Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Ik snap het helemaal. Is ook zeker niet slecht dat jullie je daar zoveel zorgen over maken. Maar ik zie de laatste tijd in veel meer topic steeds preken over veiligheid. Die zijn zeker niet altijd misplaatst maar er hoeft niet in elk topic dat ook maar enige hint over banden of remmen bevat meteen een lap tekst neergelegd te worden over de veiligheid
 

Hoe kan ik zon tankdop het makkelijkst verwijderen zonder sleutel?
Als ik hem doorboor komt er waarschijnlijk troep in de tank. :)
Zodra hij eruit is wil ik tankdop en ccontact slot en buddyslot in één klap vervangen.

JL1P39QMB-B
Is dit verder een regulier Gy6 10 inch blokje?
Zit on een Iva Jet 2016.
 
Met een slagtrekker ,,, Scooterboer heeft die wel .. ( kost 5,00). misschien Gratis als je daar een nieuwe sloten set besteld .

Kijk Video van af 0:38
Post automatically merged:

Hoe kan ik zon tankdop het makkelijkst verwijderen zonder sleutel?
Als ik hem doorboor komt er waarschijnlijk troep in de tank. :)
Zodra hij eruit is wil ik tankdop en ccontact slot en buddyslot in één klap vervangen.
 
De scooterboer heeft werkelijk met een waterpomptang gewoon aan de klep gedraaid en nu kun je t geheel ronddraaien alsof er geen slot in zit.
Ook prima voor nu. :)
Wat ik me trouwens afvraag.
Ik las dat hier een keer, dat de automatische choke bij elke start van de scooter opnieuw inschakelt.
Heb hier een Gy6je . Loopt na start prima stationair ma na een stukje rijden valt hij uit wanneer ik terug ga naar volledig stationair.
Start je hem weer, loopt ie weer prima stationair.
Is sws een schuurvondst, moet nog kleppen stellen en carb reinigen.
Ben echter wel benieuwd naar die choke. Zou denken dat er iets is dat ervoor zorgt dat de choke bij warme motor niet inschakelt.

Ookal is het niet de bedoeling dat je continue uitzet en start, tenzij je kranten bezorgt ofzo. :p
 
Last edited:
Als je start opent de choke omdat hij koud is , het verrijkings kanaal . Als je motor start levert deze spanning via de stator aan de choke , die verwarmd wordt . En door het uitzetten van de was , die erin zit , het verrijkings kanaal weer sluit , dit proces herhaalt zich elke keer dat je de scooter uitzet , maar het duurt bij mij wel even voordat de choke het kanaal weer vrij geeft , de choke moet eerst afkoelen , en ik denk dat ook de temperatuur van de motor , en de onderdelen ( carb) een rol speelt hierin , omdat de was van de choke dan ook verwarmd wordt. Het duurt bij mij ongeveer 1 a 2 minuten voordat de choke er volledig af is , en de scooter stationair draait.
Daarom is afstellen als de motor warm is het belangrijkst , omdat de choke er dan volledig af is . Ook draait bij mij zacht het achterwiel mee , als de choke er op staat.
 
Welke varioblokkeersleutel heb ik hiervoor nodig?
Gaat om een Iva Jet (BTC city) met een zogenaamd GY11 blok wat eigenlijk Gy6 is met wat wijzigingen.
Mijn gy6 sleutel werkt op basis van een halfpoulie met tandwieltjes en werkt hier dan ook niet op.
Tevens vraag ik me af welke maat koppelignssleutel ik kan gaan bestellen.
Helaas staat de scooter verderop in een schuur, even de afstand tussen de koppelingshuis gaten op gaan meten is nu lastig.

Ik overwoog even kort een accuslagtol van de lidl, maar deze is momenteel niet beschikbaar en heeft alleen doppen van 17/19 mm etc.
En 5 instelbare draaimomenttrappen: 100 / 150 / 200 / 300 / 400 Nm vind ik ook maar mwah.
Ben ik denk ik sneller met even een blokkeersleutel en koppelingssleutel bestellen.
Ik bestel alles het liefst bij kparts.nl maar ik zie niet zo 123 een sleutel die deze vario gaat los halen.
 
Marktplaats is je vriend!
vergeet die blokkeersleutel.. en haal een slagmoertol...
dat ding van de lidl haalt echt de 400NM niet... van zn langzalzeleven niet...
maar voor onze hobby is het PERFECT.

op mp een nep makita met echte accu voor 60eu......
 
Marktplaats is je vriend!
vergeet die blokkeersleutel.. en haal een slagmoertol...
dat ding van de lidl haalt echt de 400NM niet... van zn langzalzeleven niet...
maar voor onze hobby is het PERFECT.

op mp een nep makita met echte accu voor 60eu......
Hoeveel NM heb je nodig om die 2 moeren los te halen?
En met wat zet jij 't vast? Dat lidl spul heeft een max aanhaalmoment van 100 nm.
 
Welke varioblokkeersleutel heb ik hiervoor nodig?
Gaat om een Iva Jet (BTC city) met een zogenaamd GY11 blok wat eigenlijk Gy6 is met wat wijzigingen.
Mijn gy6 sleutel werkt op basis van een halfpoulie met tandwieltjes en werkt hier dan ook niet op.
Tevens vraag ik me af welke maat koppelignssleutel ik kan gaan bestellen.
Helaas staat de scooter verderop in een schuur, even de afstand tussen de koppelingshuis gaten op gaan meten is nu lastig.

