Klep afgebroken en verbrand

Jeroen2

Active Member
Ok. dat helpt om te zien. Maar helemaal scherp op de klepschotels is ie nou ook weer niet. Probeer andere invalshoek van licht en positie.

- zien we hier de uitlaatklep die vastzit in zijn klepgeleider?
- de andere klep, inlaat, lijkt dicht te zitten, maar ook wat te wijken richting de kijker. Sluit ie goed? Blaas eens in het inlaatkanaal. Hij lijkt wel krom te zijn, en aan een kant wel te sluiten en aan de andere kant niet. Kan aan de foto liggen..
- is deze foto met of zonder de nokkenas erin genomen?
- is de uitlaatklep eruit te krijgen? Hoe ziet de steel eruit? Hoe ziet de klepgeleider er van binnen uit? is de klep gangbaar te maken door de klepsteel op te schuren?
- je hebt een kop met lange kleppen. Hoort daar een andere nokkenas bij, dan bij de korte kleppen kop?
- Misschien weet jij dat Arie: heeft de 50 cc een andere timing dan de 70 cc? En dus een andere nokkenas?
 

Harrr

Well-Known Member
Balen. Heb je een vliegwieltrekker?
1 Achter vliegwiel en eerste carterdeel rechterzijde zit jouw oliepompje. Hierop zit een plastig tandwiel. Wordt die aangedreven door krukas? Tip; Onder oliepomp zitten twee afdichtringen en twee van de drie boutjes zijn korter.

2 gaat de olie vrij door de voetpakkingen? Heb je echt niet per ongeluk pasbus (3 foute mogelijkheden!) geplaatst in de linker boven draadeind? Hier gaat olie doorheen.

3 heb je de leestekens op de tuimelaarbevestiging ondersteboven? Hier zit het laatste stukje oliekanaal namelijk.

Ik zoek het in smering.

Groet,
 

trabiarie

Well-Known Member
Misschien weet jij dat Arie: heeft de 50 cc een andere timing dan de 70 cc
Nee volgens mij zijn de nokkenassen gelijk , alleen het verschil zit in de klep bruggen , maar voor deze , zijn volgens jaapie-1900 alleen lange kleppen , en heeft hij een nieuwe kop gekocht , neem aan dat daar ook de brug bijzat , en misschien de nokkenas ook.
Lijkt mij toch eerder dat er iets fout gaat bij de timing , en daardoor de klep beschadigd. Dat een klep tegen de veerdruk in open blijft staan , kan alleen maar bij een beschadiging klepsteel/ geleider , of de klep is inderdaad krom . Jaap heb je de trekkende kant van de ketting strak gehouden , en toen de spanner gemonteerd , en met de hand , het vliegwiel , zonder bougie een paar keer rond gedraaid , en geen weerstand gevoeld ? En daarna de timing gecontroleerd ? En ook gekeken als de zuiger op bdp staat , het merkteken op het vliegwiel overeen komt , met de T.
Verder zou ik zeker de punten van Harr nakijken , alhoewel je zegt dat toen je hem nieuw kreeg de klep al niet dicht wou , eigenlijk had je hem toen al niet moeten monteren.
 

C-Row

roeiende kraai
als een klep met speling is afgesteld en niet sluit, zit dat in de geleiding. bij een oudere motor soms door kool- of lakafzetting (uit benzine)
heb je bij de nieuwe kop alles lekker dik in de olie gezet voor je het monteerde en ging rijden? zo niet kunnen er nu al vreetsporen in je geleider en/of op je klepsteel staan waardoor hij blijft hangen.
 

Jaapie-1990

New Member
Balen. Heb je een vliegwieltrekker?
1 Achter vliegwiel en eerste carterdeel rechterzijde zit jouw oliepompje. Hierop zit een plastig tandwiel. Wordt die aangedreven door krukas? Tip; Onder oliepomp zitten twee afdichtringen en twee van de drie boutjes zijn korter.

