kisbee rs gebonk en geen trekkracht

Jeroen K

New Member
Hey allemaal.

brommer gekocht als eerste sleutel project.
Nu rijd de brommer heel slecht, bijna to geen trekkracht max 5/10kph. Als ik meer dan een kwart gas geeft komt er een gebonk en lawaai van af.

Later ging ik van een heuvel af en reed ie opeens 40kph zonder gebonk. (Helaas duurde dit niet lang) haha helaas niet zelf helend.

Gaat om een peugeot kisbee rs 2015 4t

heb het blok er af gehaald. duurde ff m
aar het is gelukt.... nu wou ik de carter er af halen en kwam ik olie tegen in het carter (hoort er natuurlijk niet toch?)

nu zag ik dat de v-snaar ook helemaal onder olie zit + de koppeling, ( zou dit de reden kunnen zijn dat hij niet optrekt en de v-snaar gewoon door slipt. en als ie hem eenmaal heeft dan rijd ie gewoon 40 dus denk dat dit het is.. kan dat ook?
hiernaast zag ik dat de ook dat naast het vliegwiel de startmotor gedeelte in de carter zijn veer/ringetjes niet meer rond zijn maar ovaal. zal foto bijvoegen. (vond namelijk ook een gedeelte in de carter los. (vermoed dat dit ook het gebonk veroorzaakt. start motor werkte ook niet hoorde geen geluid dus ging van een kabelbreuk uit. nog niet naar gezocht.

nu voel ik wel speling op het vliegwiel dus zal idd de lagers zijn. heb hem met een sleutel rond gedraaid en hoor geen gebonk of iets van geluid dat er niet hoort.

Hoor graag van julie
 

Attachments

  • 20230627_171838.jpg
    20230627_171838.jpg
    177.8 KB · Views: 18
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Inderdaad krukas lagers defect . Door de speling kan de olie langs de keerringen. het gebonk kan van het bigend komen , dat hoor je zo niet met ronddraaien , of het moet er compleet uitliggen . bendix is aan vervanging toe . Wordt een revisie , je weet ook zo niet hoe de zuiger , cil en kleppen er aan toe zijn .
 
idd de krukaslagers... heb wat gereedschap bij een maatje gehaald. vario+vsnaar er af. en je ziet zo de spelling en de kering lekken. dat is duidelijk hehe. rolletjes ook gecontroleerd. ik heb de kleppen nog na gevoeld met voelermaatjes en die zijn goed. ziet er voor de rest niet verkeerd uit. morge ff naar de bouwmarkt voor een stukje gereedschap te fabriceren om de stator behuizing er af te trekken.

vraag me dan nog wel af waardoor die zo slecht op trekt tot bijna niet. zou dit wel toch door de olie kunnen zijn die de v-snaar heeft gesmeerd. zat olie helemaal over de koppeling.
 
Zou zo`n blok waarvan je weet dat er veel mis kan zijn en van een ander is geweest.. Altijd even uit elkaar trekken.

Zo heel veel werk is dat ook niet met zo`n gy6 blok als je spullen hebt liggen.
 
zat olie helemaal over de koppeling.
Als de v snaar eenmaal verzopen is geweest door de olie , zou ik hem vervangen , evenzo de segmenten van de koppeling , en alles qua poelies goed ontvetten . Als je hem toch demonteert , ook even met een zuigerveer , de slot speling meten , om de slijtage van cil / zuigerveren te meten.
 
nou vanmiddag het blokie uit elkaar na een vliegwieltrekker binnen was ;D nu ligt het blok uit elkaar en kwam ik tegen dat de chain guide plate door midden lag in het distributie stuk. (besteld) gelijk de andere ook maar voor de zekerheid doen. alles zag er goed uit tot ik de krukas er uit sloeg met een rubberen hamer. toen viel me lager van de carter kant er uit.. alle maal kleine balletjes net knikkers haha. dat waren overduidelijk me lagers dan denk ik. feestje vanavond. dus morgen hopelijk met een nuchtere kop me lagers vervangen/keringen.
hoe halen jullie je keringen er uit?

