Klep afgebroken en verbrand

Jaapie-1990

New Member
Beste,

Vorig jaar scooter gekocht uit bouwjaar 21 een chinees replica ding, trok niet heel super.
Kleppen gesteld, en uiteindelijk nieuwe cilinder en kop opgezet omdat een klep de zuiger heeft geraakt wel een 70 cc met grotere injector.
Afgelopen zondag tijdens rijden in eens alle compressie weg nu uit elkaar gehaald en blijkt dat een klep afgebroken is en door mn zuiger gedrukt.
Klepspelling was 15 heb m 4 x gemeten na vervangen van cilinder en dat heeft nog eens 1000 km gehad.
Iemand idee waarom die klep afgebroken is, toch te warm? of is 70 cc voor injectie te veel, of moet de uitlaat speling op 20 staan.
 
Advertisement - register to remove this

Is dat de voorgeschreven speling dan , bij 70cc ? kan ook een materiaal fout zijn , Is de klepschotel van de steel gebroken? of is de schotel verbrand ? En welke klep in of uit
 
Jaa 10 in 15 uit bij 70 cc met grotere injector dus meer brandstof en meer verbranding was ook advies van scooter monteur die zelf scooter onderhoud en toebehoren verkoopt.
Klepschotel van de steel afgebroken inderdaad van de uitgaande klep. is paar keer flink getikt tegen de kop en zuiger compleet gat ingeslagen.
Nu blokje goed zuiveren van alle brokken, dus dikke ellende.
Heb jij ander advies dan van klepspelling, materiaal fout zou zeer zuur zijn.
 
Of het een materiaal fout is , is zo moeilijk te zeggen , dat zou je denk ik kunnen laten onderzoeken , maar daarvan zullen de kosten hoger zijn , als
je nieuwe onderdelen kosten. Klepspeling zou ik gewoon aanhouden, als wat je nu ook doet . Is je cil kop nog te redden of moet je alles nieuw?
En zeker zuur , als je alles nieuw koopt en dit gebeurt.
 
Misschien een vastgelopen klepsteel? Je leest het niet vaak, maar mogelijk dat die niet goed gesmeerd is geweest. Ligt er ook aan wat voor constructie er precies inzit. Bronzen bussen zouden bijvoorbeeld zelfsmerend moeten zijn.
 
Hier zie je de schade, ben bang ik het blok helemaal uit elkaar zou moeten halen, of spoelen met benzine en lucht doorblazen? en hoe groot is de kans als er stukje blijft zitten deze opgepompt wordt?
WhatsApp Image 2023-05-17 at 21.59.43.jpeg
 
- zijn het mogelijk overtoeren geweest, met zwevende kleppen als gevolg?
- was de nokkenas timing ok?
- je hoort toch niet gauw dat een klep vastloopt in de geleider. Maar toch. Een smeerprobleem aldaar? oeps, Rob105 opperde dit al.
- toch een iets dikkere voetpakking monteren waardoor er een veiligheidsmarge ontstaat. Of weet je gewoon zeker dat de kop en cilinder en zuiger bij elkaar passen?
- Ik zou het blok zeker uit elkaar halen wanneer je risico zo klein mogelijk wil maken. Dat is even slikken. Maar en klein stukje metaal wat achterblijft kan roet in het eten gooien.
- De lagers van de krukas, zoals het big- en small- end hebben flink op hun lazer gehad. Een beetje axiale speling mogen ze hebben maar radiale heel weinig. De twee grote zij lagers van de krukas kunnen denk ik wel wat hebben.
- Zou er sprake geweest zijn van detonatie, schadelijke zelfontbranding. Ken je het geluid van een pingelende motor? Gebruik je E5, of iets anders met een hoog octaangehalte?
- wat een doffe ellende om te zien ook. Succes met de wederopbouw!
 
