Kleine vraagjes topic #8

Goeieavond,

Een vriend van mij heeft een Vivacity, en zit met het volgende probleem.
Als hij rijd wil z'n scooter nog al eens uitvallen en stotteren, ook doet de verlichting raar en de toeter doet het ook amper.

Mij lijkt dit een massaprobleem? Heb ik gelijk?
En zo ja, kan ik dit gewoon oplossen met een kabeltje van carter(bout) naar minpunt van de accu?

Alvast bedankt :)

Ik heb ooit een kapot voorlampje gehad die bij trillingen sluiting veroorzaakte en daardoor de ontsteking ontregelde. Het kan dus zelfs het stomste ding zijn. Kijk ook de massa van de grondplaat eens na.

Kabeltje van bobine naar blok trekken.

goeden avond

ik heb een derbi hunter veelste lange tijd stil laten staan.
ik heb er weer 3 dagen op gereden en nou nam ik een drempel toen sloeg mijn motortje over en nu doet i alles wat i zou moeten doen behalfe weg rijden?
als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn zou ik het graag willen weten dus aub mail me als je het weet
mvg jan.

jvr1995@hotmail.com

Mijn koplamp van mij Zip SP is kapot echt kapot en nu heb ik hem eruit gehaald.. maar is het legaal om bij dag licht zonder een koplamp te rijden?


H²O MHR

nee is illegaal, er moet ALTIJD werkende verlichting opzitten.,...

heb er al een x een boete voor gehad

Zullen ze moeilijk doen als je gewoon een tijdelijk zelfgemaakt 'lampje' in de plaats zet?

zolang die het doet niet.....

Lol?! Op m'n SR zat ook geen verlichting hoor en op me 14e reed ik er al vaak mee naar school of de stad.. Ook lang politie terwijl me koplamp er zelden in zat

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?

Nog even een vraaaagiieee als ik een racestuur op me scooter zet.. ik heb nu handvaten met gashendels maar moet ik ook nieuwe remhandvaten kopen? of kan ik die gewoon van mijn standaard stuur gebruiken?

Zip.

Gewoon ff losmaken van je oud stuur en dan overzetten naar je nieuw stuurtje ;)

Ik zit met een irritant probleem.
Als ik mijn booster opentrek , trekt ie zonder probleem op maar eenmaal alsie wat terug gevallen is op zijn snelheid wilt ie niet meer optrekken.
Ik moet haast volledig stilstaan voor ie terug deftig wilt optrekken , weet iemand hiermee wat het probleem is ? alles is standaard behalve de carburateur , die is een matje 17.5 geworden met een sproeier van 94
uitlaat is een Gianelli silencer dacht ik ? +pippi+

Ik heb het zelfde probleem gehad.. bij mij was het probleem een te kleine sproeier.. maar het kan ook een te grote staan!


Moet je maar even checken..

stel eerst je carbu af, die is vermoedelijk ook te groot als je de rest standaard hebt maar als je de bougie mooi koffiebruin krijgt geen probleem...

als het dan nog niet goed is de druk en trekveren en vario rollen afstellen
zo te horen zou ik beginnen met iets lichtere rollen..

Silencer betekend demper...

wat is het motorische verschil tussen een zip type 3 snor en brom?
moet er veel gebeuren als ik mijn snor type 3 50 wil laten lopen?
ik weet dat snor tuning verboden is alleen 50 is niet echt heel hard vind ik zelf.


Maar het blijft snor tuning...
Maar om een indicatie te geven, 50 moet prima lukken.

Snor tuning is niet meer verboden!!!!

(?)

idd snortuning is niet langer verboden hier!
en idd 50 is met minimale aanpassingen mogelijk

Überhaupt nooit verboden geweest, althans heeft nooit in de regels gestaan... Gaat om principe's.

Ik kom denk als 10000e forum lid met de vraag hoe en hoelang je 70cc DR moet inrijden?
En wat er gebeurd als je het dus bijv niet goed doet.. dus gewoon gelijk planke met volgas..?

H²O MHR

Rijd een kilometertje of 100 gewoon rustig (weinig toeren, niet vol gas rond knallen) en laat met koude motor de scooter rustig opwarmen.

Een cilinder heeft vanuit de fabriek nog wat kleine randjes metaal bij de poorten. Ga jij gelijk knallen, dan kunnen deze stukjes metaal in de cilinder komen. Ik hoef je waarschijnlijk niet uit te leggen dat dit je cilinder sloopt.

