gewoon.... het is een gewoonte.

ik denk als gewoon het instuctieboekje gevolgd word er ook niet zoveel naar de klote gaat.
 
0.10 0.10 is niet gewoon.... het is een gewoonte.

ik denk als gewoon het instuctieboekje gevolgd word er ook niet zoveel naar de klote gaat.

Staat gewoon in het peugeot onderhoudswerkboek.. Ze zullen het vast toch wel weten?


Heb zelf ook getest op 0.05 en 0.06 inlaat.

En uitlaat 0.07 en 0.08

Die fabeltjes had ik zelf al ontkracht door gewoon te proberen. Als een motor dan niet goed draait dan zegt dat toch al genoeg.
 
Eigenlijk heel bijzonder dat 0.01 of 0.02 zo’n verschil kan maken.
We gaan zien of de scooter nu langere tijd zonder uitvallen blijft draaien of dat er toch iets anders mis is.
 
Kan je aangeven welke problemen dan onder andere kunnen ontstaan? Daar ben Ik nieuwsgierig naar.
O.a verbrande kleppen , en ook daardoor schade aan de zuiger en cilinder , door stukjes van deze klep . Doordat het brandende uitlaatgas langs de kleppen lekt. En dat is meestal de uitlaat klep , omdat deze het heetst wordt. Daarom is bij diverse motoren de speling van de uitlaat klep groter als van de inlaatklep.
De inlaatklep wordt ook nog gekoeld door het koude lucht mengsel , wat naar binnen wordt gezogen.
Ik heb een gy6 en stel vanaf het begin de kleppen op 0.10 en dan om de 4000km controleer ik deze.
Ik persoonlijk zou van die 0,02 niet wakker liggen . Alles valt of staat met regelmatig onderhoud met de Chinese gy6. Maar dat geldt eigenlijk voor alle motoren.
 
Goede tip is om er geen dunne motor olie erin te doen.


Had laatst in die van mij 500ml 10w40 met 250 ml +/- 15 15w40 bij elkaar gemengd.. En dat reed best lekker.
Nadeel is dat de olie na enige tijd er als `water` eruit komt lopen. Door de olie wat dikker te houden beveilig je wat meer van een betere smering.

Uiteraard word volgens mij alle olie dan `waterig`.. Maar als de olie standaard olie al dun is, dan is het ook niet raar als de krukaslagers z.s.m eruit liggen of vast naait.
 
Ik heb een gy6 en stel vanaf het begin de kleppen op 0.10 en dan om de 4000km controleer ik deze.
Gebeurt het bij die controles vaak dat je moet bijstellen of komt dat nauwelijks voor?

Als ik de opmerkingen zo samenvat dan lijkt het stug dat die klep die net even te weinig speling had, de oorzaak is van het onregelmatig stilvallen. Maar we gaan het zien.
 
Dat lijkt me ook stug , de eerst keer dat ik ze stelde , was toen ik de scooter kreeg , deze had toen 2000km gelopen , toen een beurt gedaan en de carb vervangen i.v.m 2 jaar stilstaan met E10 benz. Weet nu niet meer of ik ze toen moest stellen .Bij de 6000 km beurt gecontroleerd , maar stonden allebei nog op 0,10 . Dus niets aan veranderd.
 
Staat gewoon in het peugeot onderhoudswerkboek.. Ze zullen het vast toch wel weten?


Heb zelf ook getest op 0.05 en 0.06 inlaat.

En uitlaat 0.07 en 0.08

Die fabeltjes had ik zelf al ontkracht door gewoon te proberen. Als een motor dan niet goed draait dan zegt dat toch al genoeg.
das franse troep.... we hebben t hier over een volbloed chinees.

enne olie mixen?!?!?!? WTF
 
Update; de scooter is opnieuw zo maar tijdens het rijden uitgevallen. Conclusie is dat de Klepspeling niet de oorzaak is geweest Van dit euvel.
We hebben er genoeg van. De Berini uit 2021 met injectie is vanmiddag ingeruild en we hebben een Vespa LX snorscooter uit 2011 met ouderwetse carburateur gekocht. We krijgen hem volgende week. Hopenlijk hebben we meer plezier van de Vespa.
 
Back
Top