klein afstel vraagje

bengel

Well-Known Member
mijn scooter trekt net wat beter op als die koud is, dus ik zoeken op internet.
kom ik erachter dat mijn sproeier waarschijnlijk te groot is.
maar kan je door de luchtschroef iets verder open te draaien niet hetzelfde effect krijgen als 1 sproeier maat naar beneden gaan??

dat zou me namelijk veel werk besparen
 
Advertisement - register to remove this

Als jij je luchtstelschroef verandert, verander je ook vooral je stationair mengsel, en merk je het doordat de gasreactie vanaf stationair ook verandert. Die kan je het beste op 1,5e slag houden origineel. Gewoon even sproeiertje veranderen. Is ook maar een klein beetje werk.
 
Ummm als hij beter rijd als hij koud is, is je sproeier te KLEIN, als je /automatische/ choke hebt!

IE: Brommer rijd beter met choke

choke - meer benzine = sproeier te klein op warme motor.

ALS je je luchtschroef wilt aftellen ipv altijd maar dat 1.5 slag wat ik hier lees.

DAN maak je je motor warm/goed warm, ok

Zet luchtschroef op 1.5 slag, laat de motor zo laag mogenlijk stationair draaien.

JA?

Ok, nu draai je met 1/8ste stapjes je luchtschroef open, LET OP, op het moment dat je motor IETS hoger stationair gaat lopen, heb je de perfecte afstelling.

NIET nog meer open draaien, (meer niet altijd beter) stoppen zodra de motor op jouw acties heeft gereageerd.
 
Als die moeilijk op toeren komt (duurt even voor hij reageert als je het gas lostrekt, blijft eerst in lagere toeren hangen ffies) dan ben je vaak een kleinere sproeier nodig.

Als hij hapert alsof je het contact uitzet, of bij volgas uitvalt, dan moet je groter in sproeier.

Luchtschroef gewoon lekker op 1 of 1,5 laten staan, met sproeier moet het bij originele scooters te regelen zijn. En dan de variomatic afstellen, rollen drukveer en trekveertjes.

Anyway het vervangen van een sproeiertje is echt de moeite niet, tenzij je het wil doen net voordat je weg moet.
 
Ummm als hij beter rijd als hij koud is, is je sproeier te KLEIN, als je /automatische/ choke hebt!

IE: Brommer rijd beter met choke

choke - meer benzine = sproeier te klein op warme motor.

ALS je je luchtschroef wilt aftellen ipv altijd maar dat 1.5 slag wat ik hier lees.

DAN maak je je motor warm/goed warm, ok

Zet luchtschroef op 1.5 slag, laat de motor zo laag mogenlijk stationair draaien.

JA?

Ok, nu draai je met 1/8ste stapjes je luchtschroef open, LET OP, op het moment dat je motor IETS hoger stationair gaat lopen, heb je de perfecte afstelling.

NIET nog meer open draaien, (meer niet altijd beter) stoppen zodra de motor op jouw acties heeft gereageerd.



kerel , lul toch niet zo dom...


En schrijf eens normaal !!

je weet niet eens of hij een handchoke heeft of een automatische choke , daarnaast zal ook bij een automatische choke met een te kleine sproeier slechter reageren..

als een brommer koud beter trekt is het mengsel juist vaak TE RIJK , en dus moet je kleiner in sproeier...

echter is er meer , de variateurafstelling , drukveer en trekveren spelen mee , plaats van de shim , staat van de onderdelen (vooral de variateur) , v-snaar etc..

luchtstelschroef kun je gewoon op 1,5 slag zetten , dit is ALTIJD goed en hiermee is de brommer gewoon netjes af te stellen ,bovendien is het A miereneuken en B word er vaak veel te veel mee geklooid wat A niet nodig is , en B er hoogstens meer problemen bij komen...

dus gewoon met je tengels van de luchtstelschroef afblijven nadat ie op 1,5 slag open staat.

verder , als de scooter goed is afgesteld op de rollen zal het idd aan de sproeier liggen ,maar het kan dus ook gewoon wel zo zijn dat je toch nog niet goed hebt afgesteld..

overigens is het altijd zo dat ie kouder iets beter loopt dan warm , maar warm moet ie gewoon goed lopen , maar nooit vergelijken met een koude moter!! kans is dus dat je TE ARM af gaat stellen...

@ TS , vertel eerst eens wat voor scooter , wat voor afstelling , wat voor setup...
 
Back
Top