Daarnaast moeten de zuigerveer en de cilinderwand op elkaar inslijten. Een cilinderwand en zuigerveer zijn allebei nooit perfect rond, dus de zuigerveer zal de vorm van de cilinderwand aan moeten nemen. Dit gebeurt niet zomaar, dus vandaar dat je 100 km een beetje rustig moet rijden.

Ik ken er genoeg die na 10 km al vol gas vlammen zonder problemen, maar het is zonde als je na 50 km je cilinder of zuiger alweer kan vervangen.
Hier verder
 
Advertisement - register to remove this

Als je even iets van een afbeelding kan posten, zal denk ik vrij veel helpen.
Had het zelf al uitgevogeld maar bedankt! Bij mijn laatste vraag kom ik nogsteeds niet uit.

Vandaag even wat meer getest, als ik vol gas tijd en dan gas loslaat hoor ik een halve seconde dat getik/gekletter. Geef ik dan weer 2 seconden vol gas en laat dan weer los gebeurt er hetzelfde. Na die halve seconde is het getik/gekletter weer weg. Iets met de vario?
 
Een snelle vraag. Horen deze sporen te zitten op je voorvork? Ik weet dat het zichzelf smeert maar hoort het zoveel te zijn?
 

Attachments

  • 98A2AE66-2BAB-415E-91AC-9172E30B6A7C.jpeg
    98A2AE66-2BAB-415E-91AC-9172E30B6A7C.jpeg
    177.6 KB · Views: 29
  • 540751A8-B63F-4105-8065-A5D0AA27B9F7.jpeg
    540751A8-B63F-4105-8065-A5D0AA27B9F7.jpeg
    148.3 KB · Views: 28
Keerringen zijn ook slijtage delen, en als je het niet zo af en toe schoonmaakt is het niet bevorderlijk voor de levensduur :)
Maargoed dat ik de scooter ga strippen, kan ik dat gelijk aanpakken. Ik dacht: ik ga de how-to gebruiken die in de resources staat. Blijkt dat dat niet voor een USD-vork is. :/

Mocht dat een welkome aanwinst zijn wil ik best wel even mijn proces vastleggen.
 
Maargoed dat ik de scooter ga strippen, kan ik dat gelijk aanpakken. Ik dacht: ik ga de how-to gebruiken die in de resources staat. Blijkt dat dat niet voor een USD-vork is. :/

Mocht dat een welkome aanwinst zijn wil ik best wel even mijn proces vastleggen.

Graag :) Kennis delen wordt altijd gewaardeerd!
 
een USD-vork is. :/
Zo'n USD-vork is nog gevoeliger dan een normale vork zonder rubberen beschermingsslof.
Vroeger had iedere motor/brommer zulke sloffen maar blijkbaar vindt men deze niet mooi genoeg en laat men ze gewoon weg.
Het gevolg viezigheid van opspattend vuil en zand zet zich op de vorkpoot en werkt daar als een schuurmiddel.
Niet echt bevordelijk voor je keerringen en coating van je vorkpoten.
Om maar te zwijgen van opspattende steentje die putjes kunnen veroorzaken of beschadigingen kunnen veroorzaken in de coating van de vorkpoot, roest doet dan wel de rest.
Dus regelmatig goed schoonpoetsen is de beste remedie om lekken te voorkomen.
Ik heb een jaar of 10, BMW F650GS gereden met ook nog een verhoogd spatbord aan de voorzijde.
Je kunt het al raden, het vuil van de weg kon ongehinderd tegen deze poten opspatten vooral bij onverharde wegen waarvoor zo'n brommer toch eigenlijk is gemaakt, zou je denken!
Gevolg regelmatig op de fora klachten over lekkende vorken, vele hebben destijds ook after market sloffen gemonteerd om dit euvel te voorkomen.
Maar ik zie vertikale strepen, als dit beschadigingen zijn en je kunt ze voelen met je nagel heeft vervangen van de keerringen geen zin meer, dit krijg je nooit meer dicht.

Edit: Ik zou het dopje voor de onluchting van je remcilinder er even opnieuw opdrukken.
 