Ik overwoog even kort een accuslagtol van de lidl, maar deze is momenteel niet beschikbaar en heeft alleen doppen van 17/19 mm etc.
En 5 instelbare draaimomenttrappen: 100 / 150 / 200 / 300 / 400 Nm vind ik ook maar mwah.
Ben ik denk ik sneller met even een blokkeersleutel en koppelingssleutel bestellen.
Ik bestel alles het liefst bij kparts.nl maar ik zie niet zo 123 een sleutel die deze vario gaat los halen.


Om te zien welke koppeling sleutel je nodig hebt:

Koppelingshuis demonteren en de grote moer opmeten met een schuifmaat, en dan weet je het. Kan 37 , 38, 41mm en nog meer zijn..
 
Haal er geen met accu. Die zijn veel minder duurzaam en krachtig. Voor 60 euro heb je al een prima op 230 volt. Heb er zelf een van gude
3 amp makita accu;s dienen mij al 8 jaar..
heb ook de 4 en 5 amp.
ik gebruik ze wel elke dag.
Hoeveel NM heb je nodig om die 2 moeren los te halen?
En met wat zet jij 't vast? Dat lidl spul heeft een max aanhaalmoment van 100 nm.
als het goed is ...(als) 50nm MAX!
mijn tol van makita doet 190nm met volle accu 5 amp.
 
Om te zien welke koppeling sleutel je nodig hebt:

Koppelingshuis demonteren en de grote moer opmeten met een schuifmaat, en dan weet je het. Kan 37 , 38, 41mm en nog meer zijn..
Haha deze is wel gemeen omdat je die sleutel toch al nodig hebt om het koppelingshuis te demonteren.
Ik ga een universeel dingetje bestellen. https://www.k-parts.nl/mezoly-vliegwiel-koppeling-blokkeersleutel-instelbaar.html De gaten in de poelie zijn 7,6 mm, de pinnetjes op de sleutel 6 mm, poging waard.
Als die de halfpoulie niet eraf krijg dan bestel ik een slagmoer, want deze hebben helaas toch wel 3 dagen levertijd.
Ik moet die meuk van de vertandingsas af krijgen om het kickstartgebeuren te kunnen bevestigen bij dit blok.
Echt een moer een sleutel voor de koppeling van de poelies verwijderen heb ik niet nodig, maar zodra het los is zal ik het voor de goede orde opmeten.
Heb wel een grote bacho, maar is toch wat minder handig dan een goede sleutel.
Thanks voor de tip!
 
Heb die universele ook hier liggen.. Maar voor een koppelingshuis blijft deze niet goed zitten (schiet eruit)

Die ijzeren sleutels zijn naar mijn idee beter.

Want je hebt zoiezo die 6 kant nodig om de moer eraf te krijgen.

En of deze op de puntjes past zal je moeten proberen.

Maar meestal staat er op de website ook erbij voor welke scooter het is. (alleen dit komt inderdaad helaas niet altijd 1:1 als je die zeskant nodig hebt. (want dan zit er een kleinere of grotere moer op.)
 
tot uw dienst:
klik
PARKSIDE NIEUWE 20V
Makita body 190nm
makita met accu 14.4
NIEUWE PARKSIDE 30EURO

ik hoop dat je deze optijd ziet .... anders is ie al pleite voor de 60 euro
Thanks.
Ik dacht even dat je een handeltje bedoelde met nep makitas incl. werkende accu. :p
Ik heb de eerste gecontact over wat het precies kost en of het nieuw/gebruikt, met of zonder accu is.
De parkside kost 40 euro bij lidl zelf.
Afhankelijk van de aanlevering kom je er met geluk tussendoor en heb je zelf de versie met aaccu voor 40 euro.
Ben me geluk nu af en toe aan t wagen en de pagina ervan laden.
Heb inmiddels de parkside van Lidl op 220V gebruikt en de moer ging zo los, maar vind t wel leuk om zon ding met accu te hebben. En de vario op deze scooter zal er helaas ook mee los en vast moeten tenzij ik ooit een andere halfpoelie monteer.
Dus ik zal er naar blijven kijken.


Heb die universele ook hier liggen.. Maar voor een koppelingshuis blijft deze niet goed zitten (schiet eruit)

Die ijzeren sleutels zijn naar mijn idee beter.

Want je hebt zoiezo die 6 kant nodig om de moer eraf te krijgen.

En of deze op de puntjes past zal je moeten proberen.

Maar meestal staat er op de website ook erbij voor welke scooter het is. (alleen dit komt inderdaad helaas niet altijd 1:1 als je die zeskant nodig hebt. (want dan zit er een kleinere of grotere moer op.)
Ik kreeg hem helaas niet los met de universele.
Deze moer zat zo vast, met verlengstuk alles kreeg ik hem niet los.
Scooter trok door ze vering en wilde van ze bok af.
Met ze slagmoersleutel was t overigens een fluitje van een cent.

Daarna vast en los halen met de universele sleutel is overigens helemaal prima. :)


Weet iemand eigenlijk welke sproeier er in een ontgrenste gy6 zit?
 
Back
Top