Kisbee 4T Snelheidslimitering door kleinere banden (het werkt, maar evenwichtsstabiliteit minder)

Status
Not open for further replies.

Hara

New Member
Ik heb een kisbee 4T, ondertussen 4 maanden in gebruik. Enkel Hij ging 35 constructie snelheid. Er is geen fatsoenlijke limitering mogelijkheid. Dus mijn idee was om een kleiner wiel erop te zetten. Zo gezegd zo gedaan. Standaard wiel is 110/70 12inch deze is vervangen door een 100/60-12inch De snelheidsvermindering is ongeveer 4 km/uur

Prima, maar ik merk dat de evenwichts stabiliteit verminderd is. Ik voel me minder stabiel (meer sturing nodig om evenwicht te behouden op lage snelheid.

Mijn vraag: kan ik 130/60 13inch banden op de 12 inch wielen zetten? (of is een 130/60 13 inch band automatisch groter dan een 120/60 12 inch band?) Ik zoek namelijk een kleine band omtrek maar ik wil dat die goed breed is voor stabiliteit. Maw ik zoek de kleinste en dikste 12 inch banden!

Anders ga ik 110/60 12 inch erop gooien. Of als iemand nog een andere maat idee weet ivm de wielen dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Advertisement - register to remove this

Hij loopt 35km en moet dus langzamer? Ik denk dat je er gewoon een 35km cdi erin hebt zitten..
Gewoon een 25km cdi plaatsen en opgelost.. Snap niet waarom je dan allerlei dingen erbij gaat halen zoals wielen aanpassen..
Overigens zomaar wat banden erop zetten is gevaarlijk.. Want de scooter reageerd dan ineens heel anders.

Dat je er 120/70-12 erop zet kan ik me nog indenken, maar hele andere maten lijkt me niet zo slim.
 
Dank je wel voor de reactie. 25km per uur is gewoon te traag. Er zijn teveel nieuwe voertuigen zoals de E-bike, mini auto en nog een paar dingen die brommers gewoon voorbij schieten aan 35+ km. Ik wil graag onder de constructie snelheid van 34 blijven. De 100/60 12 banden maken de scooter zoals vermeld al behoorlijk onstabiel. Ik ga 110/60 banden erop zetten, kijken hoe de scooter reageert.

De standaard is 110/70 , als ik 120/70 erop ga zetten dan gaat die nog sneller. De 70 is toch een percentage van het eerste nummer die bepaald hoe hoog de band is (en dus hoe groot de diameter is)?

P.S. Eurokit, nog bedankt voor je antwoord long time ago voor welke scooter ik moest kopen. Ik ben razend tevreden van de kisbee! :)
 
Misschien is de 35km cdi en een vario ring een betere optie?

Deze kisbee gebruikt geen vario ring of vario plaat. Maar gebruikt een schijf die op het achterste wiel zit en de hobbels telt op de schijf. Een vario ring heeft geen effect. (al getest).
 
Hallo Hara,

Ik heb geen elektrisch schema van jouw scooter en weet niet of het hier om een inspuiter of carburateur versie gaat. (ECU of CDI)
Ik heb even gekeken op internet bij de Peugeot website en hier vind ik alleen een carburateur versie.
Met andere woorden ik veronderstel dat deze scooter inderdaad werkt met een CDI.
ik begrijp het verhaal niet helemaal in detail.
Dus je hebt een Kisbee die elektronisch begrensd is met een plaat met hobbels bij je achterwiel.
Dit is dus het soort begrenzer die we bijvoorbeeld kennen van de Boatian.
Ik kan me niet voorstellen dat deze Kisbee, af fabriek, al 35 Kmpu reed maar hooguit 25 Kmpu.
Wat doe je om 35 Kmpu te rijden, trek je dan de sensorkabel naar de CDI dan los?

Ik zou eens even bij de dealer informeren of er misschien toch elektronisch begrensde CDI's, voor jouw scooter, bestaan die met dit principe werken en die instelbaar zijn, op deze manier hou je de boel een beetje standaard en origineel en is het maar een kwestie van het wisselen van de CDI.

Een andere mogelijkheid is om een gewone 35 Kmpu CDI in je scooter te zettenen de snelheid te fine tunen met een varioring, zoals eurokit dit ook reeds voorstelde.
Het nadeel is wel dat bij topsnelheid het toerental, relatief tov het originele systeem hoger ligt en dus ook het verbruik.

Ik weet verder niet hoe die plaat met hobbels erop uit zie en bevestigd is, misschien even informeren, bij de dealer, of er platen bestaan met minder hobbels, hierdoor telt de sensor per omwenteling minder pulsjes en hou je de originele CDI voor de gek waardoor deze pas op een later tijdstip, lees hogere snelheid, gaat begrenzen.

