kleinere slag, meer toeren mogelijk ?

ruud. said:
koppel * toeren = vermogen , dat is al een oeroud rekensommeje. Mijn vraag dus aan joel, waarom kan je niet dat koppel opbrengen bij bijv 16 k wat een roterende machine wel kan? Ik denk dat het grootste voordeel van de roterende is dat het makkelijk is af te stellen, wil niet zeggen dat het met een membraan niet mogelijk is...


het zit ook niet in het roterende of membraan inlaat dat ie 16.000 tpm draait , ik heb hier zelfs een zuigergestuurde die zo'n 16.000 draait en veel koppel afgeeft , alleen als je niet zo'n hoog toerental nodig bent waarom zou je dan zoveel toeren willen draaien ;)

als jouw vermogen op een hoger toerental word afgeleverd heb je onderin minder , het is gewoon een kwestie van op welke toerental je het nodig bent en vooral KUNT gebruiken...

ik moet wel zeggen dat als ik om me heen kijk dat er steeds beter word omgegaan met een hoog toerental en toch koppel hebben , de powerband word steeds breder over het algemeen..
 
ruud. said:
Mijn vraag dus aan joel, waarom kan je niet dat koppel opbrengen bij bijv 16 k wat een roterende machine wel kan? Ik denk dat het grootste voordeel van de roterende is dat het makkelijk is af te stellen, wil niet zeggen dat het met een membraan niet mogelijk is...

Roterend = vaste timing
Membraan = variabele timing, begrensd door de eigenschappen van je plaatjes.

M.a.w. een roterende schijf heeft geen last van 16k rpm, inlaat periode blijft gelijk, bij een membraan daarentegen is dat niet het geval.

De formule die Luuk opgeeft is de enige echte idd...
 
Joel, ik wil niet heel eigenwijs zijn maar...

http://www.kartservice.nl/modellen/maxterreed.htm

Dit is een automaat kart met super brede powerband (zoals waarschijnlijk jou bekend).

Loopt toch zeker wel door in toeren. Tot de 20.000 omw/min.

Dit komt natuurlijk door verbrandingskamer en uitlaat. Maar het blijft een mebraan cilinder.
 
dat bedoel ik :) die knallen ook genoeg toeren, dus ik zie t probleem niet echt. En tuurlijk moet t nuttig zijn, maar dat word al een stuk makkelijker door t vario systeempje.
 
Jasper V said:
Koppel heb je. En samen met de toeren geeft dat het vermogen. Niet andersom.

je snapt het punt toch?

3x3 = 9
9/3 = ?

als je heen kan rekenen , kun je ook terug rekenen.
Als je bij veel toeren veel koppel wilt hebben , zal je veel pk's nodig hebben.
 
Luuk said:
Joel, ik wil niet heel eigenwijs zijn maar...

http://www.kartservice.nl/modellen/maxterreed.htm

Dit is een automaat kart met super brede powerband (zoals waarschijnlijk jou bekend).

Loopt toch zeker wel door in toeren. Tot de 20.000 omw/min.

Dit komt natuurlijk door verbrandingskamer en uitlaat. Maar het blijft een mebraan cilinder.

Er is een verschil tussen het toerental van topvermogen en het max toerental. Ik heb het over de eerste, jij over de tweede.

Deze motoren draaien dan wel 20k, maar dat is puur omdat ze meer snelheid moeten genereren uit een enkele versnelling. Koppel is bij dat toerental zeer laag...

Ik heb op een 2Fast blok ook 16K gedraaid met een super hoogtoerig pijpje. Daarop leverde die nog een redelijk vermogen, maar koppel is ongeveer gehalveerd... En juist omdat het koppel boven een bep. toerental in de regel steiler afbouwt dan het toerental oploopt, win je geen topvermogen. Mijns inziens zit hem dat in het membraan.
 
Joël said:
Er is een verschil tussen het toerental van topvermogen en het max toerental. Ik heb het over de eerste, jij over de tweede.

Deze motoren draaien dan wel 20k, maar dat is puur omdat ze meer snelheid moeten genereren uit een enkele versnelling. Koppel is bij dat toerental zeer laag...

Ik heb op een 2Fast blok ook 16K gedraaid met een super hoogtoerig pijpje. Daarop leverde die nog een redelijk vermogen, maar koppel is ongeveer gehalveerd... En juist omdat het koppel boven een bep. toerental in de regel steiler afbouwt dan het toerental oploopt, win je geen topvermogen. Mijns inziens zit hem dat in het membraan.

Als je bij een kart me een dusdanig brede powerband nog kan spreken van 'top' vermogen :p

Het nadeel wat jij omschrijft heeft een rotorende machine ook, alleen de vraag is in hoeverre is dat net zo ongunstig. Een roterende inlaat heeft na het bereiken van het topvermogen niet meer de meest gunstige inlaat timing, aangezien deze vast is.

Oplossing; injectie....

of, een op massatraagheid gebaseerde rotorende inlaat schijf waarvan de timing verloopt naarmate de versnelling veranderd...

<]
 
Back
Top