- zijn het mogelijk overtoeren geweest, met zwevende kleppen als gevolg?
Zou kunnen, zat wel op maximaal waar ik twijfelde of dit goed was dus veel toeren en en klein beetje geluids inval op motor niveau vermogen was prima
- was de nokkenas timing ok?
Jaa, heb 3x nagekeken en gesteld tijdens inrijden toen der tijd
- je hoort toch niet gauw dat een klep vastloopt in de geleider. Maar toch. Een smeerprobleem aldaar? oeps, Rob105 opperde dit al.
Hoe zou dit kunnen komen? olie voldoende nokkenas netje vet, niks overdreven maar niks droog
- toch een iets dikkere voetpakking monteren waardoor er een veiligheidsmarge ontstaat. Of weet je gewoon zeker dat de kop en cilinder en zuiger bij elkaar passen?
Zaten al 2 voetpakkingen op
- Ik zou het blok zeker uit elkaar halen wanneer je risico zo klein mogelijk wil maken. Dat is even slikken. Maar en klein stukje metaal wat achterblijft kan roet in het eten gooien.
Hier heb ik eerlijk gezegd weinig animo voor
- De lagers van de krukas, zoals het big- en small- end hebben flink op hun lazer gehad. Een beetje axiale speling mogen ze hebben maar radiale heel weinig. De twee grote zij lagers van de krukas kunnen denk ik wel wat hebben.
Axiale is minimaal, radiale niks dit is al gecheckt
- Zou er sprake geweest zijn van detonatie, schadelijke zelfontbranding. Ken je het geluid van een pingelende motor? Gebruik je E5, of iets anders met een hoog octaangehalte?
Ik tank e5 en gooi van dat spul bij om koolafzetting te voorkomen, toen ik scooterkocht was alles verkoold en toen alles al vervangen. dus nu 2e x in jaar tijd helaas.
Pingelende motor zo van hogere en lagere geluidsfrequentie zonder vermogensverlies? Indien dat ja in combinatie met hogere toeren.
Detonatie klinkt me onbekend helaas, verklaar je nader
Zwaardere rollen dan ?
- wat een doffe ellende om te zien ook. Succes met de wederopbouw!
Hoop je met deze info mij weer verder kan helpen
 
Met E5 en twee voetpakkingen is de kans op detonatie, zelfontbranding op het verkeerde moment, niet erg groot.
Teveel toeren gemaakt, komt als een mogelijke oorzaak naar voren.
Maar goed, wat schiet je daar mee op...
 
hoe ziet de hevelbrug eruit?? die zal ook aardige tikken hebben gehad.
zijn er wel de goede kleppen/kop gebruikt?
 
Met E5 en twee voetpakkingen is de kans op detonatie, zelfontbranding op het verkeerde moment, niet erg groot.
Teveel toeren gemaakt, komt als een mogelijke oorzaak naar voren.
Maar goed, wat schiet je daar mee op...
Jaa kan je toeren minderen door zwaardere rollen inplaats minder gas :)
Post automatically merged:

Race Spie gebruikt ? dus ... een vervroegings spie ? Krukas / Vliegwiel?
weinig race aan een gy6 blok van 2021 euro 4 heeft niks anders dan 72 cc en grotere injector
Post automatically merged:

hoe ziet de hevelbrug eruit?? die zal ook aardige tikken hebben gehad.
zijn er wel de goede kleppen/kop gebruikt?
Ziet er goed uit weinig geks aan te zien, jaa lange kleppen en deze kop voor euro 4 was sinds augustus ook nieuw
 
Heb alles nieuw gemonteerd, echter is de uitgaande klep wat stug en schiet niet altijd terug, wat kunnen we beste mee doen opnieuw laten zetten? of nieuwe cillinderkop en al
 
Heb je nu een nieuwe kop geplaatst , waar die klep van blijft hangen , of de oude opgeknapt en een nieuwe klep erin ? Als het een nieuwe is zou ik hem terug sturen.
 
Heb je nu een nieuwe kop geplaatst , waar die klep van blijft hangen , of de oude opgeknapt en een nieuwe klep erin ? Als het een nieuwe is zou ik hem terug sturen.
Nieuwe kop met nieuwe kleppen, uitgaande klep stond al open bij ontvangst tegen duwen en schiet weer terug. Na montage ging goed en viel uit na hard tikken dus kleppen te veel spelling. toen opnieuw goed gezet en weer zelfde na 10 minuten dus kan weer afhalen ben ik bang.
volgens retroscooteronderlen.nl moet je ze even zelf verstellen de kleppen en niks bijzonders. ga nu elders bestellen.
 
Er is structureel iets mis aan het gaan, en misschien heb je alweer een nieuwe uitlaatklep nodig.