Last edited:
Zo'n USD-vork is nog gevoeliger dan een normale vork zonder rubberen beschermingsslof.
Vroeger had iedere motor/brommer zulke sloffen maar blijkbaar vindt men deze niet mooi genoeg en laat men ze gewoon weg.
Het gevolg viezigheid van opspattend vuil en zand zet zich op de vorkpoot en werkt daar als een schuurmiddel.
Niet echt bevordelijk voor je keerringen en coating van je vorkpoten.
Om maar te zwijgen van opspattende steentje die putjes kunnen veroorzaken of beschadigingen kunnen veroorzaken in de coating van de vorkpoot, roest doet dan wel de rest.
Dus regelmatig goed schoonpoetsen is de beste remedie om lekken te voorkomen.
Ik heb een jaar of 10, BMW F650GS gereden met ook nog een verhoogd spatbord aan de voorzijde.
Je kunt het al raden, het vuil van de weg kon ongehinderd tegen deze poten opspatten vooral bij onverharde wegen waarvoor zo'n brommer toch eigenlijk is gemaakt, zou je denken!
Gevolg regelmatig op de fora klachten over lekkende vorken, vele hebben destijds ook after market sloffen gemonteerd om dit euvel te voorkomen.
Maar ik zie vertikale strepen, als dit beschadigingen zijn en je kunt ze voelen met je nagel heeft vervangen van de keerringen geen zin meer, dit krijg je nooit meer dicht.

Edit: Ik zou het dopje voor de onluchting van je remcilinder er even opnieuw opdrukken.
Dat dopje is mij niet eens opgevallen lol, thanks!

Had het even schoongemaakt en je voelt de verticale strepen niet zitten. Het is wel zo dat ze telkens terugkomen. Ik rijd er ook al een jaar/anderhalf mee, is ook niet heel bevorderlijk.

Ik ga het gewoon proberen te reviseren. Mocht dat niet lukken haal ik een nieuwe, maar dan weet ik in ieder geval hoe ik m kan reviseren. :p
 
Last edited:
Zijn die afdekdopjes voor het ontluchtingsnippetlje universeel? Op internet zijn ze voor een paar euro te krijgen maar ze zouden natuurlijk wel moeten passen op mijn AJP remklauw. :p Geen idee ook hoe ik dit zou moeten opmeten.

Zo'n hele ontluchtingsnippel aanschaffen is een beetje zonde van het geld, al helemaal als dat betekent dat ik weer mijn voorrem moet (laten) ontluchten. Monteur was er uren mee bezig en vond het veel te lang duren vergeleken met andere remklauwen. Nu hoorde ik toevallig van Issa (Tweewielersnoord) dat AJP remklauwen altijd lastig zijn om te ontluchten ivm de dunne lange remslangen.
 
Twee kleine vraagjes.

Mijn Ludix loopt elke keer tegen zijn begrenzing aan 34-36 op teller, je hoort dan ook gewoon echt een partij herrie komen van metaal. Hoogstwaarschijnlijk die vario-plaat. Soms denk ik echt dat dat ding nog een keer eruit schiet. Hoort dit of?

Verder start ie koud heel makkelijk, maar warm moet ik hem echt aankicken + gasgeven. Elektrisch + gasgeven werkt dan niet. Ligt niet aan stationair want warm is die juist meer aan de hogere kant stationair maar wilt bij stilstand wel redelijk snel uitvallen? Ik wil zelf Ff naar de luchtschroef kijken (zit nu op 1.75 slag open, evt 2.25 slag proberen) maar misschien zie ik iets anders over het hoofd.
 
Wat is nou werkelijk het nut van de rode knop rechts op het stuur bij een AGM?
Ik drukte erop tijdens stationair lopen.
Gebeurde niks.
Ma voor zover ik weet als je hem omhaalt dan start de scooter niet, maar wat heb je hieraan?
 
Deze schakelaar is een kill-switch die je in tijd van nood kunt omhalen om de ontsteking uit te schakelen en de motor te stoppen, bijvoorbeeld bij een val.
Je scooter zou ook moeten uitvallen als deze stationair loopt en de schakelaar wordt bediend.
Valt de motor niet uit, klopt er iets niet met je elektrische installatie van jouw scooter.
 
Waar ik wel benieuwd naar ben.

Als een Gy6 blok begrenst wordt dmv een pickup sensor en cdi.
Waarom is het advies volgens sommigen dan om 8 gram bij snor en 5.7 gram bij brom te monteren?
Lijkt mij dat met de juiste rollen je maximale trekkracht hebt bij beide versies ongeacht of je cdi de boel afkapt bij 25 km/h.
Of zit er een andere drukveer in?
 
Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat er bij lichtere rollen op een hoger toerental wordt "geschakeld".
Bij een hoger toerental zit veelal meer vermogen (tot een zekere hoogte wel te verstaan, kijk naar een dyno van een scooter of motor).
De CDI heeft zeker ook invloed op het toerental van het blok. De pick-up zorgt ervoor dat de bougie geen vonk meer geeft (denk ik, iemand?).


Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, maar het kan ook snel een warrig verhaal worden. Aanvulling en verduidelijking is altijd welkom!

