Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Bedoel je dat hij niet meteen aanslaat , of dat de startmotor te langzaam draait?
Als hij niet meteen aanslaat , zou je even de bougie kunnen checken op elektrode afstand , kleppen nakijken op juiste speling . Werking choke .
Het aanslaan op zich heeft niets met de accu van doen , ook zonder accu start hij , stroom voor cdi en bobine komt van de ontstekings spoel van de stator.
Startmotor is goed. Hij slaat niet meteen aan.

Maar met kleppen enz. Dat durf ik niet meer.

Ik zit zelf ook te denken aan de bougie.

Alleen nog ff zoeken wat de elektroden afstand is. Anders bestel ik een nieuwe.
 
Elektrode afstand is 0,6 mm . hierbij het handboek van de motor waar alle maten e.c.t instaan.
Post automatically merged:

En als hij loopt , hoor je dan dat hij na 1 a 2 min verhoogd stationair te hebben gelopen , terug gaat naar normaal stationair ?
Doet hij dat kun je ervan uitgaan dat de choke in orde is
 

Attachments

  • 139 QM(GY6) 4T Engine Manual.pdf
    14.7 MB · Views: 5
Elektrode afstand is 0,6 mm . hierbij het handboek van de motor waar alle maten e.c.t instaan.
Post automatically merged:

En als hij loopt , hoor je dan dat hij na 1 a 2 min verhoogd stationair te hebben gelopen , terug gaat naar normaal stationair ?
Doet hij dat kun je ervan uitgaan dat de choke in orde is
Eerlijk gezegd heb ik er niet eens op gelet of die middels de choke rustig terug gaat. Ik zal dit morgen eens bekijken.

Dankjewel voor dat bestand. Top!

Maar zijn alle gy6 blokken dan hetzelfde? Nee toch? En deze handleiding kan ik dus toepassen op mijn scooter?
 
Last edited:
Als je een zgn grande retro hebt , en er staat op je blok onderop , dat het een bn 139qmb is , is het hetzelfde blok .
Ik heb een grande retro deze heet santini firenze , komt uit denk ik dezelfde frabriek als die van jou , alleen er staat een andere naam op . Blokken zijn hetzelfde , alleen de stickers en naam is anders.
 
Als je een zgn grande retro hebt , en er staat op je blok onderop , dat het een bn 139qmb is , is het hetzelfde blok .
Ik heb een grande retro deze heet santini firenze , komt uit denk ik dezelfde frabriek als die van jou , alleen er staat een andere naam op . Blokken zijn hetzelfde , alleen de stickers en naam is anders.
Ja op mijn blok staat yy50qt-21 (althans op mijn kenteken)
 
bij mij staat zn50qt-e . Onderop het blok zit een platte kant daarop staat het motortype ingeslagen. Bij mij staat daar bn 139qmb Maar je hebt toch ook een gewone carburateur , ik heb alleen uit je vorige berichten begrepen dat het een snor is ? Dan kun je de waarde overnemen uit de handleiding.
 
bij mij staat zn50qt-e . Onderop het blok zit een platte kant daarop staat het motortype ingeslagen. Bij mij staat daar bn 139qmb Maar je hebt toch ook een gewone carburateur , ik heb alleen uit je vorige berichten begrepen dat het een snor is ? Dan kun je de waarde overnemen uit de handleiding.
Ja het is een snor. Ik zal morgen eens goed kijken op het blok. Maar volgens mij heb ik laatst gezien yy50qt-21. Zal morgen nog eens nakijken.
 
Als ik bij Zandri op onderdelen kijk , van benzhou - yy50qt , krijg ik dezelfde lijst met tekeningen als bij mijn grande retro ook allemaal gy6 motoren. https://www.zandri.nl/technische-tekening/benzhou/benzhou-yy50qt-21.html
Dus zullen allemaal uit èèn fabriek komen
Ja dat had ik ook gevonden. Maar die benzhou onderdelen zou ik dan aan kunnen houden voor mijn iva?

Ik heb namelijk een probleem met mijn benzine meter. Als ik hem helemaal vol heb getankt geeft deze leeg aan. Maar ja kan de vlotter, kabels of de benzinemeter zelf zijn.

Is er een manier om te achterhalen welke van deze het probleem zou kunnen zijn?

Maar onthoud dat ik veel info in mijn hoofd niet kan verwerken.

Plus ik heb weinig leefgeld per week dus kan ze niet alle 3 vervangen. :(
 
Ja dat had ik ook gevonden. Maar die benzhou onderdelen zou ik dan aan kunnen houden voor mijn iva?

Ik heb namelijk een probleem met mijn benzine meter. Als ik hem helemaal vol heb getankt geeft deze leeg aan. Maar ja kan de vlotter, kabels of de benzinemeter zelf zijn.

Is er een manier om te achterhalen welke van deze het probleem zou kunnen zijn?

Maar onthoud dat ik veel info in mijn hoofd niet kan verwerken.

Plus ik heb weinig leefgeld per week dus kan ze niet alle 3 vervangen. :(
Staat hij na 10km rijden niet gewoon alsnog op vol? Heeft mijn Iva ook, lig ik niet wakker van.
 
Als ik hem helemaal vol heb getankt geeft deze leeg aan.
Dus hij geeft niets aan , of staat hij op vol als je getankt hebt ? Als hij een hele tijd op vol blijft staan ( heb ik ook en dan ineens gaat hij heel snel naar leeg na een 100km )
Werkt het spul wel , alleen de vlotter beweging klopt niet met de inhoud , dan is het een kwestie van vlotterstang bijbuigen.
Moet ik ook nog steeds doen , maar er ontbreekt bij mij enige moed om weer alles los te halen . Ik hou nu voor de gewoonte om te tanken als de naald net onder vol teken staat ,ik kan dan nog minstens 50km kan rijden , en misschien nog meer .
 
Last edited:
Toch grappig wat je nou eigenlijk krijgt wanneer je een bijna 20 jaar oude Aerox koopt.
Blijft mij verbazen dat mensen dit als eerste scooter kopen.
Wel leuk om te zien, deze 'stapsgewijze' aanpak.
hahaha niet normaal, vind het af en toe zonde om een 16 jarige zo'n scooter zien te kopen. Dan denk ik van je hebt meer ellende dan dat je er mee rond rijd. Zelf heb ik ook nog nooit op een Aerox gereden die lekker reed.
 
Back
Top