- je koopt een nieuwe cilinderkop en de uitlaatklep staat open. Of bedoel je dat je een andere, tweede hands kop kocht? Wat het ook was: dan ga je toch kijken hoe dat komt. Een normale uitlaatklep heeft geen duwtje nodig om dicht te gaan. Ja toch?
- je zet m in elkaar en na 10 min valt ie uit. Hoe bedoel je dat? Wel compressie maar niet meer te starten. Geen compressie at all? Volgens mij valt een motor niet uit vanwege teveel klepspeling. Daarna krijg je m gewoon weer aan de praat (?) maar na 10 minuten hoor je m weer tikken.
Kun je kleppen stellen, of hebben we hier te maken met een verschijnsel dat maar zelden voorkomt?
- Op mijn Honda ss50 had ik ooit een snelle nokkenas gezet. Veel toeren bij iets van 62 cc. Ik dacht kom, we zetten een paar dikke ringen onder de klepveren, en dan kunnen die toeren veilig gedraaid worden. Na 100 km begon de ellende: Tikkende kleppen. Bizar. Bijgesteld, en na 20 km weer tikken en steeds minder vermogen. Een op die manier tikkende klep, wijst erop dat ie niet meer goed terug kan komen. In mijn geval omdat de klepzittingen niet bestand waren tegen de sterke kracht van de veren, en dan is de uitlaapklep als eerste de sjaak om te verbranden.
Dus is mijn vraag: zitten er niet al te sterke klepveren op? Is er iets verkeerds gegaan met te lange kleppen, te lange klepveren? Eerder vertelde je dat de schotel van de uitlaatklep er af was gebroken: was ie onthoofd door de te sterke klepveer, of kwam ie gewoon tegen de zuigerkop aan?
- Wanneer je weer op nieuw gaat opbouwen, kijk dan eens, zonder voetpakkingen of de kleppen de zuiger raken of niet. Als dat goed gaat, heeft ie zeker een veiligheidsmarge met voetpakkingen. En laat stapsgewijs zien hoe je het doet door fotos. Ook de timing...
 
En heb je ook de juiste cil kop , er zijn twee type , lange en korte kleppen .Deze hebben allebei een eigen kleppenbrug .
Als je b.v de verkeerde hebt , komt de stelbout scheef op de klepsteel te staan. Hieronder het verschil .
 

Attachments

  • cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    cilinderkop_met_korte_kleppen.jpg
    100.5 KB · Views: 5
  • cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    cilinderkop_met_lange_kleppen_gy6.jpg
    74.4 KB · Views: 5
Er is structureel iets mis aan het gaan, en misschien heb je alweer een nieuwe uitlaatklep nodig.

- je koopt een nieuwe cilinderkop en de uitlaatklep staat open. Of bedoel je dat je een andere, tweede hands kop kocht? Wat het ook was: dan ga je toch kijken hoe dat komt. Een normale uitlaatklep heeft geen duwtje nodig om dicht te gaan. Ja toch?
Nieuwe klep, waarbij de uitgaande klep openblijft staan. deze terug geduwd ik dacht met compressie duwt hij m wel terug maar niet
- je zet m in elkaar en na 10 min valt ie uit. Hoe bedoel je dat? Wel compressie maar niet meer te starten. Geen compressie at all? Volgens mij valt een motor niet uit vanwege teveel klepspeling. Daarna krijg je m gewoon weer aan de praat (?) maar na 10 minuten hoor je m weer tikken.
Doordat ik de klep goed gepositioneerd had en de kleppen gesteld starte hij gelijk, na paar minuten begon hij te tikken en viel uit. toen gekeken en de spelling was enorm. dus de klep schiet niet terug naar zijn positie en de tuimelaar raakt de klep niet meer daardoor is dit duidelijker?
Kun je kleppen stellen, of hebben we hier te maken met een verschijnsel dat maar zelden voorkomt?
Kleppen gesteld maar zie bovenstaande
- Op mijn Honda ss50 had ik ooit een snelle nokkenas gezet. Veel toeren bij iets van 62 cc. Ik dacht kom, we zetten een paar dikke ringen onder de klepveren, en dan kunnen die toeren veilig gedraaid worden. Na 100 km begon de ellende: Tikkende kleppen. Bizar. Bijgesteld, en na 20 km weer tikken en steeds minder vermogen. Een op die manier tikkende klep, wijst erop dat ie niet meer goed terug kan komen. In mijn geval omdat de klepzittingen niet bestand waren tegen de sterke kracht van de veren, en dan is de uitlaapklep als eerste de sjaak om te verbranden.
Dus is mijn vraag: zitten er niet al te sterke klepveren op? Is er iets verkeerds gegaan met te lange kleppen, te lange klepveren? Eerder vertelde je dat de schotel
van de uitlaatklep er af was gebroken: was ie onthoofd door de te sterke klepveer, of kwam ie gewoon tegen de zuigerkop aan?

Klepspelling was uit toen de klein denk ik daardoor niet genoeg kunnen koelen, en afgebroken door tegen de zuiger
- Wanneer je weer op nieuw gaat opbouwen, kijk dan eens, zonder voetpakkingen of de kleppen de zuiger raken of niet. Als dat goed gaat, heeft ie zeker een veiligheidsmarge met voetpakkingen. En laat stapsgewijs zien hoe je het doet door fotos. Ook de timing...
Post automatically merged:

En heb je ook de juiste cil kop , er zijn twee type , lange en korte kleppen .Deze hebben allebei een eigen kleppenbrug .
Als je b.v de verkeerde hebt , komt de stelbout scheef op de klepsteel te staan. Hieronder het verschil .
Het is euro 4 cilinderkop met tempratuursensor, die zijn momenteel alleen in lange kleppen en die behoren hier ook op
 
Back
Top