Wat moet ik hier zoeken, kijken opbevuiling?
2 gaat de olie vrij door de voetpakkingen? Heb je echt niet per ongeluk pasbus (3 foute mogelijkheden!) geplaatst in de linker boven draadeind? Hier gaat olie doorheen.
Jaa toen scooter uitviel heb ik de deksel afgehaald en gestart kwam goed veel olie opgeompt.
3 heb je de leestekens op de tuimelaarbevestiging ondersteboven? Hier zit het laatste stukje oliekanaal namelijk.
Hoe bedoel je ondersteboven? De foto van de kop ? die heb ik in de hand dus niet gemonteerd
Ik zoek het in smering.

Groet,
Post automatically merged:

Nee volgens mij zijn de nokkenassen gelijk , alleen het verschil zit in de klep bruggen , maar voor deze , zijn volgens jaapie-1900 alleen lange kleppen , en heeft hij een nieuwe kop gekocht , neem aan dat daar ook de brug bijzat , en misschien de nokkenas ook.
Inderdaad, allemaal orgineel en passend
Lijkt mij toch eerder dat er iets fout gaat bij de timing , en daardoor de klep beschadigd. Dat een klep tegen de veerdruk in open blijft staan , kan alleen maar bij een beschadiging klepsteel/ geleider , of de klep is inderdaad krom .
Was na een seizoen van 6 maanden stilstaan 1e keer weer rijden, dus miss moesten kleppen nieuw gesteld worden maar toe maar.
Jaap heb je de trekkende kant van de ketting strak gehouden , en toen de spanner gemonteerd , en met de hand , het vliegwiel , zonder bougie een paar keer rond gedraaid , en geen weerstand gevoeld ? En daarna de timing gecontroleerd ? En ook gekeken als de zuiger op bdp staat , het merkteken op het vliegwiel overeen komt , met de T.
Jaa die staat op T met markering dan staat de zuiger op zn verste punt, en dan heeft hij net compressie slag gegeven meen ik.
Ketting los markering goed zetten, ketting op nokkenas leggen. alles vastdraaien. dan kettingspannen afstellen de kleppen, en paar keer rond draaien. voelt compressie en hoort de lucht wegpomen naar uitlaat.

Verder zou ik zeker de punten van Harr nakijken , alhoewel je zegt dat toen je hem nieuw kreeg de klep al niet dicht wou , eigenlijk had je hem toen al niet moeten monteren.
Klopt, met klein tikje schoot hij terug dus dacht zal wel meevallen, en door compressie wel terug geduwd worden maar helaas.
Nu nieuwe geinstalleerd, weer alles eraf en op gezet en getimed. starte direct, alleen weinig vermogen en komt niet boven 30 uit. dus vrees er voor.
Post automatically merged:

Ok. dat helpt om te zien. Maar helemaal scherp op de klepschotels is ie nou ook weer niet. Probeer andere invalshoek van licht en positie.

- zien we hier de uitlaatklep die vastzit in zijn klepgeleider?
jaa ik denk het wel
- de andere klep, inlaat, lijkt dicht te zitten, maar ook wat te wijken richting de kijker. Sluit ie goed? Blaas eens in het inlaatkanaal. Hij lijkt wel krom te zijn, en aan een kant wel te sluiten en aan de andere kant niet. Kan aan de foto liggen..
Had ze doorgespoten met lucht en benzine op de schotel geen bellen toen, maar zie andere reactie blijft hangen de uitlaatklep heb weer nieuwe
- is deze foto met of zonder de nokkenas erin genomen?
foto is los in de hand gedomenteerd
- is de uitlaatklep eruit te krijgen? Hoe ziet de steel eruit? Hoe ziet de klepgeleider er van binnen uit? is de klep gangbaar te maken door de klepsteel op te schuren?
Dat vindt ik wat pielwerk en heb geen ervaring hiermee dus begin ik niet aan breng wel keer weg de kop
- je hebt een kop met lange kleppen. Hoort daar een andere nokkenas bij, dan bij de korte kleppen kop?
Euro 4 en Euro 5 gy6 allemaal origineel deze koppen met lange kleppen, dus alles wat in de scooter zit is gebaseerd op lange kleppen
- Misschien weet jij dat Arie: heeft de 50 cc een andere timing dan de 70 cc? En dus een andere nokkenas?
Dat is een terechte vraag, maar de injector is vergoot dus meer brandstof en lucht en uitlaat wordt gemeten door de lambdasonde en op basis daar van bijgestuurd nog eens
 
Last edited:
Top