Het punt is ook dat er verschillen zijn in variobussen:
- de snor (25km/h) heeft een 10mm opstaande rand
- de brom (45km/h) heeft een 5mm opstaande rand
- de onbegrensde (60+km/h) is een gladde bus

Over dit statement kan ook een discussie worden gestart, maar ik zeg het toch:
lichtere rollen= beter optrekken
zwaardere rollen= hogere top
Het een ten koste van het ander

Bij een snor scooter komt de riem minder hoog dat tov een brom tov een gladde bus.
voorbeeld de diameter van de variateur is 10cm en de diameter van de bus is 2cm. (10cm is de topsnelheid, 2cm is het snelste optrekken)
een gladde bus komt de riem tot het maximale (D=10)
de brom komt eronder (D=8)
de snor komt daar weer onder (D=6)

Hoe dichter bij het midden hoe hoger het koppel en des te lager de top. Dit is dus het doel van de variobus.
Door dan iets lichtere rollen, kan de snelheid ietsje hoger worden. (vermogen wordt dan meer omgezet in snelheid omdat het toerental hoger is)


het doel van de drukveer is om de riem strak te houden en door de sterkte van de veer (contra spring) het schakelpunt te bepalen.

als ik nog op bepaalde punten moet uitleggen moet je het zeggen
 
Het enige wat ik hierop kan zeggen is dat er bij lichtere rollen op een hoger toerental wordt "geschakeld".
Bij een hoger toerental zit veelal meer vermogen (tot een zekere hoogte wel te verstaan, kijk naar een dyno van een scooter of motor).
De CDI heeft zeker ook invloed op het toerental van het blok. De pick-up zorgt ervoor dat de bougie geen vonk meer geeft (denk ik, iemand?).


Ik probeer het zo makkelijk mogelijk uit te leggen, maar het kan ook snel een warrig verhaal worden. Aanvulling en verduidelijking is altijd welkom!

Het punt is ook dat er verschillen zijn in variobussen:
- de snor (25km/h) heeft een 10mm opstaande rand
- de brom (45km/h) heeft een 5mm opstaande rand
- de onbegrensde (60+km/h) is een gladde bus

Over dit statement kan ook een discussie worden gestart, maar ik zeg het toch:
lichtere rollen= beter optrekken
zwaardere rollen= hogere top
Het een ten koste van het ander

Bij een snor scooter komt de riem minder hoog dat tov een brom tov een gladde bus.
voorbeeld de diameter van de variateur is 10cm en de diameter van de bus is 2cm. (10cm is de topsnelheid, 2cm is het snelste optrekken)
een gladde bus komt de riem tot het maximale (D=10)
de brom komt eronder (D=8)
de snor komt daar weer onder (D=6)

Hoe dichter bij het midden hoe hoger het koppel en des te lager de top. Dit is dus het doel van de variobus.
Door dan iets lichtere rollen, kan de snelheid ietsje hoger worden. (vermogen wordt dan meer omgezet in snelheid omdat het toerental hoger is)


het doel van de drukveer is om de riem strak te houden en door de sterkte van de veer (contra spring) het schakelpunt te bepalen.

als ik nog op bepaalde punten moet uitleggen moet je het zeggen
Interessant verhaal, ik ga mij hier verder in verdiepen dmv meerdere bronnen.

De CDI geeft dacht ik een later signaal aan de ontsteking (Zuiger daalt in, grotere verbrandingsruimte, minder compressie) om de snelheid te begrenzen.

Dat er 3 verschillende variobussen zijn was ik niet van op de hoogte.

Maar inmiddels heb ik over de jaren heen 3 verschillende GY6 scoooters gehad en alle 3 lopen ze 60 + op telller met alleen een kabeltje aan de cdi los.

Nu ik er gericht naar zoek zie ik inderdaad videos over andere variobussen.

Wellicht dat china of de importeur soms bij een scooter deze bus wijzigt voor beter toerenverloop ofzo.
Wel bijzonder.

Verder inderdaad wat dat rolletjesverhaal betreft.

Ik wil weleens iemand de scooter zien
- Afstellen op hoogste topsnelheid.
- Een sprint van 0 tot 150 meter timen.
- Dan lichtere rollen monteren en een sprint van 0 tot 150 meter timen die dan lager uitvalt.

Ik ben voornamelijk bekend met 2takt en t is dan gewoon vrij simpel, rolletjes ==> hoogste top, snelste acceleratie.
Heeft een GY6 (2013, neem aan EURO 2)blok bij de tansmissie trouwens een overloop voor de olie daarin?
 
Last edited:
Back
Top