Heb je misschien een foto van deze "hobbelplaat"? :D
 
Last edited:
Beste,

Het betreft een kisbee injectie. (inspuiter). Zoals vermeld een vario ring heeft geen effect. (behalve hoger toerental). De hoobel plaat telt het aantal hobbelt. Maar om minder snel te rijden zouden een hobbel toegevoegd moeten worden. (en die zijn er niet voor zover ik weet)

Ik hou het dan maar op het wiel vervangen. Er is nog te weinig bekent over injectie kisbee (van wat ik kon vinden)
 
Met de huidige Ecu en de "hobbelplaatsensor" aangesloten heeft dit inderdaad geen effect.
De eindsnelheid wordt in deze niet door het toerental van het blokje bepaald maar door het aantal pulsjes wat de "hobbelplaatsensor" afgeeft.

Als het aantal pulsjes, welke deze "hobbelplaatsensor" afgeeft, een bepaald aantal te boven gaat stopt de ECU met het verhogen van het toerental.

Maar hoe komt het dat deze Snor dan nu 35 rijdt, heb je de "hobbelplaatsensor" nu afgekoppeld?
 
Last edited:
Hallo Hara,

Ik kan me niet voorstellen dat de vermelde constructiesnelheid ook daadwerkelijk op het kentekenbewijs en/of kentekencard staat aangegeven! Dit behoort 25 km te zijn volgens de Ned. wetgeving, bovendien staat dit ook in het kentekenregister genoteerd.
Men kan hier echter 4 km bij optellen zodat de werkelijke snelheid 29 km bedraagt. Wellicht bedoelt men dat de scooter 35 km op de km-teller aangeeft als men op top rijdt?

Aangezien deze niet geijkt zijn zal de werkelijke snelheid een stukje lager uitvallen, waardoor men nog steeds binnen de marge valt.
Het gedoe qua wielen en/of banden is wat mij betreft een paardenmiddel welke ook nog eens heel anders kan uitpakken.
(men verandert immers ''technische specificaties'' aan het voertuig en zulke bekeuringen kunnen duur uitpakken)

V.w.b. een sensor bij het achterwiel en/of koppelingshuis kan dit alleen maar het huis betreffen met nokken. Ik heb echter nog nooit gehoord van een hobbelplaat!? Deze is in mijn beleving ook helemaal niet aanwezig en kan ook evenmin afgekoppeld worden.

De ECU is namelijk afhankelijk van belangrijke ingaande signalen van enkele onderdelen, deze zijn:

1 = de Accu (continu 8 Volt minimaal)
2 = het toerental (RPM) sensor
3 = de gas(schuif en/of klep) positie sensor
4 = motorblok temperatuursensor
5 = snelheid sensor (koppelingshuis)
6 = de lambda sensor (t.b.v. het managment-systeem)

Het betreft hier echter de ingaande signalen maar er zijn uiteraard ook uitgaande signalen.
Deze zal ik verder niet benoemen maar zijn wel degelijk van belang.

Het moraal van het verhaal is dus dat men dus niks kan loskoppelen om de snelheid omlaag en/of omhoog kan krijgen.
De motor zal dan niet aanslaan want de ECU krijgt immers niet de benodigde info.
Vario's en dergelijke zullen dan ook in het geheel niet werken is mijn ervaring (vooralsnog).
Enige wat men kan doen is een andere ECU plaatsen of men laat de huidige ECU chiptunen.

Maar zoals ik al aangegeven heb in de reply zal het met de werkelijke snelheid wel loslopen.
Mocht 35 km toch de werkelijke snelheid zijn, zijn er maar 2 opties welke een verschil kunnen maken.

Edit: Ter info v.w.b. het systeem, zie bestand hieronder:

WaMrgEY.png
 
Last edited:
Als de snelheid van de scooter afhangt van het aantal omwentelingen van de koppeling, dan is de oplossing een elektrisch schakeling ontwerpen en programmeren die het aantal vermenigvuldigd met 0,6 t/m 2. x2 voor langzamer, 0,6 voor sneller. Dit zou gekozen kunnen worden met een jumpertje/potmeter. Zoeken is naar een elektro man! Deze voorzien van een afstandsbediening zou ideaal zijn.
 
Als de snelheid van de scooter afhangt van het aantal omwentelingen van de koppeling, dan is de oplossing een elektrisch schakeling ontwerpen en programmeren die het aantal vermenigvuldigd met 0,6 t/m 2. x2 voor langzamer, 0,6 voor sneller. Dit zou gekozen kunnen worden met een jumpertje/potmeter. Zoeken is naar een elektro man! Deze voorzien van een afstandsbediening zou ideaal zijn.
Aangezien de datum wanneer TS deze begonnen is, ga je waarschijnlijk geen of weinig respons krijgen...
Wel bedankt voor je bijdrage !
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top