kleppen stellen benzine verbruik?

Toeter

New Member
Hey ik heb een vraag over kleppen stellen en sproeiermaat en benzineverbruik
Klopt het dat bij strakkere kleppen er minder benzine word aangezogen in de cilinder , en met ruimere kleppenspeling juist meer benzine?
Als dat klopt....
Zou dan een ruime kleppenspeling met een kleine sproeier ongeveer evenveel benzine aanzuigen als een strakke klepspeling met een grotere sproeier??
Of zit ik hiermee helemaal verkeerd?
 
Advertisement - register to remove this

Ja ok...
Maar ik ben met een keihin carberateur met sproeier 74 en ruime 10-15 klepspelling begonnen, en omdat dat voor een standaard ontgrensde gy6 blok te klein zou zijn, ben ik nu geeindigd met een nieuwe imitatie carberateur sproeier 80 en klepspeling 0,6in-0,8uit.
Hij rijd nu zelfs minder hard en het lijkt erop dat hij ook meer benzine verbruikt?
Dus ben er niet echt op voorruit gegaan?
 
De sproeiermaat heeft er als het goed is sowieso niks mee te maken. De kleppen laten namelijk de mix van lucht/brandstof door. En als de kleppen 2x zo ver open zouden gaan betekent niet direct dat de sproeier 2x zo groot moet aangezien de sproeier de verhouding lucht/brandstof bepaalt.
Klopt het dat bij strakkere kleppen er minder benzine word aangezogen in de cilinder , en met ruimere kleppenspeling juist meer benzine?

Hoe kleiner je de klepspeling afstelt hoe verder hij opengaat. Let er wel op dat hij kan gaan lekken
Zou dan een ruime kleppenspeling met een kleine sproeier ongeveer evenveel benzine aanzuigen als een strakke klepspeling met een grotere sproeier??
Of zit ik hiermee helemaal verkeerd?

Bij lagere toeren is het (net zoals een kleine carburateur) wel voordelig om de klep iets minder ver open te laten gaan hierdoor mengt de brandstof beter met de zuurstof als ik me dit goed herinner. Maar bij een 4t scooter is dit niet van toepassing aangezien je, als het goed is, toch constant rond de 8 duizend toeren zit. Of je zou n soort van vtec op je scooter moeten knutselen. Dan zou er waarschijnlijk wel iets van een verbetering zijn.

Je zou ze ook dusdanig kunnen proberen af te stellen dat het als een soort van begrenzing werkt, kos t je vermogen maar bespaart je wel benzine

Ik denk dat je beter profiteert van hard opgepompte banden en de onderhoudsbeurten optijd doen als je benzine wilt besparen.
 
Hoe kleiner je de klepspeling afstelt hoe verder hij opengaat. Let er wel op dat hij kan gaan lekken

Dat snap ik dus niet, heb het al eens eerder gelezen hier op forum ergens.
Dus eigenlijk dan wel omgekeerd...hoe kleiner(strakker) hoe verder hij opengaat (meer benzine aanzuigen).....!?
Maar dan is hoe wijder(ruimer) des te minder ver hij opengaat (minder benzine aanzuigen).

Trouwens gaat het me niet echt om benzine verbruik, maar meer het begrijpen van wat er gebeurt bij welke aanpassing.
 
zoals je het hier boven neer hebt gezet klopt het.

De klepspeling is voor het compenseren van het uitzetten van het metaal (door warmte). Als je bijvoorbeeld geen klepspeling hebt, maar dat het 1 massief stuk is. Dan loopt hij met een koude motor prima. Maar als het staal dan uitzet doordat de motor warm wordt gaat de klep te ver open en gaat hij lekken.
Dit is tenminste hoe ik het begrepen heb. Hoor het graag als iemand nog een toevoeging en/of verbetering weet
 
Last edited:
Ja ok...
Maar ik ben met een keihin carberateur met sproeier 74 en ruime 10-15 klepspelling begonnen, en omdat dat voor een standaard ontgrensde gy6 blok te klein zou zijn, ben ik nu geeindigd met een nieuwe imitatie carberateur sproeier 80 en klepspeling 0,6in-0,8uit.
Hij rijd nu zelfs minder hard en het lijkt erop dat hij ook meer benzine verbruikt?
Dus ben er niet echt op voorruit gegaan?

De fout kan ook door de imitatie carburateur kunnen komen.. Zou dan de boel ook eens testen met de keihin.

Als de kleppen te lang open gaan of te veel heb je dus sneller kans dat de compressie uit de motor naar buiten verdwijnt. Zonder die compressie heb je sneller de kans dat de motor uit valt en of niet meer te starten is. Je wilt overigens ook niet dat de klep tegen de kop van de zuiger gaat tikken.
 
Back
Top