zuigerveren moet ik nog opmeten maar vond het er netjes uitzien.
Post automatically merged:

hier nog wat foto's
 

Attachments

  • 20230701_195633 (1).jpg
    20230701_195633 (1).jpg
    201.9 KB · Views: 20
  • 20230701_195635.jpg
    20230701_195635.jpg
    163.8 KB · Views: 18
  • 20230701_194820.jpg
    20230701_194820.jpg
    172.6 KB · Views: 17
  • 20230701_193240.jpg
    20230701_193240.jpg
    200.5 KB · Views: 19
Krukas lagers blijkbaar ook aan ze einde.. Normaal zitten die kogels in de kooi van het lager.. Zag bij mij destijds dat de kooi ook kapot was gelopen.


Keeringen altijd vervangen van de krukas als je er een nieuwe erin gaat zetten.

Gewoon een dop of buis erop en dan met hamer eruit tikken.


Mocht het een euro 2 scooter zijn zou ik je aanraden om voor PEN 13 materiaal te gaan.

Die krukassen zijn goedkoper dat de standaard pen 10 krukassen van peugeot zelf.

En dan moet je wel het zuigertje ook vervangen voor een Pen 13.

Voor Pen 13 is veel meer spul voor te krijgen.. En dan passen grotere cilinders ineens ook.

Om de carters te sluiten alleen die papieren originele pakkingen gebruiken.. Geen zut tussen smeren.
 
wou vandaag de lagers er af halen van de krukas. nu heeft mijn krukas ook vertanding opzitten. die moeten er eerst af anders kunnen de lagers er niet af geloof ik. nu heb ik hem opgestoken met een gasbrander maar geen beweging. iemand van jullie een idee hoe ik deze er af haal. vriezer ofzo? anders rij ik morgen naar de scooter zaak om deze er af te halen als ze dat willen teminste. andere helft van de lager zat nog in me blok die is er uit met de gasbrander ;D

1688310049536.png
 
Met het warm stoken stook je, ook de tap van de krukas warm , beter kun je het proberen met een poelie trekker of een tandwiel trekker .
Ook zal er in het tandwiel van de nokkenas een spie zitten lijkt mij. Maar als je die niet hebt , laten doen inderdaad bij een revisie bedrijf of brommer zaak.
 

Attachments

  • blob.jpeg
    blob.jpeg
    57.7 KB · Views: 12
wou vandaag de lagers er af halen van de krukas. nu heeft mijn krukas ook vertanding opzitten. die moeten er eerst af anders kunnen de lagers er niet af geloof ik. nu heb ik hem opgestoken met een gasbrander maar geen beweging. iemand van jullie een idee hoe ik deze er af haal. vriezer ofzo? anders rij ik morgen naar de scooter zaak om deze er af te halen als ze dat willen teminste. andere helft van de lager zat nog in me blok die is er uit met de gasbrander ;D

View attachment 71185

Bij zo`n blok moet je niet rommelen aan die vertandingen.. Gek genoeg staan die op tijd.. Als je ze verkeerd erop perst is heel de timing verlopen.

Hier zet je gewoon een complete nieuwe krukas met voor ingeinstalleerde lagers zo erin.

Die van RMS schijnen heel redelijk zijn en niet eens zo heel duur.
Post automatically merged:

Gewoon een kant en klare krukas incl lagers etc etc , kopen ... ben je voordeliger uit .
Kost 46,76

Wel als je een Pen 13 as neemt.. Als je de originele peugeot pen 10 krukas wilt kost je dat zeker 200 euro.

Voor Pen 10 zijn er geen grotere cilinders voor.. En wil je deze niet dan is een Pen 13 krukas nog steeds de betere en goedkopere keuze.
 
hey boys. nu blok onder de scooter gezet en alles weer aangesloten.... je raad het all hij wil niet meer starten hehe. (eerste keer wat verwachtje zij ik tegen me zelf)
toen ik hem wou starten liep in 1 keer me kickstart vast. nu las ik op internet beetje wd40 en je zelf kwaad maken en dan trapt ie wel door. (dit klopt) maar helaas wou die nog steeds niet starten. (trapt nu wel)

wat is jullie advies om nu te doen.
ik heb er nieuwe bougie (kan ik checken of die ook werkt) maar wat zou ik nog meer kunnen doen. vond de vario ook lastig draaien met de hand lukt het niet maar met een sleutel op de moer gaat het wel soepel. (je voelt wel tussenhaapertjes op het moment dat ie de kleppen open/dicht doet.
heb er een nieuwe startmotor en binex (dat ding van binnen vervangen). je hoort de start motor wel 1 keer klikken maar wilt niet door draaien.
heb twee losse kabels die ik niet zeker weet of ze goed zitten (maar ben er 90% zeker dat ze wel goed zitten)

scooter starten wel in 1 keer met kickstart.
 

Attachments

  • 20230715_213921.jpg
    20230715_213921.jpg
    177.5 KB · Views: 10
  • 20230715_213848.jpg
    20230715_213848.jpg
    214.4 KB · Views: 11
  • 20230715_213957.jpg
    20230715_213957.jpg
    295.2 KB · Views: 11
  • 20230715_213851.jpg
    20230715_213851.jpg
    163.8 KB · Views: 11
Wel zorgen dat die laspunt aan de andere kant van de kickstart meenemer zit he! Anders zit hij inderdaad meteen vast.

Als je de bendix er uit haalt, draait de startmotor wel gewoon?
Dat probleem heb ik toevallig laatst ook gehad. Geen pakking er tussen zeker? Bij mij was het opgelost met een pakking, en niet te strak aandraaien. Zonder pakking word de bendix samengeknepen denk ik.

Ik hoor heel veel mensen zeggen dat je die pakkingen niet nodig hebt, in mijn ervaring dus zeker wel.
 
de pakking heb ik er ff van tussen uit gelaten aangezien het een beetje gedoe was om die er tussen netje op te krijgen. heb namelijk meerdere keren de carter er af gehaald om te kijken wat mis ging. (zag idd dat laspunt) kan de kickstart nu wel gewoon intrappen. maar als ik hem met de startmotor probeer te starten. hoor je 1 klik eb de bendix naar buiten zie draaien. heb de accu nog gecontroleerd. heb gewoon 12v
 
Volgens mij mis je op foto 3 nog een klein duur vulringetje wat je niet mag weg laten.
Post automatically merged:

Ja, dat bedoel ik, zonder die pakking knijpt het carter de bendix samen zeg maar, dus dan zal hij natuurlijk nooit gaan draaien. Dat was tenminste het probleem op mijn gy6 scooter.

Bij mij werkt het zonder die carterpakking gewoon prima..
 
Ligt gewoon aan hoe het gemaakt is denk ik. Viel mij ook op dat het busje voor de bendix in het carter geen doorlopend busje was, daar zat een dopje/bodempje op. Daar kwam hij ook tegenaan, dat kon je wel zien.
Als een andere fabrikant wel doorlopende busjes gebruikt kom je er waarschijnlijk wel mee weg.

Ik heb voor de rest ook geen heel goede uitleg, zo heel veel verstand heb ik niet van die blokken. Maar zo'n chinees blok word natuurlijk niet naar de beste standaarden gemaakt, er zal ongetwijfeld best veel verschil zitten tussen "dezelfde" blokken.

Of misschien hebben we toevallig dezelfde bendix gekocht, en zijn die gewoon buiten specificatie.
 
vandaag veder geronseld. startmotor werkt als ik de carter er af laat. als ik deze monteer met pakking (en het missende busje) hoor je alleen een klik nog steeds. net of die vast zit. draai ik de carter niet helemaal aan. doet ie het wel. iemand een idee wat ik fout doe?
 
Back
Top